Gå til innhold
  • Bli medlem

senorge.no og virkeligheten.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Dette ver hva snøkartet betegner som "barmark" og det er en stund siden dette området har vært merked med snø.

Det kan med andre ord være forskjell på hva snøkartet viser og virkeligheten

post-1073-0-08537800-1338107097_thumb.jp

post-1073-0-79383700-1338107199_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Hmm, jeg har hatt gode erfaringer med senorge.no sitt snøkart i to år på rad nå.

Foreslår at du sender inn bildene til senorge og spørr de om hvor stor usikkerhet snøkartet angivelig skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode erfaringer, men det kan hende de benytter dataprogrammer og kalkyler basert på temperatur og vær. Da kan det lett oppstå feil.

Stort sett gode erfaringer med SeNorge for et omtrentlig bilde av snøforholdene om våren. Men som Aspiranten er inne på, SeNorge bruker simuleringer basert på met.no sitt datagrunnlag, og ikke fysiske snømålinger i terrenget.

Datasimuleringene er imponerende algoritmer basert på statistikk, lokale målinger, satelittobservasjoner og sikkert mange andre kilder, men kan gi noe avvik fra faktiske forhold. Hvor store avvik varierer ut fra lokalt mikroklima og, for eksempel, avstand til målestasjoner for met.no sine data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan gå begge veger. I ditt tilfelle så var det mye snø igjen. Jeg har opplevd at det står snø på senorge og det er så vidt noen få snøfonner igjen.

Det vil ikke være mulig å beregne helt nøyaktig snøsmeltingen, vi må nok leve med litt usikkerhet. Det vil alltid også være lokale variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det må være avvik i en slik simulering, men at avviket er så pass stort at "Senorge" bruker betegnelsen "Barmark" og det i virkeligheten er skiføre, har jeg ikke opplevd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm, jeg har hatt gode erfaringer med senorge.no sitt snøkart i to år på rad nå.

Foreslår at du sender inn bildene til senorge og spørr de om hvor stor usikkerhet snøkartet angivelig skal ha.

Jeg har også gode erfaringer, men det kan hende de benytter dataprogrammer og kalkyler basert på temperatur og vær. Da kan det lett oppstå feil.

Som Tyranitar sier, send inn og del svaret med oss :)

Overaskelsen var i grunnen stor da jeg faktisk fikk svar fra "rette vedkommende", som ga uttrykk for at de satte pris på tilbakemeldingen.

Det viser seg at de baserte sitt kart på opplysninger (antakelig i tillegg til andre) fra et webkamera (røde kors Hunnedalen) som var nede, og hadde derfor ikke tilgang til oppdatert materiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.