Gå til innhold
  • Bli medlem

Gubben var på loppis og kom hjem med en "høvik standard" med et manglende bein


Imse

Anbefalte innlegg

Ja, den kostet 20kr, så han tok den med for å vis meg, han har om mulig enda mindre peil på likt enn meg.

Men altså, noen som vet betegnelsen på den? Det står trykket 33 med små tall under tanken, ellers står det høvik standard og made in norway på tanken.

Og kan man lett lodde på et bein til? Ser muligheten til en billig kokedings til..

IMAG0420.jpg

Og denne pumpa, er den skakk eller skal den være slik?

IMAG0421.jpg

Kort og godt, er dette bare vrak eller noe min MacGyver kan fikse? Selv om han ikke har greie på primuser, så fikser han det meste mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den mangler først og fremst ytre og indre brennerskall. (Løs del som går på toppen med mange små hull i) Før du får tak i dette er den ubrukelig.

Det har vi akkurat funnet ut, men er det mulig å få tak i en slik? Beinet er bare en smak sak. Verre er det med den delen på toppen. Om ikke annet havnet den til pynt som andre kurositeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pumpa så er det bare å prøve å skru den ut og se om den ser i orden ut. Om ingenting virker bøyd eller ødelagt smør pumpelæret med litt symaskin olje og en dusj crc inn i hullet for å smøre returventilen. Det er litt vanskelig å sjekke om denne får trykk da det ikke er noen kran men du kan forsøke å hilde igjen dysehullet for så å pumpe litt. Pakning på lokket kan være nødvendig å skifte. Hør med rørleggern. Har han ingen som passer så kjøp en litt for stor og tilpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått riktig om alle deler kan skrues i fra hverandre, og bør skrues i fra for rengjøring?

Den delen som mangler på brenneren, er det noe som kan komme fra andre utgaver? Er det på et vis bare et lokk som ligger oppi den skåla, eller hviler den på det røret som stikker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

For meg ser dette ut til å vere ein Høvik Verk Standard nr. 36.

Denne har ein litt spesiell stillebrenner. Dette ser eg frå at «skjørtet» rundt toppen av brennaren ser ut til å ha mindre diameter enn på ein vanleg stillebrennar. Denne brennaren skal ikkje ha ytre og indre brennarskal, men ein ganske spesiell brennarhatt.

Sjå bileta under:

Hovik_36_1.jpg

Hovik_36_5.jpg

Hovik_36_3.jpg

Hovik_36_4.jpg

Hovik_36_2.jpg

Som de ser så gir denne brennaren ein fantastisk flott flamme.

Det er slett ikkje uvanlig at primusar med denne typen brennar manglar brennarhatt. Dessverre så er det vanskelig å finne slike brennarhattar. Eg tvilar sterkt på at Uniflame, eller andre butikkar kan skaffe. Det sikraste tipset er Finn, sjå link i post over.

Her får du link til eit par slike på Spiritburner.com:

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/9902

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/22651

Lykke til med restaurering, men pass på, det er vanedannande ... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Kjøpte ein  sån på ein bruktbutikk på fredag. 100 kr. Har denne brennaren her. Hadde ikkje sett ein sån brennar før eg heller men no har eg det. Min manglar pumpa. Noken som veit kor eg kan få tak i ei pumpe. Manglar dysa og men da er ett mindre problem. Er ikkje messingfarga, heller tinnaktig. Brennar og heile primusen ser litt medtatt ut, men skal prøva å få liv i han, men først må eg få tak i pumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.