Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjortejakt til høsten - tips og råd


Henrik

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mye om og men, med private grunneiere, budrunder, og tilslutt trofaste Statskog, fikk jeg og jaktlaget endelig tilslag på et jaktområde på østlandet med et fritt dyr fra Statskog.

Vi er i dag tilsammen fire jegere, med en mulighet til at vi får med en siste jeger om vi vil det(kanskje noen vil på jakt :P). Vi har alle forskjellig erfaring med forskjellige typer jakt. En blanding mellom elg, hjort, rein, rådyr og annen småviltjakt. Noen har jaktet mer enn andre, og vi har nok alle forskjellige erfaringen vi kommer til å dra nytte av.

Vi er alle av den holdningen at vi ikke kommer til å stresse med selve jakta, og dersom vi ser en hjort og har mulighet til å skyte denne er det en bonus. Vi tar jakta som en tur rett og slett, og har et avslappet forhold til denne. Ser vi et lite dyr tidlig i jakta, blir det nok til at vi skåner dette, og venter heller litt mer.

Vi skal imidlertid til et område hvor ingen av oss har vært før, så vi skal ta et par dager i juni for å ta kartrek, og tar ut poster og sektorer, slik at vi ikke skyter hverandre i ryggen. Jeg har imidlertid ikke vært på en sånn type posteringsjakt før og - heller ikke hjortejakt -, hvor jeg må ta hensyn til mine medjegere på en annen måte enn tidligere.

Jeg har vært på reinsjakt og hatt noen fine opplevelser med det, inntil siste gang jeg var på reinsjakt for et par år siden. Det endte med at vi var tilsammen 6 eller 7 jegere som stillte innpå den samme flokken som var på ca 100 dyr. Ingen fikk skutt. Etter den gangen har har jeg ikke syntes det har vært fristende å gå tilbake på reinsjakt. Det er jo det rene sirkuset!

Men tilbake til hjorten. Jeg har fått med meg at den er litt slu, og er lett å skremme bort. Området vi skal jakte i har en god del skog, med åpne områder til myr og mindre tjærn. Høydeforskjellen er varierende med det laveste punktet på ca 250 moh. og 450 på det høyeste. Men stigningen er neppe så bratt ut fra hva jeg har sett på kart. Kanskje rundt middels(hva nå enn det betyr). Vi har et meget stort område å dekke(synes jeg) på ca 14 kvadratkilometer.

Så da er spørsmålet igrunn hva bør vi se etter når vi skal ta ut kartrek, poster og sektorer? Når bør vi være på plass på posten, og når bør vi dra for kvelden? Hvilke type spor bør vi se etter for hvordan hjorten beveger på seg? Går den(bukken) i sirkler innenfor sitt revir, eller hvordan oppfører den seg? Og hva med kollene, løper de rundt på måfå og venter på at brunsten skal komme? Og har dere noen andre tips?

Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14kvadratkm og løyve på 1 dyr? Det dyret tror jeg dere må jobbe for å få tak i..

Skal dere postere på trekkveiene bør postene være på plass 2-3 timer før skumring; dyrene ligger gjerne høyt på dagtid og trekker ned til beiteplasser på kvelden.

Prøver dere drev; dyrene går stort sett oppover. Ha poster i skar og overganger. Bakposter kan lønne seg, men med 5 skyttere er det litt begrenset hva en kan få til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, det blir da et pent lite område vi må dekke, men som jeg også sier, så tar vi det ikke så høytidelig igrunn. Det er igrunn mest for turen sin skyld, og får vi skutt et dyr, er jo det bare en bonus ;) Jeg skjønner det er litt mer texas på vestlandet og lenger nordover. Litt mer kamp om plassene, og mer penger involvert, men det var da dette vi fikk tildelt av statskog da, og det er blitt felt hjort der så og si hvert år.

Og det blir da til at vi sitter ute i 2 uker inntil det kommer et dyr.

Har du noen generelle tips for å finne ut sånn ca hvor trekkveiene går til en hjort(hva foretrekker hjorten), eller må vi bare undersøke dette selv for å finne ut hvordan hjorten oppfører seg i det aktuelle området? Nå vet jeg jo at ingen kan forklare meg akkurat hvor hjorten går, men om den (på generelt grunnlag) har noen områder den foretrekker/ikke foretrekker å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å kartlegge trekkveier og så kjøpe en "viltsaltstein" som dere så henger opp i nærheten av en mye trafikkert trekkvei . (Må henges opp så høyt at ikke sau får slikke på den.) Det bør også være rennende vann nær steinen.

Sett gjerne opp et viltkamera slik at dere kan få oversikt når dyra er på saltsteinen og hvilke dyr .

Ikke skyt dyr mens de er på saltsteinen ,bruk heller postering på stien som fører til steinen og fører fra steinen .

PS! Det kan lønne seg å henge opp steinen i god tid før jakten .

Lykke til med jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Se etter spor. Hjorten setter godt med spor etter seg, spesielt hvis det er en del av dem. Men trekk rutene kan være litt annerledes i juni enn i oktober. Vi jakter på ei stor øy her på vestlandet med terreng som minner om det du beskriver. Vi har heller ingen høye fjell, men mye skog og myr. Vi har ligget ute noen netter, ved utvalgte myrer der vi har sett spor , for å få med oss skumring og lysning , og vi har skutt noen hjort på denne måten. Ellers så har vi brukt korte drev på plasser rundt koller og høyder. De småtoppene du nevner er steder der hjorten ofte vil være på dagleie sitt. Sett ut poster nedenfor og send en eller to drivere oppover.Vi har skutt de fleste hjortene på denne måten. Ofte er det driverne som skyter hjorten, for de driver så rolig de kan og håper å se hjorten før den ser dem.

Og har dere noen bøer å jakte på er jo det bankers måne nettene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.