Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntette pakkposer til kanotur, hvilke størrelser?


Imse

Anbefalte innlegg

Vi må i løpet av noen uker investere i noen vanntette pakkposer. Men jeg er veldig usikker på hvilke størrelser som er lurt å velge?

Noen opplysninger: Vi er 2 store og 3 små + 2 hunder. To kanoer.

Vi har tenkt på en pose til mat, som kan senkes i vann i leir.. Er 20liter grei størrelse?

Hvor store poser til soveposene? Tenker det er greit at soveposene ligger fordelt på 2 pakksekker.

Pga av unger og hunder, tenker jeg heller flere små enheter som kan plassereres her og den enn noen kjempe store sekker. Mulig vi tar et par 60 liters ryggsekker og legger posene i de. Men dette tenkte jeg kanskje noen kunne komme med sin erfaring på.

Vi har ikke vært på kanotur over flere dager med unger og før har vi brukt søppelsekker og ziplock poser( sistnevnte er fortsatt aktuelt til småting, som mobil, kompaktkamera, og "padle-forbi-godt" til ungene).

Noen som har noen innspill på valg av størrelser og merker på slike sekker. Budsjettet vårt er egentlig lik null, så billigst mulig er selvsagt kjærkomment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med et budsjett på kr0 har du nesten bare et alternativ og det er de gratis søppelsekkene kommunene deler ut om du har en gammel søppelkasse :-P

Jeg tror alle merkene måler volumet med rullelukkingen åpen og åpningen fult åpen=max volum en kan greie å måle seg fram til, så beregn litt ekstra store sekker om du ikke kan prøve de først. Det er lettere å pakke lite i en stor sekk en mye i en liten.

Biltema sine vanntette bagger er i alle fall ikke veldig vantette synes jeg. De er litt for stive til å tette skikkelig tror jeg.

Ellers er vel holdbarhet og kvalitet omtrent proposjonalt med pris. De fleste sportsbutikker og billig jalla sportsbutikker har sånne bagger i forskjellige kvaliteter. Jeg har enda ikke funnet en bag som er så tett at den kan nedsenkes i vann over lengre tid uten å få noe inn i bagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle fortsatt hatt tips om hvilken størrelse man kan trenge til å pakke inn soveposene( skal ha soveposene til de i kano 1 og kano 2 og omvendt, samme med ekstra skift). Og hvor det er greist å kjøpe de. Butikker i nærheten er bl.a. G-sport og Ultimo( bor i Trysil) og nettet er selvsagt en stor mulighet.

Men jeg har aldri hatt slike poser før, og vi kommer til å kjøpe noen, men kun det vi trenger. De skal holde en kanovelt, så vi i allefall har et tørt skift og en sovepose.

Søppelsekker funker det og, generasjonen før oss hadde jo kun det og de fleste klarte seg utmekret med det. Men slike sekker er nå praktiske. Og de er geiale å lage pute med fant søsteren min ut, ullgenser inni, lukke posen og posen holder fint på lufta( tror hennes var fra ultimo, aner ikke merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har soveposer som tar mellom 0,5 og 20 liter plass så det er litt vanskelig å svare på hvor stor du trenger til "to soveposer og skift"

Om diameteren på pakkposenposen og innholdet ikke matcher blir det plutselig mye dødplass osv. Masse usikkerheter til å gi et korrekt svar på minste størrelse du greier deg med. Kun en fysisk test med ditt utstyr vil gi rett svar. Jeg hadde tatt med meg soveposen til G-sport og spurt om å teste. Eventuelt kjøpt noen som var garantert store nok på nett. 40-50 liter er vel greit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har endt opp med en 70 liter jeg bestilte på xxl og en jeg kom over på clas ohlson: 20 liter, 119kr. Den fra clas Oholson var i type gummiert "regntøystoff" tykk, men helt sikkert OK, slik som regntøyet vi hadde når jeg var liten, som var så holdbart at mine unger kunne arve det.

Så tenker jeg å se etter en liten på rundt 5 liter, en som kan ta speilrefleksen( uten ekstra fiksfkseri og stort objekt) og evt noe "padle-forbi-godt" til ungene. For de som ikke visste det, "padle-forbi-godt" er genialt når ungene begynner å miste tålmodigheten. Pleier å si feks: Når vi når den holma der, eller øya der, så får dere en kjeks, knupp el.l. De minirosineskene er genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.