Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp i Femundsmarka?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Skal selv reise til Kjærringsjøn den 22 juni og skal padle i 7 dager, det har vært veldig mye frem og tilbake med hva vi skal ha med oss i forhold til ly for vær og vind, og det endte opp med at vi kjøpte et nytt Helsport extreem telt i går som veier bare 4,2 kg. Følte at vi trengte litt mere beskyttelse enn bare et Tarp. Det kan fortsatt være veldig kaldt og masse vind, det snødde der i natt, så hadde jeg vært deg så hadde jeg tenkt kanskje litt mere beskyttelse????? God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er ikke så godt kjent med terrenget og kan godt velge telt for å være på den sikre siden. Hvor utsatt for vind er man i skogterrenget? Er det nokså åpent?

Terrenget er faktisk ganske krevende, på sin måte. Det er mye steiner bl.a.

Vet ikke hvordan du har lagt opp ruta di jeg, men det finnes små kojer og hytter rundt om kring som kanskje kan være tilgjengelig(kommer an på hvor mye folk det er oppi der). Jeg vet ikke hva en Tarp er, så det kan jeg ikke svare på, men det kan være lurt å være på den sikre siden spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å dra i femundsmarka sommerstid med kun tarp og myggnett.. gjort det selv flere ganger. Husk bare en tarp med litt størrelse da det er deilig å ha litt plass selv når du har duken lavt og ned mot bakken i litt kjipt vær. Myggnettet er også viktig at har veldig små masker, så knotten holdes ute. Utenom det er det bare å legge på tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest krevende med Femundsmarka er mangel på jordsmonn, altså veldig steinete.

Men, det er mange flotte plasser å finne litt le for de verste vindene. Masse "flotte" morenerygger og blokkmark :-P

Jeg ville ikke vært redd for været hvis en velger en grei leirplass. Knotten tidlig på sommeren derimot.......

En annen ting med Femundsmarka er gode sko med sklisikre såler og rimelig god støtte. Anklene får ikke mye hvile i dette terrenget.

Men du verden : belønningen er stor, spesielt hvis du klarer å finne leirplass litt vekk fra de mest besøkte plassene.

Ha en kjempetur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i Femundsmarka i midten av juni. Blir å gå inn fra Røa til Rogen og tilbake, for det meste under tregrensa.

Regner med at tarp+myggnetting går fint?

Jepp, ingen problem. Tarp og netting fungerte bra en regnfull uke i august 2011. Minner om at underlag som drenerer / obsorberer vann er et must, samt at du tar høyde for kraftige vinnkast. Grunnet denne begrensningen var vi avhengig av å ligge under tregrensen. Hadde flere lemmen som løp over nettingen om natten. Skvatt de første gangene;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg skal gå sør for røavassdraget inn til Rogen, Skredbro og over fjellet tilbake til Røa. Vil kunne sove under tregrensen alle dagene, hvis alt går som planlagt. Hvis ikke overlever man fint en natt i fjellduken som nødly, selv om det neppe er så komfortabelt.

Satser trolig på tarpen og bamse extrem som underlag. Synmat UL får ligge hjenne. Får se om det blir -10 fiberposen eller WM summerlite dunposen, litt avhengig av værmeldingen.

Går helt fint å dra i femundsmarka sommerstid med kun tarp og myggnett.. gjort det selv flere ganger. Husk bare en tarp med litt størrelse da det er deilig å ha litt plass selv når du har duken lavt og ned mot bakken i litt kjipt vær.

Jepp, har sovet mye med fjellduken lavt. Går fint til en person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp må da fungere bra! Enten som overseil eller som gapahuk. Eller kombinert med hengekøye? Mygg, knott og ekstremvær kan jo bli en utfordring over alt uten myggnett.

Ja, en fornuftig løsning for myggnett med tarp som overseil er den største utfordringen akkurat nå. Særlig hvis tarpen skal festes lavt pga vind og uvær.

Ser litt på forskjellige løsninger her og er mottakelig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg noen meter tau. Bind tauet mellom to trær, fest myggnettet i tauet,slå tarpen over tauet. Ved dårlig vær justerer du bare tarpen så den går ned til bakken på begge sider av tauet. Har liggi værfast sånn i tre dager, funka fint det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg noen meter tau. Bind tauet mellom to trær, fest myggnettet i tauet,slå tarpen over tauet. Ved dårlig vær justerer du bare tarpen så den går ned til bakken på begge sider av tauet. Har liggi værfast sånn i tre dager, funka fint det.

Det fungerer sikkert bra. Jeg pleier å feste barduner fra ringene på duken til ett eller to trær og så spikker jeg kvist til plugger når jeg skal ha tarpen lavt (foretrekker som oftest det). Men da blir det vanskelig å feste myggnettet på noen fornuftig måte.

Mulig jeg burde sett på noe liknende dette: http://www.outnorth.no/no-outdoor-research/bug-bivy.php?group=prod_prod_grp-s1%2F689

Men veier litt mer enn ønskelig. Nå er ikke hovedpoenget med tarpen å spare vekt, men det er jo en kjekk bonus at sekken blir lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sikkert til å kose seg ihjel.. ;)

helt enig! tarp og bål og kaffe og u-lag og varm trøje og bålmad og sol der går ned bag skedbro og stallinger der ringer og og og og....

Regner med det er for at Femunden er en innsjø, er sikkert ikke noe særlig å bruke tarp i den. Som tidligere antydet er nok båt eller kano å foretrekke :P

ohhh....der fik jeg den, er lidt langsom - dansk du ved, ikk.

det eneste jeg har haft problem med er kondens når jeg sover under tarp..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.