Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring på Gran Canaria


Anbefalte innlegg

Det finnes charterturer og det finnes charterturer, og jeg har vært på…. Nettopp! Chartertur :smile:

Opphavet har en liten leilighet i Patalavaca (et steinkast fra Puerto Rico) som jeg inntil sist oktober aldri hadde benyttet meg av. Gran Canaria har stått for meg som noe av det verste man kan utsettes for etter et par tidligere besøk her. Sist oktober trengte jeg imidlertid en billig tur til varmere strøk etter mye sykdom den høsten og da var jo Patalavaca et opplagt valg siden jeg bor gratis og flybilletten kostet 1600 kr.

Det var begynnelsen på et nytt forhold til Gran Canaria. Patalavaca er i likhet med de fleste steder langs kysten håpløst turistifisert, men med leiebil har man frihet til å dra dit man vil, og Gran Canaria har et utall opparbeidede stier man kan gå. Stiene finnes overalt på øya og man trenger ikke tilbringe en eneste dag på solsenga om man ikke ønsker.

Jeg har vært her nede i snart 2 uker nå og hjemreisen er snart et faktum. Hadde det ikke vært for at det meldes 4-8 grader i Trondheim neste uke, så hadde det vært greit, men huff…. Må vel frem med dunjakka på tur igjen da?

Klimaet på Gran Canaria er svært godt egnet til sportslige "utskeielser" av alle slag, vandring inkludert. Middeltemperaturen ligger gjennom året på behagelige 19-24 grader og soldagene er over 300 i året. Med unntak av perioder med kalima (varm vind fra Sahara) blir det aldri styggvarmt her, ulikt Middelhavsområdene hvor det er så varmt om somrene at jeg blir liggende utslått av hete ved et basseng. Det mange ikke vet er at til tross for at Gran Canaria er en relativt liten øy, så er det hele fire klimasoner her! Klimasonen på syd-kysten er regnet for å ha verdens beste "mikroklima", et klima som er ideelt for personer som lider av astma, allergier, psoriasis og revmatisme, og jeg kan skrive under på at ledd- og muskelsmerter reduseres drastisk i denne deilige varmen!

Oppe i fjellene kan det være langt kjøligere og her regner det også mer enn ved sørkysten. En ekstra genser + vindjakke kan derfor være greit å ha med seg i sekken når man skal på tur i dette området. Jeg har flere ganger kjørt fra sydkysten i strålende sol og 25 grader og i fjellene møtt 10 grader mindre og iskald vind. På tur i området nordvest på øya i fjor høst kom lave tåkeskyer og duskregn overraskende på meg. Jeg hadde vært på Montaña Altavista i strålende solskinn og deilig temperatur da jeg på vei tilbake til bilen plutselig befant meg i et ganske så kjølig klima. Tempoet gikk betraktelig opp når det i tillegg til tåkeskyer begynte å småregne. Planen om å også bestige Pico de la Bandera ble skrinlagt. Jeg trengte ikke å bestige enda en topp bare for å se tåke, men nå i mai fikk jeg med meg toppen samme dag som jeg var på tur i området rundt Pico Moriscos (på en fantastisk panoramasti).

Denne gangen er for øvrig første gangen jeg er på Gran Canaria om våren, og det har vært en positiv opplevelse. For det første er det langt mindre turister her enn i høysesongen oktober - mars, for det andre er det mye frodigere enn på høsten. Jeg har blitt overrasket over hvor utrolig mange blomster det er å se på øya på denne tiden av året, og jeg kan bare forestille meg hvor vakkert det må være i februar/mars, for allerede nå er det en del blomster som har avblomstret eller er på god vei. Dessverre er det vel ikke sjans i havet til at jeg noen gang kan ta ferie i februar/mars med mindre jeg finner meg et annet yrke, men mai er slett ingen dårlig måned å feriere i det heller.

I motsetning til hva mange tror finnes det ikke giftige slanger eller andre farlige dyr på øya. Det farligste man kan komme ut for er bier og løshunder, men ingen av delene har utgjort noe problem for meg på mine vandringer. Firfisler og gekkoer finnes i hopetall, men det er langt vanligere å høre dem enn å se dem der de lynkjapt gjemmer seg blant steiner og kratt når de hører skritt nærme seg.

Så konklusjonen er klar: Opp av solsenga og opp i fjellene. Opplevelsene venter på deg!

DOG: Til tross for mange flotte turer her nede er jeg ikke i tvil om at Norge er flottere. Jo mere jeg reiser i sydlige strøk, jo mere glad blir jeg i mitt eget land. Det skal i grunnen bli godt å komme hjem til sommersesongen i norske fjell nå, men i november setter jeg kursen sørover igjen for å unnslippe kulde og mørke.

PS. Ta med drikkevann på tur! I motsetning til i norske fjell finnes knapt vann i den kanariske fjellheimen, og det lille vannet man innimellom finner ville ikke jeg drukket med tanke på magesjau.

PS 2. For turrapporter om de turene jeg har gått på øya nå i mai – se bloggen min. Der er alle turene dokumentert med tekst og bilder.

PS3. Prøvde å legge ved noen bilder, men det fikk jeg slett ikke lov til :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.