Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til tunge våte fjellstøvler


Geenie

Anbefalte innlegg

Hadde en super fjelltur i helga med strålende vær.

Kunne vært perfekt bortsett fra de sedvanlige gnagsår problemene. Er nå på mitt 3. par med "best i test" støvler.

Den siste tiden er det Alfas "new walk king" som har vært prøvekanin. Har hatt noen turer der de har fungert så der, men denne helga

fikk jeg historisk ille gnagsår av dem også.

Problemet oppstår når turene blir noe lengre. I helga måtte myr og elv passeres med endel timers gange i søkkbløte støvler

som resultat. Tror ikke det gjorde saken bedre for å si det slik :cry:

Har selvsagt prøvd de mest kjente triksa med strømpevarianter, tape, compeed etc.

Hadde samme problem med ski skoa. Der ser det ut som overgang til Salomon støvel i plast med myk innredning kan funke (hope).

Det jeg funderer på å teste nå er en eller annen form for mesh terreng joggesko. Jeg pakker normalt ikke mer enn 15kg på ryggen for helgeturen, så kansje det kunne fungere. Ideen er å bruke en strømpe i ull eller nylon som tørker kjapt slik at jeg unngår å traske i timer med bløte skinn støvler. Vil tro en slik sko gnager mindre på bena samt gir mindre energitap.

Noen som har testet en slik løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har testet terrengjoggesko men synes det blir lit lite støtte. De terrengskoene jeg har hatt gjennom årene har og krevd en del innjogging for og ikke få gnagsår. Har aldri gått veldig langt med de så hvordan det vil slå ut etter mange timer vet jeg ikke. Men de er ofte ganske stive rundt hælen, hvertfall har de tre modellene jeg har hatt vært det. Alle har og vært Goretex, vet ikke om du skal ha de vanntett.

Gikk i marka i helgen, tildels litt kronglete stier. Begynte svi liltt på hælene etter et par timer. Men for meg holdt det med compeed stift. En liten pause og lufte bein å få på compeed. Samme neste dag. MIne støvler er vanntette da. Blir så klart litt svett men det blir jo ikke vått som å gå i myr og bekk med støvler som ikke er vantette.

Har du forresten byttet såler i støvelene i fra de som var med orginalt?

Har merket på noen av mine støvler at å legge opp i f.els Sole grå så blir de litt for høye, spes ved hæl. Da kommer den for høyt opp i støvel og det blir mer slitasje. Jeg bruker som regel såler som fulgte med eller finner et bedre par som er så og si identisk i tykkelse.

Ang skistøvler så har jeg og salomon. SLike plaststøvler med plast avstinving. Så er selve helen i stoff. Har slitt ut to par der men aldri hattt gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg funderer på å teste nå er en eller annen form for mesh terreng joggesko. Jeg pakker normalt ikke mer enn 15kg på ryggen for helgeturen, så kansje det kunne fungere. Ideen er å bruke en strømpe i ull eller nylon som tørker kjapt slik at jeg unngår å traske i timer med bløte skinn støvler. Vil tro en slik sko gnager mindre på bena samt gir mindre energitap.

Noen som har testet en slik løsning?

Jeg bruker selv Merrell Barefoot skoene, men jeg kan ikke anbefale det dersom man ikke er vant til barfotsko. Inov-8 skoene er ganske populære som terrengjoggesko og burde være greie å prøve.

Husk at sko uten membran tørker fortere, men en membran kan kanskje holde vannet unna litt lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Merrell Barefoot skoene, men jeg kan ikke anbefale det dersom man ikke er vant til barfotsko. Inov-8 skoene er ganske populære som terrengjoggesko og burde være greie å prøve.

Husk at sko uten membran tørker fortere, men en membran kan kanskje holde vannet unna litt lenger.

Ja, var inov8 skoa jeg lurte på da mange skryter av dem.

Tror ikke jeg vil ha noen Tex modell da ideen er at den skal tørke raskest mulig. Kansje man skulle kombinere en slik sko med gamasjer for å unngå lyng og kvister nedi skoen.

Har ikke endret noen innersåle på Alfa støvelen. De fleste triks er prøvd med varierende hell. Mulig jeg har et notorisk problem med dette da jeg også har hatt trøbbel med skiskoa.

Dette er faktisk noe av det jeg finner mest utfordrende når jeg er på tur. Mer enn bakker og vrient terreng.

Selv om man får får fine turer likevel er det kjipt å gå og halte en uke på jobb etterpå.

Vi får se om jeg ikke stikker innom et sted og tester en slik terreng løpesko og ser hvordan den kjennes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger må jeg si at svaret på disse problemene er sandaler :mrgreen:

Alltid luftig, tørker raskt, ingen gnagsår. Fungerer fint med bører over 20 kg. Behov for ankelstøtte er overdrevet, folk tør bare ikke prøve :mrgreen: Suverent høyest komfort på sommerføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandaler med skikkelige stropper og terrengmønster kunne sikkert fungere i noen tilfeller ja.

Tenker allikevel at en mesh sko er bedre om det er litt kaldere. Ikke altid myrvannet er så varmt. Man kunne da bruke en ullstrømpe

i skoen som holder på varmen selv om den blir våt.

Kan bli et spennende eksperiment dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gitt opp gore-tex støvler for 3 år siden (alltid våt til slutt, aldri tørr igjen. Dårlig lukt, tunge), har jeg de siste 3 sesongene brukt støvler fra Lundhags (ranger). Disse har holdt meg tørr på beina, men gitt meg store blemmer under føttene og blå stortånegl. Bestemte meg etter en alt for tung bør på Hardangervidda i fjor å bli moderat gramjeger. Noe av det første jeg begynte å søke etter var lettere skotøy. Etter å ha lest litt på diverse forum, endte jeg opp med Keen A86. Kjøpt på ebay.

keen-a86-tr-1023898.jpg

Skoen veier 272g i str 44. Meget luftig mesh i overdel og meget godt grep på sålen. Har gått mange lange turer med 15-20kg på ryggen i "ville Østfoldskoger" med disse skoene, og er godt fornøyd.

Vann forsvinner nesten like lett ut som det trenger inn. Grepet er som nevnt meget god. Ikke noe problem med vått fjell og lignende. Kan faktisk ikke huske jeg har mistet grepet en gang. Bempingen er god, men sålen er såpass tynn at man godt kjenner underlaget gjennom den. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med på skoen er hvor godt den sitter på foten. Klarer liksom ikke å tighte den skikkelig, slik at foten beveger seg noe inne i boksen. Jeg har tråkket den av meg i myr ved et par anledninger.

Nå om dagen prøver jeg ut Merrell True Glove

Merrell-TrueGlove-BlackMoltenLava.jpg

Denne veier 225g i str 44. Dette er en såkalt barfotsko, uten høydeforskjell mellom hæl og forfot, og krever tilvenning. Den sitter som et skudd på foten. Et meget godt snøringssystem og vid tåboks. Sålen har godt grep, men er ikke like suveren her som skoen fra Keen. Overdelen er relativt luftig. Vann beveger seg lett begge veier. Du har en følelse av støtte rundt hælen. Det jeg er noe skeptisk til med denne skoen er dempingen i sålen, som er nesten fraværende. Kjenner at hælen har lett for å få seg en trøkk når jeg hopper fra stein til stein i ur og lignende. Har ennå ikke prøvd denne skoen med sekk på ryggen, Men som dagligsko er den veldig god.

Som et eksperiment har jeg også testet ut New Balance Minimus Trail 00

NB00TM1-1.jpg

Denne skoen veier bare 135g i str 44. Du føler nesten ikke du har den på bena. Dette er også en barfotsko. Sålen har et helt greit grep, men den er ikke vanntett, slik at vann trenger inn om man går på våt jord. Skoen sitter godt på foten, men kan oppleves som noe smal. Det mest negative med denne er mangelen på demping. Sålen er hard. Allikevel fristende å prøve denne når jeg skal gå vidda fra sør til nord i August. Da med under 15kg i sekken.

Jeg er også fristet av å prøve ut Vivobarefoot Breatho Trail

Breatho-Trail-Black-yellow-300.jpg

Veier rundt 270g i str 44. Mulig å få til grei pris på amazon.co.uk

Jeg er av den oppfatning at behovet for ankelstøtte er overdrevet. Foten vår er utviklet over hundre tusener av år for å brukes barbeint. Det er vel først de siste 100 årene vi har hat sko med særlig støtte. Og kom ikke å si at man ikke bar tungt og ikke gikk i ulendt terreng før det. Tror det handler om å trene opp foten. Ikke pakke den inn i tykke og stive støvler. En tynn såle gir deg også mye bedre følelse med underlaget, og således redusert sjanse for å tråkke over. Det er min erfaring

Våte sko er nok en vanesak det også, men det er i alle fall kjekt at skoene ikke tar opp mye vann og blir tunge. Hvis jeg går i veldig våte (og kalde) områder tar jeg bare på meg et par vanntette strømper fra Sealskinz

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å prøve denne? http://www.oslosport...g-92-24025.aspx

Flere av mine medsoldater, samt befal bruker denne i felt, og er meget fornøyd med den. Har imidlertid ikke prøvd den selv, da jeg har flere par jeg er godt fornøyd med.

"Adidas sitt formål var å designe en tjenestesko som skulle oppleves som joggesko på beina. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnagsårstøvlene mine heter Alfa Hjerkinn. Kan virke som om stive membranstøvler ikke former seg særlig etter foten, hvilket er et problem med hæler litt utenfor lesten.

Fikk nylig et par Zero Mass fra Bates. Navnet er villedende ettersom en støvel veier 480 gr (min vekt), men i forhold til Alfa'ene er det for joggesko å regne. De tåler regn, men ikke bekker, myr og våt vegitasjon (våthetsgaranti). Ettersom støvlene er tynne og fulle av hull i sidene og overdelen kommer vannet lett inn - men også lett ut. Tørker mens du går.

Jeg bruker ullsokker med ankelstrømper i nylon (forbruksvare), en kombinasjon som virker godt i disse støvlene.

Når støvlene er tørre, holder de seg godt ventilert. Ikke noe av varmen og klamheten fra membran - hvilket er godt for meg som normalt skal ha varme, svette føtter på tur.

Sålene er flate, sitter godt på underlaget og har balanse mellom beskyttelse og føling med underlaget. Mangler alskens støtte, men det kan om nødvendig ordnes med andre innersåler eller trening. Neppe noe du har på beina med 30 kg på ryggen, til det virker sålene litt myke.

Generelt er det mye interessant i militær/politistøvler nå som fjellstøvler er blitt synonymt med "pustende" membraner.

Jeg synes løpesko i fjellet/skogen ser veldig interessant ut, men for konservative pyser er det godt at det finnes støvlealternativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å prøve denne? http://www.oslosport...g-92-24025.aspx

Flere av mine medsoldater, samt befal bruker denne i felt, og er meget fornøyd med den. Har imidlertid ikke prøvd den selv, da jeg har flere par jeg er godt fornøyd med.

"Adidas sitt formål var å designe en tjenestesko som skulle oppleves som joggesko på beina. "

Etter hva jeg har forstått ut ifra å lest om den på bla. milforum er den ikke noen typisk fjellsko. Mer en sko for by-vandring og daglig tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd både gore tex fjellsko og tursko i skogen har jeg nå begynt å bruke vanlige joggesko. Det er helt suverent hvor raskt de tørker.

Ønsker noe av det samme som trådstarter til fjellturenr, men med litt solid grep. Finnes det noe der ute som lar seg kombinere med stillping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvd gnagsårsokker? jeg går prøvd det meste av plaster og tape som finnes mot problemet. men ved går gange, og ett vannbasseng av svette på bena henger ingenting bra nok. men hvis du tar på en gnagsårsokk med sånn geleinnlegg i stoffet på fungerer det ganske bra. hvis du blir like svett som meg på bena vil nok denne sokken også ligge å gnage. men om du tar å teiper rundt gnagsårsokken etter at du går tatt den på tror jeg det skal ta å fikse det aller meste. verdt ett forsøk. dessuten kan sokkene vaskes på vanlig måte, men ta litt talkum på geleinnlegget hvis det blir klissete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått ut ifra å lest om den på bla. milforum er den ikke noen typisk fjellsko. Mer en sko for by-vandring og daglig tjeneste.

utfra det andre sier så fungerer den fint på tur, blant annet broren min (som slettes ikke bruker den som tjeneste/by-sko). Men som sagt, jeg har ikke denne. Jeg selv har andre typer støvler jeg er meget godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Alfa walk queen, hadde ikke med fett på hardangervidda, så skinnet ble rimelig ødelagt og da trekker de vann. Goretex holder vannet ute men ikke dampen som kommer når skinnet blir vått. Har engentlig ingen gode erfaringer med goretex i sko. Nå har jeg Lundhags. Relativt mye dyrere, men er lette, gir god støtte, holder det meste av vannet ute og tørker fort, også er de ikke så varme siden de ikke har membran. Ble litt fuktig da det la seg snø mellom støvelen og buksa (har bukse som kan hempes fast i skolissa). Sømmer er jo alltid et svakt punkt og ihvertfall når det blir liggende våt snø på dem. Om noe av gnagsårproblemet ditt skyldes at du blir svett/våt på bena så er det lurt å ta av skoene hver gang du har pause (det skal man egentlig gjøre uansett), man får også fukttransporterende sokker, har ikke prøvd det selv, men har hørt at de er effektive mot klamme føtter. Jeg får lett gnagsår, men et par striper med sportstape, som settes på før jeg begynner å gå, er nok for å holde gnagsår borte. Sko/støvler er uansett veldig individuelt. Du må bare finne den modellen som passer for deg. Jeg glir rett oppi Alfa og Lundhags har noe av samme passformen, men da slipper man en membrand som gjør at skoen aldri tørker. Riktig størrelse og riktig sokk oppi er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at temaet engasjerer.

Har som sagt testet mange løsninger for å unngå gnagsår (compeed,spesialstrømper,nylon sokk innerst, tenso, sportstape etc.. ).

Jeg hadde samme problem med mine gamle Skarven skistøvler før jeg gikk over til plastbaserte modeller med myk innredning.

Av den grunn heller jeg nok mest mot å prøve noe radikalt nytt med en lett hurtigtørkende terrengsko. Jeg tenker å teste et par superlette

gamle løpesko i første omgang på neste tur. Da vil jeg antagelig få et pekepinn hvordan det ut arter seg i realiteten.

Tross alt løper jeg 2-3 mil i uka på slike uten noe antydning til gnagsår. Om det er sammenlignbart vet jeg ikke men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at temaet engasjerer.

Har som sagt testet mange løsninger for å unngå gnagsår (compeed,spesialstrømper,nylon sokk innerst, tenso, sportstape etc.. ).

Jeg hadde samme problem med mine gamle Skarven skistøvler før jeg gikk over til plastbaserte modeller med myk innredning.

Av den grunn heller jeg nok mest mot å prøve noe radikalt nytt med en lett hurtigtørkende terrengsko. Jeg tenker å teste et par superlette

gamle løpesko i første omgang på neste tur. Da vil jeg antagelig få et pekepinn hvordan det ut arter seg i realiteten.

Tross alt løper jeg 2-3 mil i uka på slike uten noe antydning til gnagsår. Om det er sammenlignbart vet jeg ikke men likevel.

Men har du prøvd en gangsårsokk (de med gelèinnlegg) innerst som du teiperper fast på foten med sportstape?

I skiskoene mine får jeg gnagsår uansett, og compeed og sportstape er en vits som bare holder en time eller noe. Men med gnagsårsokken teipet fast til foten har jeg enda ikke opplevd gnagsår. Og det henger faktisk på uansett hvor våt du blir på føttene, men sokken må tapes fast med en runde sportstape over ankelen, og gjerne en runde rundt vristen. Sportstapen må mer enn en runde rundt slik at den hefter til seg selv, og da kan du tilogmed bade med de uten at de løsner.

Ta de av og tørk de om kvelden, og pudre gelè-innsiden med litt talkum, så kan jeg nesten love deg null gnagsår.

Det er mye mye billigere enn å bytte ut alle skoene dine, og ihvertfall verdt ett forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du prøvd en gangsårsokk (de med gelèinnlegg) innerst som du teiperper fast på foten med sportstape?

I skiskoene mine får jeg gnagsår uansett, og compeed og sportstape er en vits som bare holder en time eller noe. Men med gnagsårsokken teipet fast til foten har jeg enda ikke opplevd gnagsår. Og det henger faktisk på uansett hvor våt du blir på føttene, men sokken må tapes fast med en runde sportstape over ankelen, og gjerne en runde rundt vristen. Sportstapen må mer enn en runde rundt slik at den hefter til seg selv, og da kan du tilogmed bade med de uten at de løsner.

Ta de av og tørk de om kvelden, og pudre gelè-innsiden med litt talkum, så kan jeg nesten love deg null gnagsår.

Det er mye mye billigere enn å bytte ut alle skoene dine, og ihvertfall verdt ett forsøk.

Nei, en slik gnagsårsokk har jeg ikke testet. Er det den typen som basisfot.no selger?

Har allerede brukt endel kr på sko som ikke fungerer så var derfor jeg tenkte å teste med liknende sko fra garderoben først.

Jeg må nok også innrømme at jeg er interessert i å se hvordan man opplever en tur med 200g sko på beina kontra 2kg.

Så teste løpesko vil jeg nok gjøre uansett. Skulle det bli nedtur, så kansje gnagsårsokk i lærstøvlene blir neste test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt en ukestur sammen med Fimax i Rogen Nasjonalpark hvor vi hadde med neoprensokker og sandaler for vått vær samt kanobruk og lette joggesko til forflyttning og leirbruk ved tørt vær. Veldig lett og ledig gange, javisst, men tærne kan få kjørt seg ved å støte inn i steiner o.l.

Veldig deilig å stikke føttene inn i noen myke, lette joggesko i leir (vanligvis bruker jeg sandaler i leir når jeg har på fjellstøvler på dagen).

For meg som har en litt slarkete høyre ankel hvor jeg lett tråkker over så setter jeg pris på ankelstøtten som fås ved bruk av fottøy med ankelstøtte, så jeg bruker kun lette sko ved turer hvor jeg pakker lett/skal gå i lett terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Årsaken til gnagsår er jo stort sett at skoen ikke passer foten 100%. Selv om skoen passer bra kan det selvfølgelig bli gnagsår om man går mer enn huden er vant med.

Det som er ekstremt viktig for å unngå gnagsår er å være på forskudd. Prevangtive tiltak er alltid det beste. Om du har brukt samme sko på turer tidligere, vet du hvor du bruker å få gnagsår. Bruk tape fra dag 1 på steder du vet at gnagsårene kommer, og om du har på følelsen at det kan bli gnagsår på andre steder, vær rask med å tape. Har gnagsåret etablert seg er det for sent.

Så til anbefaling av sko. Jeg er overrasket over at forslaget ikke har kommet tidligere (om jeg ikke har oversett det), men Alfa sin marsjstøvel m/77 som forsvaret bruker er en fantastisk sko. Den har et enkelt lærlag som former seg perfekt til foten din. Om du er påpasselig og smører den godt, er den også utrolig god til å holde ut vann. Om den først tar inn vann, kan du omtrent gå den tørr igjen, eller så tar den mye kortere tid å tørke enn en membran-sko. Den er også lett, og er utrolig god å ha på foten. Som det antakelig kommer fram; jeg digger marsjstøvlene mine!

Det skal nevnes at de krever inngåing før de sitter behagelig på foten. Ikke kjøp nye m/77 å dra rett ut på tur. For det første, ikke kjøp for store sko. De går ut og former seg til foten din. Er de for store vil det glippe når du går, og det er lettere for gnagsår. Ta på deg en god å tykk ullsokk når du skal finne størrelse. Gjerne en tynn nylonstrømpe innerst i tillegg. Ved bruk av det når du senere skal på tur minsker du igjen sjansene for gnagsår. Når du har fått riktig størrelse, da på ullsokken, fyll skoene med vann, og gå de inn. Gjerne flere timer i gangen, og gjenta. Sett de også meget godt inn med skokrem, i alle kroker (husk nede under 'flikene' ved nedre ende av snøringa). Etter noen runder med dette vil skoene begynne å ta form. Du vil kjenne at de former seg, og du kommer til å bli mer og mer glad i de etterhvert. Når du har brukt de noen måneder-halvt (alt etter hvor mye du bruker de) år vil du virkelig kjenne hvor gode de er. Om du også skaffer deg forsvarets fotposer (klipp til en bit av et liggeunderlag el.l. i 'sko-fassong' slik at det passer i bunnen av fotposen, det isolerer knallbra!) som passer disse skoene, har du også en optimal vintersko!

Jeg er ikke det miste i tvil om at den dagen jeg har slitt ut mine m/77, skal jeg ha akkurat samme skoen igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at mine støvler heter Bates Zero Mass Sage, så er jeg ganske enig med Hammertime. Den tynne lærstøvlen er noe av det bedre du kan få mot gnagsår, særlig hvis føttene er av den vanskelige sorten. Utbedring med innleggssåler virker like godt her som i annet fottøy.

Jeg har ingenting i mot fjellklatrersko og vinterstøvler, men ser ingen grunn til å gå i sånne når det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at på forsiden av siste nr av magasinet Ute så benytter personen på bildet seg av lave sko ved tinderangling i steinura. Er dette noe som evt også kan anbefales?

Når man snakker om sko så er det et ord som stadig dukker opp, og det er "støtte".

De fleste sko som er beregnet på fjellbruk har god nok ankelstøtte for de fleste. Der det svikter er ofte torsjonsstivheten. Ta tak i skoen foran og bak og vri den som en vaskefille. Da vil du kjenne om den er stiv nok. Mange sko er veldig myke den veien og da kan du ikke forvente at den skal fungere på turer med oppakning og litt tøft terreng.

En annen ting er om sålen er myk eller hard. Har skoen for myk såle så får du problemer hvis du går på steinet underlag.

Til turer på steder som f.eks. Hardangervidda så vil ofte terrenget være så "lett" at du kan bruke nærmest hva som helst, men kommer du over på vestsida, f.eks. i Ryfylkeheiene så kan du oppleve steder hvor du i perioder går og balanserer på spisse steiner, og hvis du da ikke har en stødig og hard sole så får du problemer under beina.

Jeg er turleder i Turistforeningen og har opplevd å ha med folk på tur som skryter av å ha gått både Jotunheimen og Hardangervidda på kryss og tvers, men i løpet av et par timer med motbakker og stein i Ryfylkeheiene så måtte de innse at de nok ikke helt hadde forstått hva de ble fortalt om dette terrenget på forhånd.

Du kommer ikke så langt her på joggesko.

Selv går jeg nå på et par Alfa Hjerkin pro, og er langt fra fornøyd med disse skoene. Alt for mye polstring og for høy vekt. Tidligere gikk jeg på Lundhags, og det blir ikke lenge før jeg henter ut et nytt par med "svensker". Jeg har også et par ankelhøye Salomon sko. Helt greie sko til småturer, men litt smale til min fot, og så kunne de godt spart seg polstringen rundt åpningen like over ankelen. Denne polstringen skaper bare problemer hvis du går mye i skrått terreng.

Selv om jeg bruker høye eller lave sko så bruker jeg alltid gamasjer. Vanlige høye Bergans gamasjer. http://komplettfriti...ergans Dermizax

De hindrer at lyng og kvist havner ned i skoene og så unngår jeg at bukse og sokker blir fulle av søle og jord.

Ser at trådstarter hadde problemer med våte sokker og sko etter å ha krysset elver og myrer. Dette burde ikke være noe problem. Skift til tørre sokker og trekk en vanlig plastpose utenpå sokkene. (Fattigmanns membran.) Bruk gjerne en "brødpose" eller lignende og fest den rundt ankelen med en tape. Da går du med tørre bein helt til fotsvetten sørger for at sokkene igjen blir våte. Gjerne 2 til 3 timer. Så er det bare å skifte igjen, for tørre sokker har du vel alltid nok av.

Jeg har alltid hevdet at gnagsår ikke gjør vondt før du kjenner etter, men det er ikke helt riktig. I hvert fall ikke neste dag.

Jeg vet hvor "skoen trykker" og da er det bare å tape godt før turen begynner. Ikke vent til gnagsåret er der, da er det ofte for sent. Legg gjerne på sportstape eller compeed kvelden i forveien. Da får den tid til å feste seg skikkelig og da holder den ofte i flere dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.