Gå til innhold
  • Bli medlem

Styggmann på Skrimfjella


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Tok en tur til Styggmann på skrimfjella og synes det var en flott tur. Startet ved parkeringen ved bommen nedenfor Hoensetra og gikk via Hoensetra og opp til Styggmann. Turen tok ca 3 timer opp og ca det samme ned, kanskje litt kjappere i veldig behagelig tempo. Løypa går gjennom endel myr og deler av stien er nok bekk når det regner/nettopp har regnet, så det er en tur som passer best etter ihvertfall 3-4 dager med opphold. Forholdene når vi gikk nå var veldig bra, men fjellstøvler var fortsatt en god ide. ;)

Utsikten fra Styggemann er fantastisk, man har utsikt til Gaustadtoppen, Bletoppen, Oslofjorden osv. Ca halvparten av turen går i skog, resten går på fjellet med god utsikt underveis.

http://kart.finn.no/?lng=9.63854&lat=59.52545&zoom=14&mapType=finnvector&markers=9.65372,59.50527,r,Styggemannshytta%7C9.64331,59.52074,r,Styggmann%7C9.63071,59.54423,r,Parkering%7C9.62351,59.53335,r,Hoensetra%7C9.61841,59.51825,r,veiskille+p%C3%A5+stien

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tur beskrivelsen :-P Sitter akkurat med tanker om å ta en telttur til Skrim rundt 15 juni, er ikke kjent i området og tenker oss en tur på to til tre overnattinger. Tar i mot rutetips med takk!! Tenker oss ikke de lange distansene, men en tur preget av fjellfølelse, utsikt og hygge. Styggmann har jeg akkurat lest om på UT.no, og innom denne må vi. Er det mulig å holde seg opp på "fjellplatået" for mest mulig utsikt? Eller må en vandre mye skauen der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint på Styggemann ja! Det er et stykke åpent område fra Styggemann og vestover/nordover- Østover mot Høgstøle er det også mye åpent lende, men noen skikkelig bratte daler skjærer seg inn et par steder øst for Styggemann. For spesielt interesserte. Nordvest for Styggemann ligge Torskenatten, der Hans Torske, en gutt på 6 år, ble funnet omkommet etter å ha gått seg bort fra setra. Mer info her : http://www.turistforeningen.no/bronnoysund/trip.php?tp_id=14628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Platået" er ikke så veldig stort og det er jo litt busker og småtrær der det er jord til det, det ligger jo ikke så høyt til.

Blefjell som ikke ligger så mye lenger bort har mer "fjellfølelse", spesielt området mot bletoppen og er et mye større område så man ikke føler at man går oppå der man var igår. ;)

http://kart.finn.no/?lng=9.18795&lat=59.79288&zoom=15&mapType=finnvector&markers=9.15288,59.80850,r,Bletoppen%7C9.21844,59.77756,r,Parkering+her+(bomvei+med+kortautomat+p%C3%A5+vei+opp)%7C9.16741,59.78801,r,Utrolig+fin+utsikt+langs+denne+stien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfølelesen på Skrim er nok over etter 1 times gange, hvis du velger å gå området på langs. Og det er ikke sikkert du får den fulle fjellfølelsen i det hele tatt.

Ved Korstjern og ved vannet som ligger på 751 moh når du går opp fra øvre Urstjern, har fine rasteplasser.

Selve toppen med hytta er en flott opplevelse i finvær, god utsikt.

I lia sør for Lauarvatna, nord for Skrim er det et par naturreservat der det er mulig å gå inn i grotter.

http://www.jareteigen.com/skrimgrottene/Skrim.html

Hvis det er fjellfølelesen du er ute etter, ville jeg også anbefale Blefjell. Rundt Store Ble mot Eriksbu er du skikkelig på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips og info!! Skrim er ikke så mye omtalt, så vrdifullt å høre fra kjentfolket. Har vurdert både Ble og Norefjell, men da turfølget mitt kommer fra Kragerø-området tenkte vi det ikke skulle bli så altfor langt å kjøre for denne turen. Telt er tur, uansett kort, langt - høyt eller lavt ;) - Vi får kanskje tenke litt mer før vi bestemmer oss, men tur blir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt godt kjent på Skrim, har bare vært der på denne ene turen. Det var ikke så lett å finne noe særlig om turmulighetene på Skrim, så var fint å få prøvd det ut til slutt. Har bodd i Kongsberg i 15 år og har utsikt til Skrimfjella, så morsomt å komme opp til en av toppene til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært ganske mange turer på skrim og syns det er et fantastisk flott område. Ikke helt høyfjellsfølelsen man kan få på Ble, hardangervidda etc, men ofte så kan det være vel så fint i "tregrensa". Selve snaufjellet på skrim er som det skrives av andre ikke spesielt stort, men stort nok til at man kan surre rundt der 2-3 dager. Spesiellt om man kombinerer det med en liten runde ned i skogsområdet.

Legger ved et lite forslag til tur som jeg tror kan passe bra om noen kommer fra "sydfra".

Parker ved Pén, og velg rute 1 eller 2 opp på "snaufjellet" (merk Bomveg opp, 50 kroner tror jeg det koster). Deretter kan dere surre rundt i retning Styggemann. Som noen andre skriver er det litt "off-piste" mellom Evjuseterfjell og styggemann, men ... det er derfor man kan pent være der oppe i 2-3 dager

hm ...., var jo ikke akkuart helt rett frem og legge til bilder her da ...

post-9122-0-00395500-1338534678_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har overnattet i Styggemannshytta på en tur i Skrimfjella, og det var en artig opplevelse. Nøkkel skaffes fra den lokale turistforeningen. Vi hadde kjempefint vær, og så kunne vi følge et uvær komme sigende, før vi ble innhyllet i tåke og regn. Til slutt godvær igjen. Nokså annerledes enn andre hytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.