Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips rundt rørostraktene


Morellen25

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg skal oppholde meg i Røros i 5 dager rundt St.Hans. Er det noen som har noen gode turtips jeg kan ta med meg i sekken?

Jeg tenker mest på dagsturer da jeg har booket meg inn på Røros Hotell... Men gjerne laaange gode dagsturer og evt et par korte turer.. og gjerne tips til andre aktiviteter som kan gjøres?..

// Morellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har du mange gode muligheter!

Topptur til Vigelpiken er å anbefale, det er en nydelig dagstur. Jeg syns det er finest å gå fra Botnvollen og ved kanten av Tufsingen. Da kjører du helt til østenden av Aursunden i retning Brekken og tar av mot Vigelfjella og følger en grusvei helt til den stopper.

Det går også an å gå fra Feragen.

En annen fin dagstur er å kjøre inn mot Langen gjestegård ved Femunden og gå opp til Flenskampen. Hvis du er heldig med været får du en nydelig utsikt over Femundsmarka i all sin prakt.

Andre fine turmål kan være Svartvika i enden på Feragen; her kan du sykle inn til Øya fra tettstedet Feragen og gå siste biten på sti eller du kan gå hele veien fra feks veien til Fjølburøsta.

Gruvefeltenene på Kongens er også verdt et besøk; du kan feks ta turen inn til Muggruva - som er en av de lengste gruvene i området(tror jeg). Hit er det grusvei nesten hele veien.

Rauhåmmåren, et fjell med uttallige gruveganger ikke så langt fra selve sentrum, er også et fint turmål. Dette er en litt kortere tur dersom du har bil og kan kjøre helt inn til Pantslåtten.

Områdene inn mot Storskarven og Klinkenhåmmåren nord for Røros er fine steder til bare vandring. Her er det sjelden mye folk, så du har ofte området for deg selv:)

Tømmerrenna mellom Langtjønna og Feragen er heller ikke dumt å få med seg mens man er i traktene :)

Ut.no har fine turkart du kan titte på :)

Mange mange fine turmuligheter i Rørostraktene:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.