Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i femundsmarka


Anbefalte innlegg

Det er en øde del av Sverige. På de ca 20 milene fra Trysil til Tännäs så jeg kun to muligheter til tanking og en bygd med spisested (Särna hvor det er en italienskkurdisk pizzasjappe). Kan jo tenkes at det går buss til Tännäs uten at jeg så noen busser på strekningen. Derfra må det bli hiking, apostlenes hester eller taxi. Vil tro at det må være mulig å få hike i et så øde område.

Her fant jeg et busselskap som kan være verdt å sjekke nærmere:

http://www.stromma.se/no/Buss/FJALLEXPRESSEN/

Tog til Karlstad og leiebil derfra kan også være en mulighet. Sikkert billigere å leie i Sverige, men ikke lov å kjøre bilen inn i Norge!

Ring til Käringsjön så får du sikkert de beste rådene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taxier i den den delen av Sverige kjører helt sikkert på grusvei, hvis ikke hadde de ikke hatt mange kundene... Veien inn dit er ikke så dårlig. Lå etter en Iveco kassevogn et langt stykke. Tydeligvis ikke særlig vanlig å sjekke i speilene i det distriktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusveien ut fra tanas er fin, unntatt de siste kilometer ut til kjarringsjøen.

Hvis man bare skal 3 dager på tur hadde jeg nok tenkt på følgende muligheter:

Leie kano på kjærrringsjøen å padle en koserunde på småvannene lang rogen.

leie kano i femund og padlet til røros.

droppet kano og tatt båt til røosen og gått oppover langs røa. Evt retur via røvolltjønna ned til haugen og båt over igjen på retur.

Selv om det er fint med kano så trenger en ikke så mye med på 3 dager enn at det er ok å bære.

vurderer en tur oppover selv i sommer 3-4 dager og da blir det nok uten kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

vi gjentar suksessen fra 2012 og tar turen om Käringsjön,over Rogen opp til Revsjøen og ned Røa :)

turen iår går seinere på året . 1-15 august.

 

Heihei!

 

Graver opp dette gamle emnet og lurer på hvordan det går å gå opp fra Femunden ti l Rogen via Røa.

Man leser mye om turen fra Rogen nedover til  Femunden, men vil man padle en rundtur må man jo komme seg opp til Rogen igjen. Noen tips/erfaringer?

 

Vi er en familie med to barn (på 5 og 7) og søker etter et godt område for en 2-3 ukers padling. Tenker meg at Rogen og omegn er kanskje for liten for et lengre tidsrom, derfor burde kanskje Femunden bli med (og tilbake til Rogen).

 

Takk for svar og hilsen, Philipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano opp fra Femunden retning Rogen er mye hardt arbeid. Du må regne med å bære hele strekningen fra Femunden opp til Roasten. Evnt bære fra Femunden opp til Røvol og derfra til Roasten. Også bæringer lengre opp, men de er mye kortere. Men turen går greit med lett kano, f.eks. ally, og god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke funnet på å dra kano lengre ned Røa enn til Roasten om man skal opp igjen, selv uten små barn. Femunden er ikke noe poeng i å dra for å padle på (fra nasjonalparken) da Femunden er alt for stor (store forhold blir fort kjedelig/strevsom padling om det er litt sjø) og det er stor fare for å bli landfast pga store bølger. Slå heller opp fast leir og gå dagsturer rundt omkring, og kanskje en flerdagstur tur/retur Muggsjølikoia e.l. så får dere med Nedre Muggsjøen som jeg ikke ville bært kano til (igjen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bære kano så langt med to små barn på tur høres ambisiøst ut. Det er en lang bæring fra Femunden til Roasten. Både på Femunden og Rogen blir man liggende værfast om man har en vanlig åpen kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
8 minutes ago, Dirk18 said:

hei! Noen som vet om det fremdeles er kanoutleige ved kæringsjøn og hvordan man eventuelt kommer i kontakt med di?

Forsøk å ringe +46 70 629 97 05. Vet ikke om nummeret fortsatt er i bruk. Om de fortsatt leier ut kano aner jeg ikke. God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kanotur med start fra Käringsjön i vår/sommer. Det var bom på veien mot Käringsjön så bar Ally-en min hele grusveien. Ingen var hjemme på gården. Det lå en haug med kanoer der, dog, så synes det er rart om de ikke leies ut, men ring og forhør deg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
4 minutes ago, peik said:

Hvor langt måtte du bære inn til Käringsjön? Hørtes upraktisk ut å stenge av et så fint turområde. 

4-5 km skogsbilvei, litt over en time rask gange i allefall. Litt kjedelig, men utgjorde lite på en toukers tur. Innehaveren av gården på Käringsjön var ikke hjemme, så forståelig nok at han hadde stengt veien til tomta si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, foroll skrev:

4-5 km skogsbilvei, litt over en time rask gange i allefall. Litt kjedelig, men utgjorde lite på en toukers tur. Innehaveren av gården på Käringsjön var ikke hjemme, så forståelig nok at han hadde stengt veien til tomta si. 

Vi støtte på den bommen vi også, litt kjipt.. Det sto at den åpna igjen 14. Juni tror jeg. 
Regner med at du bar kano og sekk i to vendinger ?
Da blir det nærmere 15 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg skulle avslutte turen en annen plass hadde jeg skyss dit av mitt faderlige opphav. Han hjalp med bæreetappen, så vi hadde hver vår sekk på ryggen og bar kanoen mellom oss. Det lar seg selvsagt gjøre å bære i to vendinger alene, men det var utrolig godt å slippe. Det ble mer enn nok kanobæringer på turen som det var. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 8.21, foroll skrev:

4-5 km skogsbilvei, litt over en time rask gange i allefall. Litt kjedelig, men utgjorde lite på en toukers tur. Innehaveren av gården på Käringsjön var ikke hjemme, så forståelig nok at han hadde stengt veien til tomta si. 

Kunne satt opp betalingsbom om han var redd for slitasje på veien. Han eier vel ikke hele nasjonalparken? Hvis man støter på en bom kan man like gjerne starte på Elgå og bære fra Røas utløp til Roasten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, peik skrev:

Kunne satt opp betalingsbom om han var redd for slitasje på veien. Han eier vel ikke hele nasjonalparken? Hvis man støter på en bom kan man like gjerne starte på Elgå og bære fra Røas utløp til Roasten. 

Jeg mener det er smartere å bære kanoen fra Storvika og opp til Røvoltjønnan når man vil inn i Femundsmarka med kano, enn opp langs Røa. Det er lettere terreng og kortere i distanse til første fiske-og padlemulighet. Å ha kano på Røvolfjellet er ikke dumt. Korte avstander mellom vanna der, grei bæring ned til Vassviktjønna/Roasten fra Skogtjønna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.