Gå til innhold
  • Bli medlem

Brød-kondens?


Martin*

Anbefalte innlegg

Noen som har tips for å unngå kondens slik at man ikke får vått brød på tur? Har hatt store problemer på vårtur/topptur i fjellet med at det er varmt om dagen og kaldt om natten slik at alt som er innpakket i plast poser blir fuktig, funket dårlig å ha posene åpne med tanke på at brødet blir hardt å at det kommer innsekter osv inn..

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behold papirposen på. Den vil trekke til seg en del av fuktigheten.

Foretrekker heller at det blir litt tørt enn at det blir fuktig av kondens. Da er det bare å steke det på bål eller stekepanna. Ta gjerne med folie til å steke det i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, håndle må jeg prøve ut.. Hadde et brød med papir rundt ja, det ble jo ikke kondens.

Bake brød er konge;) Men litt stress når jeg er ute hele dagen, hehe.. Eller så er jeg bare litt lat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har tilgang på vann, så er vel det beste å ta med melblanding og bake underveis. Vekt spart og veldig mye bedre enn de fleste kjøpte brød.

Jeg har forsøkt å lage såkaldte "grytebrød" på tur, og har ofte hatt problemer med stekingen. En gryte blir veldig varm i bunnen og mindre varm lenger oppe. De fleste turgryter er laget av aluminium og dette materialet leder varmen veldig godt og avgir mye varme til omgivelsene. Dette fører til at hvis det blåser litt så blir gryta kald øverst og glovarm i bunnen. Brødet har da en tendens til å bli brendt i bunnen, for lite stekt på toppen og råstekt inni.

En løsning jeg har funnet er å legge et lag sand i bunnen på gryta. 1" - 1,5" tykt. Så et lag aluminiumsfolie, noen tynne kvister eller lignende for at ikke brødet skal ligge rett på sanden. Så steker jeg flere små brød, rundstykker, i stedet for et stort. Dette går mye bedre.

Bål funker mye bedre enn primus.

I går var jeg ute med noen unger og laget muffins på denne måten. Da brukte jeg kattesand i bunnen på gryta. Det ble kjempevellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd grytebrød, men har prøvd å steke brød på stekepanna, som en drøyt 1 cm tykk pannekake. Gikk overraskende fort, og selv med kun en liten smørklatt i panna ble den ikke brent heller :) Ellers ville jeg også gått for eg kjøkkenhåndkle rundt brødet ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lager også pannebrød, har ikke prøvd grytebrød. Rører ut melblandingen med vann kvelden før, og la den heve om natten. Steker så to pannebrød om morgenen for frokost og lunsj. Et brød tar bare noen minutter på å steke, litt avhengig av varmen. Bruker noen ganger et ark aluminiumsfolie over pannen for å få mer ovnseffekt, men det er egentlig ikke nødvendig fordi brødet blir snudd etter et minutt eller to, og blir godt stekt igjennom. Brødet hever gjerne litt ekstra i pannen mens det steker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.