Gå til innhold
  • Bli medlem

10 ganger så mye CO med varmeveksler


SiBC

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest mye rundt omkring på dette forumet uten å ta meg bryet med å registrere meg fordi jeg ikke har følt jeg har hatt noe særlig å bidra med så langt. Nå for litt siden snublet jeg derimot over det virker som er helt ukjent for mange:

i forbindelse med research i forkant av innkjøp av nytt kokeutstyr kom jeg over denne rapporten fra FFI (Forsvarets ForskningsInstitutt) hvor det er snakk om bekymringsfull høy produskjon av CO (kullos) ved bruk av kjele med varmeveksler.

Er det noen her som har hørt om dette?

Dette er jo en stor sak når det gjelder snøsmelting og annen bruk av kjelene over lang tid i telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det denne de mener da? Her er det også mye større avstand mellom brennertopp og kjelebunn enn på den "gamle" Optimus 111. Regner med at dette også påvirker resultatet i rapporten.

Etter min erfaring med forsvarets optimuser så ser de gamle slik ut:Primus.jpg

Etterhvert så har apparatene blitt byttet ut, i noen tilfeller så er det bare selve brenneren som er byttet, til to varianter som ser slik ut.

111T_2.jpg

og

cobra_2.jpg

Jeg er usikker på navnet på disse da de i forsvaret bare blir (feilaktig) betegnet som primus gammel og ny type. Ettersom det er dette jeg kjenner igjen som ny og gammel type, så vil jeg tro at det er det FFI legger i betegnelsen også.

P.S.: sorry for de store bildene, fant ikke ut en enkel måte å skalere dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne de mener da? Her er det også mye større avstand mellom brennertopp og kjelebunn enn på den "gamle" Optimus 111. Regner med at dette også påvirker resultatet i rapporten.

Slik jeg tolket det var "gammel type"111 bråk og "ny type" 111T, slik som Sjt.MB skrev i innlegget sitt. På 111C og Hiker+, der toppen av brenneren er er lavere og avstanden mellom brenneren og kjele er lengre, vil nok produsere mindre CO enn de to andre typene vil jeg tro. Hadde vært gøy å se test på dette også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy å se test på dette også

Jepp! I mitt hode ser jeg Hiker+ som en sivil versjon av forsvarets 111. Bortsett fra at den har Nova -brenner er det jo samme type primus. Litt lavere effekt enn den gamle typen, men absolutt en glimrende primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ein annan rapport eg tenkte på. Men kjemien er akkurat den same. Dess meir flamma vert nedkjøla, dess dårlegare vert forbrenninga. Resultatet vert meir CO. Betre varmeoverføring betyr jo nødvendigvis meir nedkjøling av flamma. Rapporten eg tenkte på gjekk ut på at brennarar med liten avstand til kjelen gav meir CO.

Løysinga er fortsatt den same, god lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.