Gå til innhold
  • Bli medlem

Få økseskaftet på turøksa til å sitte


Buman

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Øyo Viking 2000 turøks som denne:

http://www.oeyo.no/d....aspx?pageId=39 (dvs den øverste på den linken)

Har hatt den et års tid og har vært godt fornøyd med den. På en telttur klarte jeg ved et uhell la den bli liggende ute i litt regnvær.

Noen timer etter regnværet, tok jeg øksa i bruk og skaftet begynte å skli ut av øksehodet. Nå er det slik at det skal bare skal noen få hugg til, før jeg må banke skaftet på plass igjen for å unngå at hodet faller av.

Noen tips til hvordan jeg kan få skaftet til å sitte ordentlig igjen?

Så i en artikkel på dagbladet.no at jeg kunne legge øsker med løse skaft i ei bøtte med vann, men usikker på om dette er løsninga med denne øksa, da det antageligvis var vann som var "årsaken" til problemet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har en Øyo Viking 2000 turøks som denne:

http://www.oeyo.no/d....aspx?pageId=39 (dvs den øverste på den linken)

Har hatt den et års tid og har vært godt fornøyd med den. På en telttur klarte jeg ved et uhell la den bli liggende ute i litt regnvær.

Noen timer etter regnværet, tok jeg øksa i bruk og skaftet begynte å skli ut av øksehodet. Nå er det slik at det skal bare skal noen få hugg til, før jeg må banke skaftet på plass igjen for å unngå at hodet faller av.

Noen tips til hvordan jeg kan få skaftet til å sitte ordentlig igjen?

Så i en artikkel på dagbladet.no at jeg kunne legge øsker med løse skaft i ei bøtte med vann, men usikker på om dette er løsninga med denne øksa, da det antageligvis var vann som var "årsaken" til problemet i utgangspunktet.

http://www.hultafors.com/dk/produkter/striking/spare-handles-striking/steel-wedges/rundkile-i-stal-til-hammer-mukkert-og-okseskaft-2-pak/

Slå inn en sånn kile så sitter den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiler kan en jo bare spikke selv...

Om en varmer opp vanlig epoxylim blir det veldig tyntflytende. Sett øksen slik at limet blir værende i innfestingen og trekker ned i treverket. Om hodet er skikkelig kilt i utgangspunktet overlever øksen de fleste av oss. Sakene blir heller ikke så påvirket av fukt og regn.

Om en skal skafte og kile fra bunnen av kan en bruke rikelig med polyurethanlim både på hodet, skaft, kiler og kilespor. Dette limet utvider seg når det tørker, tåler vann og er mer fleksibelt enn epoxy som kan sprekke opp.

:cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke spiker fungerer fint som kile. Når jeg tenker meg om går det sikkert med skruer også men det har jeg aldri prøvd. Dessuten mister jo øksen litt av det rustikke preget også (uansett hva folk sier så teller utseende på utstyret litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis øksa er montert originalt med en avlang trekile i toppen så ville jeg tatt øksehodet av skaftet, fjernet den gamle trekilen og satt øksa sammen igjen med en ny og litt større trekile. Litt lim hjelper også med å holde det hele sammen. Som tidligere nevnt vil nok kanskje epoxy kunne bli litt sprø eter hvert. Noen epoxy typer påvirkes av uv-lys og blir hardere og hardere etter som tiden går. Hvis limet da bare sitter rundt skaftet så kan du nok risikere at den vil falle av etter hvert.

Hvis du trutner økseskaftet i vann så vil den løsne igjen når den tørker. Tre trekker vann og da utvider det seg, akkurat som en gammel trebåt. Færinger og oselvere må jo legges ut og trutnes hver vår hvis de har ligget i naustet og tørket gjennom vinteren. De lekker som en sil til å begynne med, men så trutner de til og blir tette når de kommer på vannet.

(Gamle vikingskip ble regnet for å være sjødyktige hvis tre mann med øsekar kunne holde dem flytende.)

Mitt råd er å ta økshodet av øksa. Fjern trekilen, eller hvis det ikke er en slik kile så kan du sage en splitt i toppen av skaftet og lage eller kjøpe en trekile.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidsredskaper/Stigetilbehor/Trekile-10-stk-19474/

Tørk skaftet godt, gjerne med litt varme i en varmlufts stekeovn og sett den sammen igjen. Da får du en øks hvor du kan gjøre samme operasjonen om og om igjen hvis det skulle bli nødvendig.

Med lim etc. vil reparasjonen i noen tilfeller være endelig, og hvis den da ikke er god nok, hva gjør du da?

Da må du kanskje ha nytt skaft.

Her er et lite tips hvis du skal skifte skaft.

http://www.xn--verkty-fya.no/index.cfm?id=363044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiler kan en jo bare spikke selv...

Om en varmer opp vanlig epoxylim blir det veldig tyntflytende. Sett øksen slik at limet blir værende i innfestingen og trekker ned i treverket. Om hodet er skikkelig kilt i utgangspunktet overlever øksen de fleste av oss. Sakene blir heller ikke så påvirket av fukt og regn.

Om en skal skafte og kile fra bunnen av kan en bruke rikelig med polyurethanlim både på hodet, skaft, kiler og kilespor. Dette limet utvider seg når det tørker, tåler vann og er mer fleksibelt enn epoxy som kan sprekke opp.

:cool:

Jeg er ikke sikker på om polyurethanlimet er det best efor økser men kan jo legge til at man bør dusje på lett med vann før man limer. Samme gjelder byggeskum som forsåvidt er samme materiale. Da blir limet sterkere. Polyurethanlimet trenger fuktighet til herdeprosessen.

Egentlig tror jeg det holder å slå i ny kile. Gjerne en slik stål/jern kile. http://www.tingstad.no/default.asp?menu=544&view=cat/info&VARENR=272944&NK=22109560

Det er sikkert å få kjøpt for noen få kroner hos Felleskjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er ikke sikker på om polyurethanlimet er det best efor økser men kan jo legge til at man bør dusje på lett med vann før man limer. Samme gjelder byggeskum som forsåvidt er samme materiale. Da blir limet sterkere. Polyurethanlimet trenger fuktighet til herdeprosessen.

Nå har jeg vel ikke påstått at polyurethan er det beste limet for dette, men at det er et godt valg kan jeg garantere. Du har forsåvidt rett i at byggskum er samme materiale, men dedikert lim har nok både høyere vedheft og endel andre forskjellige egenskaper. De fleste er vel enige i at f.eks plast kan ha helt forskjellige egenskaper selv om det strengt tatt er plast alt sammen.

Nå kan jeg virke pirkete, men likevel, selve limet blir ikke sterkere ved å påføre fuktighet. Det fremskynder herdeprosessen, særlig under under kalde forhold og bedrer limets inntregning og vedheft til treverket. Polyurethanlim behøver ikke tilført fuktighet ut over alminnellig luftfuktighet for å herde. Tvert imot er det anbefalte fuktnivåer for materialene rundt det samme som for trelast på trelastlagre og utsalg.

Forøvrig er dette et lim som holder de beste egenskaper om herdingen foregår under relativt høyt press. Og det får en jo under skaftig med kile. Ferdig herdet er dette limet vannbestandig. Det er forøvrig i øvre sjikt av griseri å få på hendene, tro meg, jeg har brukt enorme mengder av dette limet gjennom et par tiår.

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg det holder å slå i ny kile. Gjerne en slik stål/jern kile. http://www.tingstad....944&NK=22109560

Godt mogleg eg er litt miljøskadd men held ein knapp på trekile. Du kan risse mothaker i trekilen for å få den til å sitte betre.

Merkeleg at øksa skal løsne frå skaftet på grunn av vatn, det burde jo være motsatt da treverket trutner til av vatn. Gjer godt

arbeid med skaft og kile så er epoxy, lim og liknande unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mogleg eg er litt miljøskadd men held ein knapp på trekile. Du kan risse mothaker i trekilen for å få den til å sitte betre.

Merkeleg at øksa skal løsne frå skaftet på grunn av vatn, det burde jo være motsatt da treverket trutner til av vatn. Gjer godt

arbeid med skaft og kile så er epoxy, lim og liknande unødvendig.

Her er jo alt oppsummert! Godt arbeid med skaft og kile er nøkkelen. Jeg tror de fleste synder her. Limet er bare "langtidssikring". Greit nok å la treverket trutne, men før eller siden vil det jo tørke og krympe.

Styr unna stålkiler. For det første spiser de seg inn i trevirket og mister sin misjon, for det andre er det nesten estetisk forkastelig.

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vi da slo inn trekile og så satte øksa i en bøtte vann over natta.

Ser dette rådet om vatn dukker opp gong på gong. Å sette økseskaftet i vatn er omtrent som å pisse i buksa

når det er kaldt.

Skaftet vil trutne til men sidan det har begrensa plass å trutne på vil fibrane verta sprengt i vedaholet. Når skaftet

tørker på nytt vil det verta enda lausare enn det var fyrste gongen.

Løsner skaftet, sett inn ein ny og større trekile.

Om du skjeftar øksa ved kysten og dreg inn til tørre innlandet (eksempel Dovre eller Skjåk) vil skaftet krympe. Kile

må da byttast. Om kilen og vedaholet er fylt med spiker, skruer, epoxy, lim eller liknande kan det være litt problematisk.

Ergo, ein enkel trekile og godt arbeid med skaft og kile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på en liten plass som en gang var Norges største møbelprodusent. (Nei, det var ikke Sundmøre.)

Tre som skulle brukes til møbelproduksjon ble ofte kjøpt inn i "hel stokk". Dvs. stokken var skåret opp en vei, til plank som var like bred som stokken. Så var materiale buntet sammen til en hel stokk. Dette var ofte stokker av regnskogtømmer som var både en og to meter i diameter.

Disse stokkene ble åpnet på fabrikken, stablet opp på store traller med god lufting mellom hver plank og kjørt inn i en stor stim ovn. Her ble de stimet i noen timer før de på nytt ble stablet opp for tørking.

Koking av trevirke er også kjent blant de som lager skåler og knivskaft av forskjellige typer tre og utvekster på tre.

Hva som er hensikten med dette vet jeg ikke sikkert, men uten en god grunn så hadde det nok ikke vert gjort.

Kanskje dette også kunne ha en god effekt på økseskaft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun spekulasjon, men eg vil anta den kokinga av trevirke er for å redusere spenninger i trevirke og/eller hindre oppsprekking.

Om det har noko effekt for økseskaft bør eg egentleg ikkje uttale meg om da eg ikkje har høyrt om det og difor heller ikkje har nokon

peiling. Men på generelt grunnlag vil eg anta det er bortkasta å gjere det om du ikkje kan finne tradisjoner for det nokon stad. Folk i

tidlegare tider forsøkte det meste å forkasta det som ikkje funka.

Om koking av økseskaft hadde ei positiv effekt ville tradisjonen blitt videreført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.