Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose - Fuktighet - Forskjell på de forskjellige typer?


Anbefalte innlegg

Hei

Har lest rundt i soveposetrådene og finner ikke helt akkurat dette besvart..

Info :

Jeg har en dårlig sovepose, må være dårlig siden den kostet 125kroner...

"NoName" oppgir "comfort temperaturområde" som +22 til +3...

Vaskelapp : Shell 210T polyester rip. Lining : 210T nylon. Filling : 2x150g/m2 hollow fibre...

(selv jeg skjønner at dette er rock bottom hva kommer til kvalitet :P )

Under har jeg en oppblåsbar + hellsport jerv... Svært så varmt og godt å ligge på...

I natt var det +7grader i teltet, vært sol på dagtid så var rimelig tørr å fin når det var leggetid.

La meg med bare boxer og tynn langarmet ulltrøye..

Var på kanten kaldt til at jeg tok på noe på føttene men gadd ikke...

Jeg utvikler mye varme..

Problemet :

Er kondens/fuktighet i soveposen, klamt å ligge... Hver bidige gang uansett temperatur egentlig..

Det var ikke varmt i posen, jeg puster ut av posen, ikke tissetrengt, la meg helt tørr, rolig og i ubrukte klær.

Etter hva jeg leser på forumet så har jeg gjort alt riktig ift de som fryser i soveposen.. (noe som ikke er problemet)

Spørsmålet :

Er det forskjell på soveposene?

Hvor mye fukt de slipper ut, hvor fuktige de kan føles, osv..

Eller er alle, syntetisk som dun, "forseglet".?

Dere som har hatt litt forskjellige soveposer?

(Kun "sommerbruk", ikke til vinter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

liten bump.

ingen svar pga idiotisk selvfølge-spørsmål, eller pga ingen forskjell på typer soveposer?

Hei det er helt normalt at det blir kondens mellom soveposen og duken rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken = ytterste duken/stoffet på soveposen, eller duken på teltet?

Ingen merkbar kondens på innre eller ytre teltduk på siste turen. Full lufting i teltet.

Ta på sokker/langlongs å åpne litt på glidelåsen fra fotenden kanskje...

Kan fort bli veldig kaldt, men det kan jo prøves.

Så det er ikke nødvendigvis slik at en pose til 200kr er mye dårligere en en pose til 2000kr på dette med fuktighet?

Selv de beste dun-poser blir like fuktige som de dårligste hull-fiber?

(& takk for at du tok deg tid til å svare :) )

Endret av TurNerd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken = ytterste duken/stoffet på soveposen, eller duken på teltet?

Ingen merkbar kondens på innre eller ytre teltduk på siste turen. Full lufting i teltet.

Ta på sokker/langlongs å åpne litt på glidelåsen fra fotenden kanskje...

Kan fort bli veldig kaldt, men det kan jo prøves.

Så det er ikke nødvendigvis slik at en pose til 200kr er mye dårligere en en pose til 2000kr på dette med fuktighet?

Selv de beste dun-poser blir like fuktige som de dårligste hull-fiber?

(& takk for at du tok deg tid til å svare :) )

Du har vell jervanduk rundt soveposen ?

Jeg ville nok kjøpt en ny sovepose pga kvaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

...Så det er ikke nødvendigvis slik at en pose til 200kr er mye dårligere en en pose til 2000kr på dette med fuktighet?

Selv de beste dun-poser blir like fuktige som de dårligste hull-fiber?

Er nok ikke enig der. Jeg har dårlig erfaring med overtrekk til soveposer, både "pustende" Grevling og "vanntette og pustende" Shelter 2000 (begge fra Ajungelaq). Har aldri prøvd Jervenduk. Fysikken er imidlertid ganske enkel i teorien. Varm luft som transporteres ut av en pose kondenseres når den når en overflate med "lav nok" temperatur. Et overtrekk vil alltid ha lavere temperatur, mens en soveposeoverflate kan være varm nok til at fuktigheten ikke kondenserer på posen.

Forskjellen på ytterstoff på soveposer er stor. Generelt sett vil dyrere poser ha bedre ytterstoff. Et godt ytterstoff tillater fuktigheten å komme ut, men har en vanntett nok finish til at eventuell kondens ikke trenger inn igjen. Impregneringsspray kan hjelpe på en sliten pose.

En billig pose kan også ha dårligere tekniske løsninger (klaffer, innstramning osv). Hovedproblemet med fyllmaterialet er stort sett vekt. Dvs at en billig pose vil veie mer. Det trenger ikke være et stort problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Fimax setter fingeren på knappen her. Vil bare presisere at det er snakk om at ytterstoffer er vannavvisende, altså lettere hydrofobisk, slike at vann fra utsiden "preller av", framfor å trekke inn i stoffet. Stående vann kan da likevel gå mellom trådene. Dette er i motsetning til en membran som slepper (noe) vanndamp ut, men ikke vann inn. Et vanntett trekk ville i praksis være et trekk som er ikke slipper vann ut eller inn, hvor trådene og mellomrommet mellom trådene er dekket av et elastisk stoff, slik som silikon.

Et godt ytterstoff er altså lett og hydrofobisk da det ikke vil suge opp vann, men heller ikke være et hinder for fuktighet til å slippe ut. Et dårlig stoff vil ta til seg fuktighet og få hele posen til å føles fuktig.

Stemmer det med det du tenker Fimax?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med overtrekk til soveposer, både "pustende" Grevling og "vanntette og pustende" Shelter 2000 (begge fra Ajungelaq).

Som Fimax så har også jeg bare dårlige erfaringer med overtrekk. Har testet Grevling både i telt og under åpen himmel, med samme resultat: Stort sett hele soveposens yttertrekk er fuktig pga kondens, men den er tørr inni. Fimax sin teori om varm luft som treffer en kaldere overflate støttes, og jeg bruker nå Grevlingen kun når jeg skal ligge under åpen himmel i regnvær. Det er jo tross alt bedre med et fuktig ytterstoff enn med en helt klissvåt og klebrig sovepose.

Om det skulle være av betydning kan jeg legge til at jeg har brukt en Ajungilak Kompakt på disse turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg med en ny vri i helgen, siden det var meldt sol og varmt hele helgen :mellow:

(Regner med de lo godt på Yr når de la inn den meldingen)

Har dette liggende også, men bare brukt inne i pensjonat å slikt med normal romtemperatur..

Tok med HighColorado Aerolite+

Som har Comfort +16,2*c Extreme +1,5*c

+

Sea To Summit Soveposelakenpose

Som skal øke Comfort med "opp til" 8grader.

Til sammen veier dette bare 1,26kg... (noe ser hvor dette går)

Problemet var at det ble 0grader som tippet på minus og rim ute på myra jeg slo opp teltet på.

Å jeg skalv og hakket tenner som en 105åring med alt av ullundertøy jeg hadde med... :-P

Å like fuktig med dette som med den NN soveposen jeg startet tråden med.

Attpåtil lå jeg på et uisolert oppblåsbart liggeunderlag, måtte stjele Helsport skumunderlaget fra hunden.

(Europris jallaskum blir innkjøpt kanskje to, om de er ok)

Du har vell jervanduk rundt soveposen ?

Jeg ville nok kjøpt en ny sovepose pga kvaliteten

Har ingenting utenpå soveposen nei, kun soveposen, i telt.

Det vil jeg også. ;)

Forskjellen på ytterstoff på soveposer er stor. Generelt sett vil dyrere poser ha bedre ytterstoff. Et godt ytterstoff tillater fuktigheten å komme ut, men har en vanntett nok finish til at eventuell kondens ikke trenger inn igjen. Impregneringsspray kan hjelpe på en sliten pose.

En billig pose kan også ha dårligere tekniske løsninger (klaffer, innstramning osv). Hovedproblemet med fyllmaterialet er stort sett vekt. Dvs at en billig pose vil veie mer. Det trenger ikke være et stort problem.

Ytterstoff har sikkert mye å si ja. Og tekniske løsninger og utforming.

Har iallefall erfart at soveposen, det er det kolliet man IKKE skal prøve å spare noe vekt på...

Er vel det Monsen sier også. :roll:

Om det skulle være av betydning kan jeg legge til at jeg har brukt en Ajungilak Kompakt på disse turene.

Har tro på en ny og bedre (dyrere) sovepose, det skader i allefall ikke å få byttet ut den billige NN soveposen og 1,54kg til fordel for noe kjent og bedre.

Er bare 4år, men om jeg deler innkjøpspris på antall år så blir det jo sovepose til 30kr året.. :-P

Må ha noe som tåler at det kryper under 0grader.

Takk for link, ser bra ut den der, testvinner i 2008, extremtemp -18 og 1,6kg til 900kr.

Hvorfor 195cm er billigere en 180 er jo litt rart, går vel på salgskvantum.

Om andre har forslag så er det bare å nevne i fleng...

Helsport Alta - Vanlig traust norskt valg kanskje? Komfort -10, vekt 1,9kg. (Litt Helsport-fan)

Nylig utført test Klikk / Vilmarksliv - Ajungiak Summer (som ikke finnes?) og Helsport Lom.

Som begge virker å være hakket for kalde for sommerværet her oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testvinneren Ajungilak Summer selges allefall på fjellsport.no. (899 kr)

Kjøpte selv "mest for pengene" Nordheim Frigg 950 gram (499 kr) til finværsbruk/korte turer, men ikke testet ennå.

Helsport Lom XT hadde vært 1.valget i 0 grad klassen eller Ajungilak Allround/Nordic,

alle ca. 1,4 kg.

Som skrevet av andre tidligere har posens stoff/kvalitet en del å si for fukt.

Ett av barna mine hadde en disney billigpose på siste telttur (ett døgn ca. 7 grad om natta, noen timer regn), og den var merkbart fuktigere enn Ajungilak-posene til oss andre. Virker som en "svamp" i fuktig luft. Barnet frøs ikke pga. gode ullklær for de som lurte på det, og posen var stort sett tørr inni.

Valg av sovepose etter bruksområde/temp/lengde på turen er definitivt viktig og verdt å ofre noen kroner på.

Skum-underlagene hos Jysk er lette og ok.

Lykke til med valgets kvaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Liker å følge opp mine egene tråder *

Kjøpt sovepose nå...

Helsport Kongsfjorden LT - 3sesongs Dunpose

EN13537 T-limit -5grader

Temperatur på -5 og endel tekniske detaljer som faktisk er praktiske og en vekt på 1,5kg inkl trekk gjorde den svært interessang..

Man tilbringer ofte noen timer i soveposen på kveldene..

Ble en 1000 lapp mer en jeg hadde sett for meg, men siden den nå er på -40% tilbud hos komplett fritid så slo jeg til.

Soveposen jeg har hatt har vært dørstokkmila mi sist sommer, skal ikke være slik at man sitter å ser på værvarslet for om man kan dra på tur...

Gleder meg til våren! :grin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, ser bra ut den der, testvinner i 2008, extremtemp -18 og 1,6kg til 900kr.

Helt sikkert en bra sovepose, men ikke heng deg opp i ekstremtemperaturen. Se på komforttemperaturene. Det er de som forteller deg hvilken temperatur du kan sove i, ikke hvilken du kan overleve i, selv om begge deler naturligvis er individuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.