Gå til innhold
  • Bli medlem

Big Agnes Copper Spur UL 1/2 - erfaringer?


BJV

Anbefalte innlegg

Jeg har sett av tidligere tråder at noen her har anskaffet seg dette teltet. Jeg lurer på om noen etterhvert har fått erfaringer med teltet. Tenker spesielt på hvordan teltet takler røffe høyfjellsforhold sommer/høst (tresesongersbegrepet er jo litt relativt) og faktisk og opplevd slitestyrke, da det jo er tynne materialer det er snakk om her. Vurderer kjøp av UL1 for å erstatte et etterhvert noe slitent Akto som dessuten blir mer og mer klaustrofobisk dess eldre man blir... Primært bruk sommer og tidlig høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noe erfaringer med UL2. Skaffet det i fjor så det er jo ikke så lange periode jeg har hatt det. Har heller ikke hatt det på fjellet, kun marka.

Mitt inntrykk så langt er veldig bra. Jeg leste en masse reviews på nett før jeg kjøpte det så jeg viste en del om det. Skulle ha et telt til sukkerbruk som var lett men alikvel ikke hadde for lite plass.

Så på bla Ringstind men kontra UL2 så ble det en del smalere og så var det mye mer begrenset hvor mye av teltet som hadde sittehøyde.

Detaljer

Det er jo bra plass i det kontra vekt. Siden det er kuppel og ganske rette vegger får man fin høyde i mye av teltet. Teltet er ypperlig om sommeren siden det er god lufting så er det ikke bakerovn i teltet så fort sola kommer. har ikke merket det som varmt i det hele tatt. Duk er lys så det blir lyst i teltet da, kan gjøre av man våkner lit tidligere, men det gir og mindre oppvarming.

Har noen mesh lommer inne og mulighter for å knyte til side både ytter og innertelt. Siden det er selvstående kan man sette opp kun innertelt som myggtelt hvis det er fint vær(og man vet det er det hele natta også:))

Pakkpose er vid så det er lette å pakke opp og ned.

Bardunstrammere var noen små greier i plast, sikkert for å spare vekt. jeg har skiftet mine til Hilleberg sine strammere. Koster vel ca 60-70 kr for en pakke med 10.

barduner er og tynne men det kan godt hende de tåler mye. Har vurdert å skifte de.

Er bare 4 barduner på teltet totalt. Er jo mye mesh i innertelt, dog er det duk et godt stykke opp så man slipper den direkte trekken. Teltet lufter under duken og har i tillegg en ventil oppe.

PLugger er små og lette DAC v-shape. ser tynne ut men jeg har enda ikke bøyd noen selv om jeg noen ganger tråkker de ned med fjellstøvler.

Følger med et nødrør til å tre utenpå stang ved evt stangbrekk.

Praktisk

Liker ett fortelt på hver side. Er stort sett bare meg og bikkja på tur. Legger jeg det meste av bagasje på den ene siden. Så har jeg bare støvler, en pakksekk med litt klær og slikt på andre og bruker den siden som inngang.

Teltet er enkelt å sette opp alene, og tar ikke så lang tid. Sikkert noen telt som er raskere men det er jo mere stenger på UL siden det er selvstående.

Har ikke merket noe slitasje. Jeg kjøpte med ekstra bunnduk til mitt. Blir litt ekstra vekt men bedre å slite ut en slik og så mytte en å lappe teltet elelr sy om bunn. I tillegg gir det med bunnduk 3 oppsett. 1. bunn, inner og ytter. 2. kun iner. 3 bunn og ytter. Siste er greit hvis en skal pakke lettest mulig utenfor insektsesong.

Fjellbruk.

Jeg har ingen betenkeligheter med å ta med teltet til fjells så lenge det ikke er meldt for ille vær. Det er ikke et helårstelt men sett mange i utlandet har rapporter med det far turer om vinteren både i skog og fjell. Dog har det vel vært snilt vær. Det lufter hvertfall bra så du skal vel jobbe mye for å få kondens.

Når det gjelder vind så vet jeg ikke hva det tåler. Er jo ikke så mange barduner som sagt kontra det man er vant til på tunneltelt. Men teltet står av seg selv og har et helt annet spenn uten en eneste plugg.

Lest rapporter om folk som har brukt det i 20mph, med kast på 40mph og ikke hatt problem. Dog sier det ikke noe om det var på åpent lende eller om telt stå litt i ly. Men vi er jo da maks i øvre deleer av kuling. Jeg er ikke sikker på at det er hyggelig der inne med vind i storm styrke eller mer, men vet det ikke.

Negativt.

Svært lite. spinkle bardunstrammere som sagt som jeg har byttet og litt tynne barduner som kanskje er helt greie når man ser hva de tåler.

Det vil bli lit kjøligere i dette enn telt med innertelt av duk men jeg bruker det om sommeren så det er helt greit.

Duk er av sort som er behandlet med porulytan. Det gjør at duk kan være tynn og sterk. Men slike duker knirker litt mot stengene i vind, hvertfall i starten. Men til gjengjeld slipper man da så mye blafring i duk som mange er vant til fra tunneltelt.

Er dette teltet jeg bruker klart mest i løpet av året, sikkert også fordi det er det letteste. Ingen problemer med å anbefale det til andre. Har stort set bare lest bra erfaringer med det på nett også.

MEN....det gjelder 1 og 2 pers versjon. 3 og spesielt 4 pers versjon blir litt for store for denne type konstruksjon og blir litt for myke. De vil nok tåle vind en del dårligere. 3 og 4 burde hatt en stangbue til.

Når jeg trenger telt som tåler mer så bruker jeg BA String Ridge 2. Det veier 2,6 med pluggene som følger med men de var litt sære så jeg skiftet til slike som er på UL2. Da veier det 2,5 kilo.

Det har litt tykkere duk, stenger og barduner samt langt flere barduner og punkter. 3 luftinger på duk i tillegg til lufting under. Dette har duk i innertelt og er ranket som helårstelt. Litt mer plass inne på SR2 enn UL2 men lit mindre fortelt. UL2 er mer praktisk med fortelt på hver side, SR2 har på enden. Men SR2 har noen andre fine detaljer, bla. lommer inne som er ca 3 A4 hver i størrelse og dobble, i tillegg en liten lomme over døra til lykt.

Jeg har ikke kjøp loft til noen av de da det stjeler takhøyde. Jeg har montert snorer der istedet. Da er det bare lavere under taket når jeg henger noe der, f.eks om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et særdeles detaljert og nyttig svar! Jeg har også googlet meg grønn på reviews av teltet - og det er ikke mye negativt å finne. Det er vel dog relativt dyrt i forhold til mange tilsvarende telt. Lander sannsynligvis på dette til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kalles vel "Pricy" i "cons" på noen review. Dog er det jo bra deler og et bra telt.

Jeg kjøpte mitt i fjor fra campsaver.com. De kjører nå en 20% rabatt for nordmenn, står øverst på siden. Ofte får du og "gift" når du kjøper noe.

KJøp noen småting ekstra du trenger, f.eks noen flere plugger. De har som regel noen Sierra Designs plugger som er samme type bare blå.

Handler du får USD400 eller mer er det gratis frakt til Norge. Tok ca 1 uke før det var her.

Så pr i dag får du f,eks teltet inkl gratis ekstra bunn, en Jetboil Sol Titanium brenne inkl. gratis kit med skje, gaffel og stekespade for 440USD.

Skulle bli ca nok 2670 på dagens kurs. PLuss mva så er det 3340. Så tar vel Posten 160 i forenklet toll. Da er du på 3600, synes ikke det er så dyrt sammenlignet med teltpriser her hjemme. I tillegg har du fått med bunn og Jetboil Titan. Bare den er vel veil 1899 her hjemme(sel vom man ofte får tak i den noe billigere. Er ikke sikkert det er en brenner du trenger men det var bare et eksempel.

Teltet alene koster vel veil 4.950 DKK i Danmark. Ingen jeg vet som fører BA i Norge.

Men Memorial slutter sikkert snart, var Memorial Day forrige helg. Så mulig den allerede er borte i morgen 01 juni. Står ikke hvor lenge det varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.