Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i rogaland


ruggen

Anbefalte innlegg

Hei

Dette blir min første sommer i Stavanger. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som vil dele fiskesteder det kan være verd å avlegge et besøk. Jeg har tenkt at ryfylkeheiene, frafjordheiane og området oppover suleskarveien kan være aktuelle områder.

Jeg har også tenkt på Suldalsvatnet...er det noen som vet om det er mulighet for å leie båt eller kano her?

Det gjør ingenting om det kan være langt mellom hver fisk så lenge det er litt størrelse på den:)

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

I nærheten av Stavanger har du noen vann som heiter 504 vanna,di søker du bare opp på nett,flere av di vanna går det fine fisk i..

Men tenker du helgeturer så har du rundt blåsjø(krossvann),du har inne på Forsand og ikje minst inne i sauda,dette er plasser som jeg fisker mye i og vet at det går stor fine fisk i flere vann..Kontakt meg gjerne på mail:ronny.hauge@hotmail så skal jeg gi deg litt mer info..

Når det gjeller Suldalsvannet så må du nesten ha båt for å få der,men det er nok muligt å leie det,kan ringe til Vikanecamping di har muligens båter..

Velkomen til Stavanger,her er det mye muligheter :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar kontakt med tilsynet / hyttevakta på Nilsebu så vil sikkert han kunne gi deg gode tips om fiske i dette området. Nilsebuvatnet og elva innover Storådalen bak Nilsebu er et bra område. Stavanger Turistforening har sikkert navn og telefonnummer.

Det skal også være bra fiske i Sirdalsområdet, rundt Øyuvsbu og inne i Grytdalen (Grydalen) inn under Kjerringfossen. Dyngjanevatnet og Salomosvatnet kan også være bra hvis det er bra med vann. Jeg har fått en del fin fisk like under Dyngjanefossen.

Ellers er det veldig bra å fiske på fjellet øst for Haughom. Gå fra Øksendalen og østover mot Sandvatn. Ørret på 0,5 kg og større. Dette området er privat, så det kan kanskje være lurt å spørre om lov. Jeg tror ikke du trenger fiskekort, det trengte ikke jeg for et par år siden, men kanskje ting har endret seg.

Ellers er Pøylåna, nord i Skredevatn nord i Blåsjøbasenget, en kjempeplass. Like ved der T-merket løype krysser elva kan du oppleve å få fin og bitevillig bekkerøye, så mye du ønsker. Det går anleggsvei helt inn til nordenden av Skredevatn. Mulig denne veien er stengt, men du kan jo ta med en sykkel.

Og hvis du går lei her så kan du gå nord til Krossvatn. Her har jeg fått en del fin ørret i vannet vest for turistforeningens hytte.

Eller hvis du bare vil ut en kveldstur så kan du prøve i Edlandsvatnet ved Ålgård. Det beste fisket her er nok langs Rv. 45 eller Rv. 286.

Kjører du litt lenger på E39 så er bekken fra Klugsvatnet og opp mot Nordåsvannet ganske bra på høsten. Bruk en helt sort flue, en Sulu eller Sulu silver uten den røde dusken.

Fra Stavanger er veien kort inn til Lutsivassdraget. Her er det bare å fiske så mye du vil. Kronen gård leier ut kanoer hvis du vil utpå. Fin teltplass på Breiholmen og i Fattlia inne i Storavatnet.

Men hvis du bor i Stavanger så kan du bare dra ut til Store Stokkavann. Her kan du få ørret opp mot kiloen hvis du er VELDIG heldig. På vestsida, nord for golfbanen, har jeg sett garnfanget fisk på rundt kiloet. Du får fiskekort på Intersport nede i Østervåg. Sesongkort koster 400,-

Her går det også sjøørret opp fra Hafrsfjord.

Ellers har du jo Stavanger og Rogaland jeger og fiskerforening. Der er det sikkert også mange gode tips å hente.

http://www.srjf.no/f...and/innland.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Etter å ha lest endel om erfaringer rundt 504 fisket er det mange og veldig motstridende meninger....Er det noen her som har erfaringer fra disse vannene?

Og er det mulig å fiske i vannene nord for 504 mot trollhaug? hvordan er eventuelt fisket der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er en del fisk i vannene langs 504, men det er mye småfisk. Både røye og ørret.

Tidlig på 1960 tallet hadde min bestefar hytte mellom Røyslandsvatnet og Litlavatnet. Allerede da var Røyslandsvatnet fullt av småfisk. Han drev et utstrakt garnfiske, men det var ikke ofte at det vanket fisk over 300gr.

Hvordan det er på Nordsiden av veien vet jeg ikke, men jeg ville bli overrasket hvis det var noe bedre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, synd om det bare viser seg å være smått .Kunne tenke meg å prøve ut området (og vil nok også gjøre det), men hvis det biter vilt og uhemmet med ørret på 100-300 gram og ingenting annet blir det lite spennende i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da er jo sesongen faktisk i gang, og jeg har vært ute og slengt med fluestanga.

 

Jeg har nå søkt rundt på nett for å finne ut av hvordan det er med fiskekort i frøylandsvatnet, men finner liten eller motstridende informasjon....Er det noen som vet noe om dette?

 

Og er det noen som vet hvordan det er med fluestang fra land i vannet evt i området njåskogen?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at du trenger fiskekort i Frøylandsvatnet. Området langs Njåskogen er nok ganske bevokst og lite egnet for fluefiske, men det er noe dyrket mark nord for skogen og her er det åpent helt ned til vannet. 

Frøylandsvatnet har i lengre tid vert preget av stor avrenning fra landbruket rundt, noe som har ført til en kraftig algeoppblomstring sommerstid. Jeg vet ikke hvordan fisket er i dette vannet, men jeg har sett ganske fin garnfisk som er tatt her. Både ørret og sik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, synd om det bare viser seg å være smått .Kunne tenke meg å prøve ut området (og vil nok også gjøre det), men hvis det biter vilt og uhemmet med ørret på 100-300 gram og ingenting annet blir det lite spennende i lengden...

Det er svært varierende med størrelse i vannene som er dekket av 504 kortet. Som alltid gjelder regelen at atørrelsen er proporsjonal med antall skritt vekk fra p plass. Forskjellen fra vidda og lignende er at det ikke er mange skritt du trenger å ta (eller kan for den saks skyld). Er du ny i området er det en god plass å begynne selv om du nok ikke blir der i mange sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært varierende med størrelse i vannene som er dekket av 504 kortet. Som alltid gjelder regelen at atørrelsen er proporsjonal med antall skritt vekk fra p plass. Forskjellen fra vidda og lignende er at det ikke er mange skritt du trenger å ta (eller kan for den saks skyld). Er du ny i området er det en god plass å begynne selv om du nok ikke blir der i mange sesonger.

 

Ja det har du rett i, altså antall skritt fra p plass. Det er sjelden eller aldri noe problem, jeg går hvor jeg bør gå i så henseende. 504 fisket er kjekt også fordi det er så nære som det er. Tilbakemeldingene fra folk er veldig delte, enkelte sier det er godt fiske, mens andre dømmer det nedenom og hjem. Jaja jeg får se hvordan erfaringen min blir ila sesongen. Om du har bedre alternativer og vil dele er det bare å skrike ut altså ;) Kjedelig å bruke 3 hele sesonger før man treffer selv om det er en stor del av gamet:) sånn er det når man er ny et sted..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Tenkte å ta en overnatting i området Vådlansknuten før helgen. Lurte i den forbindelse på om noen vet om det er noe fisk i det vannene som ligger i det området? Av kart; Hanklatjørnet, rolighetsvatnet, dyratjørnet og evt Holmavatnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jaja da har sesongen vart en stund og jeg har fått et inntrykk av vannene langs 504. I dag var jeg og surret rundt i bjødnalia (tror det er det heter?) og innover sælandsskogen. Da jeg tuslet langs taksdalsvatnet slo det meg at her kunne det kanskje vært aktuelt å slenge litt med fluestanga. Liten informasjon å finne på nettet. Er det noen som har erfaringer med dette vannet? Jeg vet det er endel av vassdraget Hå elva og at det dermed også kanskje kan forekomme laks, men nå tenkte jeg helst på ørretfiske.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenkte å ta en overnatting i området Vådlansknuten før helgen. Lurte i den forbindelse på om noen vet om det er noe fisk i det vannene som ligger i det området? Av kart; Hanklatjørnet, rolighetsvatnet, dyratjørnet og evt Holmavatnet

Jeg har fisket litt i store Vådlandsvatn, men har verken sett eller fått fisk her. 

De fleste vannene i denne heia var totalt fisketomme på grunn av sur nedbør på 1970 tallet og hvis det ikke er satt ut fisk så er det vel en mulighet for at det ikke er så mye naturlig fisk som har etablert seg. 

Store Vådlandsvatn har forbindelse til Tverromdalstjønna, Gloppevatnet og Mjåvatn som igjen henger sammen med Madlandvatnet. 

I Madlandsvatnet burde fisken ha overlevd den sure perioden på 70 og 80 tallet siden det ligger landbruksjord rundt. Bøndene kjørte ut ganske mye kalk på jordene sine i denne perioden og avrenning til vann og vassdrag førte ofte til at disse vannene ikke ble så sure og at fisken overlevde. 

 

Det er en del småfisk som vaker i Fisketjønna, men jeg har aldri fisket her. Det kan jo tenkes at det står noen større fisker og lurer her likevel, noen som ikke viser seg på dagtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.