Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskyttelse mot mygg uten telt?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Etter å ha sovet ute uten telt på markaturene siden våren kom ønsker jeg å fortsette i samme stil. Men nå kommer myggen.

Noen som har noe å anbefale? Innertelt / gapahuk?

Ønsker i tilfelle noe som kan settes opp med kvister og barduner til trær til bruk i skog og mark om sommeren med tarp i tilfelle regn. Eventuelt kan jeg selvsagt bare kjøpe et dyrt telt og bare bruke innerduken...

Eller så kan jeg kanskje bare kjøpe en myggnetting til soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en myggnetting innsatt med permetrin. Fungerer veldig godt. Sjeldent at jeg blir bitt når jeg ligger i den. Det har blitt noen hull i min av bålglør og hardhendt behandling, men den fungerer fremdeles veldig godt. Tipper at det er fordi permetrinen tar livet av insektene.

Min passer rundt en dobbeltseng når festepunktet er rundt 2,5 m over bakken. Kunne ha greid meg med en som er halvparten så stor, men jeg kjøpte min til en ferietur i tropisk strøk. En liten myggnetting som man trekker rundt hodeenden på soveposen ville ha blitt for klaustrofobisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger du bare nettingen over soveposen? Eller bruker du noe til å binde den opp, slik at det blir litt mer luftig? Jeg tenker også at en myggnetting rundt bare soveposen kan bli litt klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggnettet til sovepose (som helsport sin) er jeg lite glad i da det fort føles trangt og tett rundt hode. Har de siste årene kombinert et slikt: http://komplettfriti...summit-myggnett med tarp på turer i skog og har så langt fungert veldig bra. Gjør det litt mer mulig å lese en bok eller lignende i posen uten å tenke på mygg. Små masker så knotten ikke er et problem og innsatt med permethrin. Kommer også i en større utgave for 2 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Etter "endelig" å ha fått muligheten til å teste kombinasjonen tarp og myggnetting kan jeg vel bare konkludere med en ting: Dette fungerte dårlig.

Det ble lite plass og ukomfortabelt.

Skal dette bli bra må tarpen festes meget høyt og man må ha med tau og plugger (evt. lage egne). Da blir telt enklere.

Noen som har fått dette til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange muligheter for oppsett. Min Tarp har ganske lange barduner orginalt. Jeg har med et par plugger i posen, noen ganger det er greit å feste et hjørne der. En variant noen bruker dersom tarp har maljer er å bruke vandrestaver(da må du jo gå med det på tur så klart). Setter stavene opp ned med pigg gjennom maljene. Så strammer man bardun ned til bakken med plugg. Begrenset da hvor høyt der blir så klart men man er ikke avhengig av så mange trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje. Ikke dumt ddt der og prisen er jo OK, men må jo ha med tarpen i tillegg, hvis det regner.

Så da vil BD lighthouse teltet mitt være lettere og enklere å slå opp. Men, er det varmt og vindstille vil jo løsningen tarp+myggnetting være å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet og søkte mye rundt på nettet etter en løsning i vinter, det beste jeg kom frem til da var denne: http://www.bearpawwd.com/shelters_floors/minimalist1_bivy.html

Men all søkingen endte med at jeg kom over tur hammocker med myggnetting og det må jeg si er den beste investeringen jeg har gjort hittil når det kommer til tur utstyr.

Dette er hammocker som er beregnet å sove i ved at du ligger diagonalt, noe som gjør at du ligger tilnærmet flatt (ikke som en banan som mange assosierer hengekøyer med)

Jeg kommer aldri til å sove i noe annet en hammock igjen så lenge jeg er under tregrensen i allefall, aldri sovet bedre + at vekten tilsvarer de letteste enmannsteltene.

http://www.warbonnetoutdoors.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hadde 10 dager med tarp pluss myggnett i forfjor sommer litt ymse plasser på Østlandet. Ikke de mest insektbefengte, men nok til at jeg ikke ville sovet uten beskyttelse.

Jeg brukte en myggnetting som man kan spenne ut over en seng, men med 6 festepunkter (en i hvert hjørne pluss en midt på hver langside). Jeg monterte tarp og så fiklet jeg til myggnettet. Med trær, busker og tarp var det alltid nok av festepunkt... aldri noe problem å få den til å henge slik at myggen var på utsiden.

Hadde 10 fine overnattinger, inkludert den natten da det ble satt rekord i antall registrerte lynnedslag på Østlandet... rimelig heftig! Flyttet tarpen lavere mot bakken, krøp under og nøt showet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jankj, lagde du festepunktene selv, eller hva slags brukte du?

Myggnettingen jeg brukte hadde seks D-ringer, en i hvert hjørne også en midt på hver langside. Hvis du strammer og hever maksimalt så får du en slags myggnettboks med målene ca. 1x2m og kanskje snaue meteren høy. Med rikelig tau og 6 D-ringer var det ingen problem å mekke til noe som funka greit nok.

Tror jeg kjøpte myggnettingen min på Biltema for haugmange år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennesy går for å være bra hengekøyer, bare pass på å gå for en med glidelås åpning og ikke bunningang. Magasinet sin ville jeg nok styrt unna

Hva er galt med bunningang da? Jeg har en Hennesy hammock bed bunninngang selv og synes faktisk den er genial. Særlig i regnvær så er det praktisk å bare stå i bunningangen og ta av seg diverse klær og sko, deretter er det bare å sette seg rett ned i senga. Pga måten bunningangen er laget, med velcro lukning, så lukker den seg selv når man setter seg ned og "drar inn" bena. Genialt synes nå jeg, men smak og behag.

Men bare basert på egne preferanser så er det ingen som helst grunn til å advare mot "bunninngang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte jeg har behov for å åpne glidelåsen for å plukke opp noe som ligger i sekken under hammocken, eller stikke ut hånda for å justere på underquilten. Jeg synes også det er behagelig å kunne "ta bort" myggnettingen om det ikke er plagsomt med insekter.

Om du velger liggeunderlag som bunnisolasjon så er det enklere å ordne det til om du bare kan åpne glidelåsen enn om du må inn fra undersiden.

Hvor behagelig er det ikke å våkne om morgenen åpne glidelåsen, strekke ut armen og sette på en kjele varmtvann og nyte en kaffe på senga uten en gang å stå opp? ;)

Bunningangen ble vel i utgangspunktet laget og patentert av Hennesy Hammocks for bruk i tropisk klima der "isolasjon" under hammocken ikke er nødvendig.

Folk kan selvsagt ha forskjellige preferanser, men jeg kan bare se fordeler med glidelås fremfor bunningang i kalde Norge hvor du er avhengig av bunnisolasjon året rundt og vil derfor anbefale alle jeg prater med å gå for glidelås.

Hvis du vil ha det beste fra begge verdener og har en Hennsy med bunningang så kan du sende inn hammocken din hit:

www.2qzqhammockhanger.com og få glidelås i tilleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.