Gå til innhold
  • Bli medlem

Brusletto villmann!


Anbefalte innlegg

Annonse

Med utgangspunkt i at du tydeligvis mener at samekniven er god og en kikk på Bruslettos sider (http://www.brusletto.no/index.php?artikkelID=19904&ledd4=586771), så vil jeg gjette på

1) den er bedre til å hugge med - ser ut som om bladet er enda mer fremtungt

2) fulltange er langt bedre enn visse sameknivkonstruksjoner (litt tyngre vil jeg tro, men tåler mer juling)

3) skjeftet ser ut som om det er godt å holde i, men jeg ville ha prøvd det først - ser ut som om det kan være litt kort for store hender.

Så langt, så godt. Men:

Coccobolo er flott på staskniver, men kanskje ikke hva du vil ha når været blir vått. Blir omtrent like glatt som bjørk.

440C - æh, for kr 1750,- vil jeg heller ha gamle lastebilfjærer.

Så vidt jeg kan skjønne, så prøver Brusletto her å lage fusjon av amerikanske altmulig-kniver og samekniven. God start, men kom tilbake med et skjeftemateriale som egner seg for bruk og en god forklaring på stålet (eller noe som er bedre), så snakker vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, 440 er ikke noe å satse på. Rustfritt høres kanskje fint ut, men det koster egenskaper mtp egg.

Finn noe i 1095-stål og spander et godt diamantbryne samt en fingradet slipestein (4000 eller høyere) så får du en kniv som er mye bedre, selv om den krever litt vedlikehold. 1095 kan kanskje få litt overflaterust men det går fort vekk. En slire av lær holder vann godt ute og puster, så lenge du ikke finner på å impregnere den. Jeg har en Ka-Bar, den er i 1095 og jeg har brukt den i lærslire i 8 år og har ikke hatt en rustflekk på den. Jeg bor i Bergen hvos du lurer på om den er blitt våt:)

Fällkniven er et annet godt eksempel på godt stål, de kaller det 3G (aner ikke hva det er) og har hardhet på 62 HRC mot 440 på 60. 1095 ligger på 65.

Generelt: hardt stål gir en mer varig egg som er vanskelig å slipe opp, og kan ruste litt. "Mykere" (det er fremdeles stål:) er lettere å sette opp egg på og ruster ikke så lett men skjærer ikke så bra. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har nettop skaffet meg brusletto vilmann fra xxl ikke denne spesial edition modellen, men den normale som nesten er helt lik den spesiale.

Eneste som er forskjellen er slira som er sort okselær og trykk knap, skaftet er av coccobolo tre og prisen som er 1750.

Prisen på den vanelige modellen er 899, men nok om det...

Men lite -minus er at skaftet er ikke av det største laget så litt usikker på hugging og slikt siden du fort kan glippe kniven når det er vått..

Den normale kniven så er det ikke noe hull i skaftet for at du skal kunne knyte et tau du kan ha rund håndleddet, så du slipper å glippe den når du bruker kniven. Ser det er på den spesial utgaven, Men det er vel bare så enkelt å borre et hul i skaftet å få slengt på et tau

Men alt i alt

Kniven virker utrolig solid i skaft og blad, men den er litt fortung for huggingas skyld ellers tror jeg det er en super duper kniv som holder en stund vis du brukern til det den skal brukes til :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.