Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket kamera bruker du?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

<br />

Alle, absolutt alle som går på tur burde investere i ett kompaktkamera som koster mellom 2 og 4,000,- for optimal balanse mellom kvalitet og størrelse- slik at det faktisk alltid er med på tur.

Eg kjøpte meg eit slikt for ei lita tid attende. Det har ikkje vorte mykje brukt fordi kvaliteten rett og slett er for dårleg. For meg har dette kameraet vore ei bortkasta investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg kjøpte meg eit slikt for ei lita tid attende. Det har ikkje vorte mykje brukt fordi kvaliteten rett og slett er for dårleg. For meg har dette kameraet vore ei bortkasta investering.

Hva slags kvalitetskrav har du i utgangspunktet, speilrefleks alà Canon 5D?

Her er ett eksempel på kamera til 3,300,-

http://photocamel.com/forum/compact-camera-forum/142359-macro-quality-panasonic-lx5-creepy-crawly-warning.html

http://findingrange.com/wp-content/uploads/2011/12/L1000392-copy.jpg

http://phototuition.files.wordpress.com/2010/11/p1000043_edited-1.jpg

Helt rått, og mer enn godt nok til folk flest :)

Jan Erik Hansen: Det var på grunn av værtetting og vannbestandighet jeg foreslo 17-40mm. Bortimot vanntett med godt filter. Ellers blir det 24-105 og 24-70 som også er værtette. Man må opp på Canons L serie før man får skikkelig ute-utstyr. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-17-40mm-f-4.0-L-USM-Lens-Review.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Hansen: Det var på grunn av værtetting og vannbestandighet jeg foreslo 17-40mm. Bortimot vanntett med godt filter. Ellers blir det 24-105 og 24-70 som også er værtette. Man må opp på Canons L serie før man får skikkelig ute-utstyr. http://www.the-digit...ens-Review.aspx

Enig med deg der. Min 15-85 mm har ikke værtetting, så må passe på når den står på kameraet. 70-200 som jeg nevnte er i L serien. 17-40 kan være et alternativ, men ut fra mine vaner blir det litt begrenset zoom til et "alroundobjektiv". 24-105 og 24-70 er også helt klart gode alternativer som alround, men mangler litt på vidvinkelen, så da ender en med å sikle etter et tredje objektiv og enda lettere lommebok.

Og så hadde det gjort seg med makro og en 400 mm. Den som hadde hatt ubegrenset budsjett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ett Casio Exilim på tur. Helt grei kvalitet på bildene, det er personen som gjør de fleste feilene.

Grunnen til at jeg har nettopp dette kameraet er at det har innbygd gps og geotagger bildene. Det syns jeg er kult..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nikon D7000 med følgende optikk:

* Nikon 16-85 mm f/3.5-5.6 - Denne sitter på kameraet mesteparten av tiden.

* Nikon 35 mm f/1.8 - Kompakt, lett og lyssterkt.

* Nikon 55 - 300 mm f/4.5-5.6 - Fint hvis jeg skal ta bilder av dyr, fugler eller isolere detaljer i landskapet osv.

* Tokina 11 - 16 mm f/2.8 - God vidvinkel og bra lysstyrke. Dette er nyanskaffet, så gleder meg til å teste det på nordlys til vinteren :)

Har en vantett kamerabag fra Ortlieb som kan festes på brystet slik at kameraet er lett tilgjengelig. Tar faktisk mer bilder nå med speilrefleks på brystet, enn før med kompaktkamera i lommen.

Tar med stativ og fjenutløser ved behov, så godt som alltid med på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerasekken vokser raskt ti kg alt etter hvilken tur som er planlagd,

Våte og lange turer; Olympus E-5.12-60/50-200mm, Tar av og til med 7-14mm hvis jeg vet jeg skal til fine plasser med mye landskap.

Korte dagsturer/toppturer: Olympus E-P3, 7,5/12/20 og 70-300mm

Begge blir vel erstattet med det nye værtette E-M5 i sommer for å få alt i en liten pakke. Synd Oly ikke har værtett zoom til denne standarden enda.

Luktet litt på Canon for et år siden, men forstod det slik man måtte helt oppi pro-husene for at værtettingen skulle være skikkelig (dpreview). 7D har en del tetninger, men Canon gir ingen garanti hvis det blir for bløtt og det blir skadet. De bestemmer alså hvor mye kameraet ditt har bltt utsatt for. Mange som trodde de var trygge i en liten regnbye og ble brent da de fikk regningen. Da blir det mye heller Pentax om det blir systemskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon EOS 350D med batterigrep og 2 batterier.

Prøver å velge ett objektiv per tur pga vekt. Det blir ofte en Tamron 18-270 pga det brede arbeidsområdet, men også Canon 10-22 kan gi artige variasjoner.

Vurderer å kjøpe et mindre kamera for klatreturer (vekt, volum og lettere å ta frem kjapt), men er veldig i tvil om type kamere. Tar gjerne imot tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus E-5.12-60/50-200mm, Tar av og til med 7-14mm hvis jeg vet jeg skal til fine plasser med mye landskap.

Korte dagsturer/toppturer: Olympus E-P3, 7,5/12/20 og 70-300mm

Begge blir vel erstattet med det nye værtette E-M5 i sommer for å få alt i en liten pakke. Synd Oly ikke har værtett zoom til denne standarden enda.

Hei.

Har du tenkt å selge E-5. I tilfelle kunne jeg være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt bestemt meg enda. Har fortsatt E-1 og E-3 så det er jo litt kult å ha hele rekka :-P Snakker jo om evighetsmaskiner her. Men skal jeg selge E-5 så går sikkert 90-250mm også. Blir ikke luftet nok dessverre, men hvilken fryd det er de gangene :mrgreen: Har du hastverk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon D90 med Tamron 17-50 2,8 er alltid med på tur. Mangler litt på zoomområdet men lysstyrken veier opp og vel så det! Tilpasset sniper strap som kan festes i forbindelse med sekken gjør at det ikke føles så tungt å bære samtidig som du alltid har kameraet tilgjengelig for bruk.

Har også nesten alltid med meg Gorillapod XL. Genial stativtings som kan festes (nesten) overalt. XL utgaven skal kunne holde 4kg og det er vel nok for de fleste.

Føler jeg for å bære litt ekstra, eller at vekt ikke er viktigst (kanoturer eller korte turer) tar jeg også med meg Nikon 80-200 2,8 og et skikkelig stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt bestemt meg enda. Har fortsatt E-1 og E-3 så det er jo litt kult å ha hele rekka :-P Snakker jo om evighetsmaskiner her. Men skal jeg selge E-5 så går sikkert 90-250mm også. Blir ikke luftet nok dessverre, men hvilken fryd det er de gangene :mrgreen: Har du hastverk da?

Nei, egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mengden av fotoutstyr er det bare min Fuji X100 som blir med på turer som fortjener omtale på et fjellforum.

Med et lite stativ, tre ekstra batterier (totalt fire), bæreveske, solblender/filterholder med Hoya UV og orginalblitz, blir det stort og tungt nok i massevis på mine tokter i alle fall. Alt plassert i en B&W 20 koffert ved bruk av pulk.

I minus 20 eller kaldere SLUKER den batteri på høykant. Vurderer derfor solcelleanlegg.

Fine bilder med teknisk toppkvalitet. Her er det fotografens kapasitet under tøffe fjellforhold som er begrensningen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Canon 7D med L-objektikk til vanlig men blir for tungt å drasse med på tur. Blir som regel da mitt lille Sigma DP1 som som får være med.

Det er meget lite og med skarp fast vidvinkel blir bildene meget bra. Det ser dog ut som det blir liggende på hylla etterhvert til fordel for en

Fuji X100. Tror bare ikke jeg klarer å la være å anskaffe den lekkerbiskenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp hjemme fra en skikkelig utetur med øvrig fotoutstyr; Sony a850 med CZ 16-35mm, Samyang 35mm, Sigma 70mm mac. og CZ 135mm. Tilsammen med et digert og kjempehøyt trestativ fra Berlebach og en mengde store diffusjonsskjermer blir dette uholdbart stort og tungt.

Har dere sett folk i fjellet med sykkeltilhenger montert til bæresystem for pulk, kan det ha vært meg dere har sett... Over 20 kg fotoutstyr...

Nesten gang blir det Fuji X100. Vær sikker!

Interessant å se flere deltagere på tråden som enten lar avansert DSLR ligge hjemme til fordel for enkelt, men godt kompaktkamera. Kjenner meg igjen. Ennå et stykke til jeg bytter inn alt til fordel for Leica...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt en X100 i eierskap siden i går :-)

Har rukket å teste ut en god del i dag. Har aldri vært så begeistret for et nytt kamera noengang. Det har noen få issues, men totalopplevelsen er skyhøy for min del. Såvidt jeg kan se matcher skarpheten lett mine Canon L-objektiver.

Nå skal det pimpes med litt ekstra tilbehør, så det blir klart for neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Fujifilm Big job HD 3W på salg, dette er en solid klump av et kamera beregnet på byggeplasser og ment til bruk

under tøffe forhold, kamera er vanntett og støtsikkert.

Falt for den store skjermen og de store brukervennlige knappene samt stor og tydelig menystyring.

kamera har vidvinkel på 28mm og en zoom opp til 84mm.

Kamera tar kun AA batterier noe jeg syntes er befriende.

En avtagbar linsebeskytter fungerer også som solblender.

Billedkvaliteten er det heller ikke noe å si på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D7000 med 18-105 mm og 30 mm f/1,8. Skulle gjerne byttet 18-105 med 18-200, men skal for all del ikke klage. Kjøpte meg et ikke helt originalt batterigrep som også ofte følger med, ekstra batteritid er helt uvurderlig på langtur.

Har også Nikon P7100 samt et nylig innkjøpt stativ, gorillapod(kulehode fungerer til speilrefleksen).

Hvilket jeg velger er avhengig av type tur og plass tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert ett Canon 17-40 f/4 L ? Dette er værforseglet med ett filter foran, og vil passe godt til 7D som normallinse. Ett 10-22mm EF-S objektiv vil kunne dekke vidvinkelbehovet.

Takk for tipsene . Har bestilt 7D hus nå, så får jeg se når det blir ny linse. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje vurdert f.eks en Sigma 17-70 som normalzoom siden du har en 18-200 fra før. 18-135 blir da litt for likt. Sigmaen har f2.8-4. Men mulig du helst vil ha orginallinser.

Da har du en god normalzoom og en "universallinse".

Hadde kanskje vurdert f.eks en Sigma 17-70 som normalzoom siden du har en 18-200 fra før. 18-135 blir da litt for likt. Sigmaen har f2.8-4. Men mulig du helst vil ha orginallinser.

Da har du en god normalzoom og en "universallinse".

Takk for objektiv tips. Har nå bestilt Canon EOS 7D hus og må nok fylle opp lommeboka igjen før jeg investerer i ny linse. Har hatt en Sigma 18-200 tidligere, som gikk i stykker på en tur. Vet ikke hva årsaken var, men har hatt Canon objektiv med på flere turer og den holder ennå. Kan være tilfeldigheter. Men er åpen for å prøve Sigma en gang til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker nå 2 stk D7000 som jeg er veldig fornøyd med! Men skal snart kjøpe meg en D800 eller D4, eller begge (vanskelig å bestemme seg).

Av optikk og utstyr har jeg en del vesker, Nikon SB-900 blits, en del filtere, veldig solid tripod, softbox, paraply osv.

Nikon 18-105 - genialt til å bruke på fjellturer, veier lite og tar helt ok bilder.

Nikon 35mm f1.8G

Nikon 40mm f2.8G - Snedig og lite makroobjektiv

Sigma 70-200 f2.8 - det beste objektivet i samlingen, tar veldig gode portrettbilder og actionbilder i lavt lys, tar også gode "dyrebilder"

Sigma 2x Teleconverter - Denne snedige saken gjør om 70-200 objektivet mitt til et 140-400 objektiv, og på et cropcamera som D7000 der cropfactoren er 1.5x så blir det 210-600mm.

Etterhvert så skal jeg kjøpe Nikon 28mm f1.8G, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 14-24 f2.8 og Nikon 70-200 f2.8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.