Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra gassprimus til sommerbruk?


lph

Anbefalte innlegg

Vår ærverdige gamle MSR-XGK (innkjøpt den gangen SHs katalog brukte det slående salgsargumentet "til glede for værstingene" :) ) er et effektivt inferno, men et sant helvete å steke pannekaker på. I tillegg kommer den slitsomme helikopterlyden.

Så nå skal det kjøpes inn en lett og grei gassprimus til sommerbruk. Noen som har noen gode tips? Stikkord:

stillegående

god effekt

god regulering

slange til gassboks

Pris er mindre viktig, sålenge den er holdbar og driftssikker.

Takknemlig for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

har ingen ting å utsette på Easyfuel. det jeg liker best er hvor fint man kan justere effekten. når vannet koker kan brenneren skrues ned på minimal effekt og likevel holde kokinga i gang. i fjor sommer holdt en stor gassboks (450g) til 10 dager med rissgrøt til frokost og pasta/fiskegryte til middag.

en vindskjerm kan være kjekk å ha i tillegg.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut.

Men jeg har begynt å lure: er det egentlig noen fordel å kjøpe ren gassprimus framfor multifuel? En vakker dag vil jo MSR'en ta kvelden, og da hadde det kanskje vært greit at gassprimusen også kunne brukes på bensin/parafin...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å anbefale noe en ikke følger selv, men skulle jeg handle i dag hadde jeg valgt Trangia med gassbrenner. Har gassbrenneren forvarmingsrør i flammen kan man bruke gassboksen opp ned, og utneytte propan-gassblanding langt ned til 0 grader.

Multifuel apparater er topp, og det meste kan monteres i trangia. MSR holder vel normalt mange år så tidsperspektivet?????????

Selv bruker jeg Optimus nova og hjemmelaget vindskjerm. nova'n støyer jo like mye så.............

Primus kommer med en stillegående multifuel i disse dager, det blir spennende.

Regner med at den kan tilpasses trangia også.

Vindskjermen min kan du se på http://home.no/dsk/

En god, men litt gammel test finner du på: http://www.aye.dk/multifuel/

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbrenner (feks easyfuel) er vel det beste og rensligste alternativet hvis du ikke skal bruke brenneren midt på vinteren. Et par minusgrader skal den takle fint (har ikke prøvd dette selv). Er det noe poeng å betale ekstra for en multi fuel brenner hvis man ikke skal bruke den på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grunnen til at jeg spør er at MSR'en vår er nå 12 år gammel eller deromkring og godt brukt, og jeg vet ikke helt hvor lenge jeg kan håpe å holde den i live. Og jeg var vel litt uklar - jeg bruker primus hele året, også midtvinters.

Kul vindskjerm, dsk! Lager du til salg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter neppe ut XGK'n Kanskje pumpa?

Den har vel ikke shker-jet? Ønsker du deg å slippe å bruke dysenål når du fyrer med bensin/parafin så er det viktig for valget.

Regulerbarhet, regulering nærmest mulig flammen er en fordel.

Støy. Brennere hvor flammen kommer ut av mange små hull bråker minst, Jo fler, og jo større arelae, desto bedre varmefordeling og mindre støy.

Jeg mener at alle bensinbrennere kan virke på butan, det er først med parafin det begynner å bli komplisert.

Reservedeler driftsikkerhet.............?

Bruker du gass må du jo få tak i rett type boks, det finnes sikkert et 20 talls standarder, hvor vi i norge bare bruker ca 4??

Gjenger, punkteringsboks, CV fra campingaz og en spraybokslignende med bayonettfeste. Det finnes overganger fra alle til gjenger.

Ren butan virker ned til ca +7 grader. Blandgassen litt lenger til propandelen er brukt opp. (Vesentlig lenger hvis brenneren tåler at boksen står på hodet)

Skal du fyre inne i teltet er kullosproduksjonen høyst varierende fra type til type.

bl.a. FFI har gjort et studie på det.

Interessert i å høre hva du velger, og hvorfor.

Vindskjerm kan vi mailes om

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.