Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsteip for å beskytte mot gnagsår


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Gikk 4-fjellsturen i Bergen i går. Jeg er relativt fersk fjellvandrer, så jeg kjenner ikke mine egne grenser *så* godt enda. Så ettersom at jeg ved en tidligere anledning har fått gnagsår på hælen, tenkte jeg at jeg skulle plastre hælene i forkant av turen. Jeg har kjøpt sportstape på apoteket med tanke på dette (http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-819847.aspx), men *denne* sportstapen var i hvert fall noe skikkelig møkk. Den slapp huden min på føttene allerede før jeg hadde fått ullsokkene ordentlig på meg, så det var bare å glemme. Resultatet var at jeg gikk med ullsokken rett innpå compeed-plasteret, og ble møtt av en seig gelé på sokkene når jeg kom hjem, som gjorde at jeg bare måtte hive sokkene. :)

Er det forskjellige typer sportstape der ute da? Kan noen anbefale en type som faktisk *henger* på huden. :D

Ellers, hvis noen har tips til en bedre måte for å beskytte mot gnagsår, tar jeg gjerne imot tips. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger tensoplast bedre enn compeed og sportstape?

Om jeg avfetter og vasker føttene grundig, tørker og varmer dem før jeg legger på sportstape eller compeed sitter dette som bare faen. River omtrent av hud og hår om jeg skal få det av. Inntil jeg begynner å svette mye på bena da. Da ruller compeeden og sportstapen under føttene etter en times gange, selv med to par tynne luftige sokker på bena. Heller ikke boots eller scholl gnagsårplasterene sitter godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det heter Leukoplast det plasteret jeg kjøper i Sverige, for de har det ikke på apotekene her i Bodø i alle fall. Hefter som bare det selv på svette føtter. Aldri problemer med at det løsner heller, selv ikke ved dusjing og vasking. Det eneste ulempe er at limet sitter igjen på huden etter bruk. I så fall bruker jeg bare litt tennveske for grill. Da løsner det. White-spirit går også, men det lukter så ekkelt at jeg heller bruker tennveska.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har apoteker blitt mye dårligere på utvalg av "skikkelige" ting.

Apotekhjem.no har et mer solid utvalg, bla tensoplast-teip.

Også bandagister fører vanligvis denne.

Når man teiper så må man også huske på at teipen må festes, hvertfall med sportsteip så er det viktig ettersom den sitter "dårlig".

En lang lengde bak hælen som møtes overlappende over vrist sørger for at sportstapen sitter.

Hjørner bør rundes med feks kniven.

Med tenso så holder det med en eller to høyder bak hæl som stopper ca så langt frem som ankelkulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tensoplast og Leukoplast har gode hudteiper som sitter på foten.

Det er også ulike typer sportstape som sitter bedre en andre.

Et tips er å "varme" tapen ved å legge hånden over 10-15 sekunder etter at du tar på tape, så sitter den litt bedre. Og, som nevnt over, passe på at det ikke er løse hjørner ved å runde kantene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tensoplast er genialt! Dessverre ganske dyr, men dersom man får satt den skikkelig på, så sitter den. Jeg bruker ikke annet på turer som varer utover 3 timer da jeg taper forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.