Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde kanoåre


jakro

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har brukt to forskjellige "øyemål"/tester når jeg skal dele ut årer til folk kjapt.

Hun kan starte med en åre som rekker henne til haka når hun står rett opp og ned. Det pleier ikke å være så langt fra riktig, men det varierer litt med lengden på bladet.

En annen måte å komme i nærheten på er at hun står med begge overarmene vannrett ut og så vinkler underarmen lodrett opp.(90 grader hele veien mellom leddene) Da skal hun kunne holde åra med ånda i grepet og den andre på skaftet litt over bladet.

Hva som er helt ideelt vil variere med setehøyde i kanoen, hvilken kano. Hva slags padling osv.

Om du skal kjøpe åre så lønner det seg å tenke litt på bruken og fasong på bladet. På flattvann vil hun bli fortere sliten med en åre med stort og bredt åreblad enn en med et tynnere lengre åreblad. Mens i elv vil du ha maks "grep" i vannet og et bredt stort åreblad er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på åra er ikke noe som man har et fasitsvar på. Det kommer an på setehøyde i kanoen, rygglengde, bladlengde, padlestil, osv. Noe jeg ble anbefalt og som har fungert godt for meg på konvensjonelle årer er at skaftlengden skal være lik lengden fra setet på stolen jeg sitter på til neseryggen. Og siden årer er oppgitt i totallengde må du legge til lengden på årebladet for å få riktig lengde. Med bent shaft åre kan du trekke fra litt, men kan være greit å prøve litt.

Jeg er 174 cm og bruker en 58,5 " Ottertail åre når jeg padler solo, 56" Grey Owl Voyageur eller 53" Wenonah Bent Shaft når jeg padler bak i tandem kano. Også 2" kortere når jeg er baupadler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et kort spørsmål; bruker dere lengre åre når dere padler bak enn fremme i kanoen, og i tilfelle hvorfor?

Nå har jeg ikke padlet foran siden jeg var 12 år eller så, men mener å huske at åra rett og slett ble for lang. Når man padler bak, så har man bedre plass pga smalnende kano.

I de kanoene jeg har padlet de siste årene, så har det passet med en åre som når meg ca til nesen. Tror åra en 150-155 og jeg er 160cm lang. Men som de andre sier, det kommer an på hvor høyt man sitter i kanoen, hvor dypt den går i vannet, hvor dyp kanoen er osv. Ikke noe fasitsvar, men ca til haken har jeg hørt, men det synes jeg er litt for kort til den kanoen jeg padlet i fjor i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et kort spørsmål; bruker dere lengre åre når dere padler bak enn fremme i kanoen, og i tilfelle hvorfor?

Fremme avslutter man padletaket ved hoften, mens bak har man også en større grad av forlengelse av taket for fullføre styretaket. (det lød så enkelt inni hodet mit.t, men virket så krøkkete formulert da det kom ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et kort spørsmål; bruker dere lengre åre når dere padler bak enn fremme i kanoen, og i tilfelle hvorfor?

Måtte bare spørre. Selv foretrekker jeg samme lengde på åra om jeg sitter fremme, bake eller padler solo. De jeg padler med bruker og samme åra uavhengig av hvor de sitter. Det viktigste må vel uansett være at åra er tilpasset kropslengde og hvor høyt/lavt man sitter i kanoen. Når det gjelder lengde ser jag at jeg bruker noe kortere åre enn de fleste, foretrekker en åre som går ca til skulderern eventuelt litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

TS. Jeg ville tilnærmet med dette på en annen måte, enn de forrige "talerere". Den idielle padleåre må tilpasses hver enklet og ut fra hvilken type kano, om en står på knærne, eller sitter vanlig på setet, padleområde (elv/fjord), om en padler aleine, sammen med andre og i front, eller bak og andre detaljer. Og selvfølgelig noe padleteknikk.

 

Forhold som armlengde, lengde på rygg, litt også skulderbredde kommer inn (for øvere hånd) og som nevnt hvordan en sitter/står i kanoen. Dette har mer betydning, en kroppslengde! Kanoer er også forskjellige, både bredde på kano og setehøyde, har betydning for effektivitet.

 

For å utnytte kraft mest mulig effektivt, er det en fordel at nedre hånd, er i nærheten av vannet, gjerne 5 - 7 cm fra rolig vann, samt at øverkanten av padleåren er i "vannskorpen".Og da danner det utgangspunktet, for hvor lang åren skal være. Så kan en plusse på en normal avstand, fra nedre hånd og til øvre hånd (krokete arm), samt lengde på padleårens blad. Da har en lengden, for den som sitter forran. Bak er det en fordel med en lengere åre, fordi da styrer en mer med "hele" lengden av årenebladet (bak kanoen), enn kun på siden av kanoen. En må da bruke, en noe rettere øvre arm. Noe tyngere, ved stor korrigering (kraft x arm), men bra ved fjordpadling. I elv hvor det trengs hurtigere korreksjoner/styring, vil jeg benytte samme lengde, som beskrevet for den padleren som er forrest i kanoen. Personlig så foretrekker jeg padleårer som er brede i bladet. Da kan en også padle på samme måte, selv om det er grunnt og ved behov, bruke mer effektiv kraft.

 

Men det er jo forskjell på, om du er ute og padler (på en stille fjord) uten tenke på hvor mye tid en bruker på en distanse (eller pr. mil) og for de som ønsker å tilbakelegge en distanse/dagsetappe relativt rask. Eller når det er vind, strøm, som gjør at en bør være effektiv. 

 

Jeg er ingen ekspert, men jeg har padlet noen år og ser mye rart av folk, spessielt av nordmenn. Virker som utlendinger har lært og trent noe i forkant for turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert padlet noen år og kilometer, både på flatvann og elv. Etter en del prøving og råd har jeg kommet frem til at beste lengde for meg er 150-155 cm, og jeg er 197cm selv. Med andre ord mye kortere enn de fleste her bruker. Dette er den lengden jeg er blitt anbefalt av dyktige padlere fra inn og utland.

Et bra triks for å finne riktig årelengde er å starte med å sette seg i kanoen, sett toppen av bladet i vannskorpa, hold armen 90 grader ut fra skuldra, da skal du holde handa pluss/minus 5cm fra årebadet. For meg er dette da et sted mellom 150 og 155 cm åre, selvsagt avhengig av utforming på bladet. Og jeg bruker samme åren fremme, bake og solo i elvekano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en hovedregel bør skaftelengden og ikke totallengden være avgjørende for lengden på åren man velger,uansett om man velger en åre med rett eller vinklet skaft. 
Skaftelengden bør være lik lengden fra skulder til vannlinje. Seteplassering kan altså påvirke lengden på skaftet. Den enkleste måten å finne skaftelengde er å sitte rett opp og ned på en stol og måle lengde fra hake til sete, legge til 15cm og man har ca skaftelengde. 
Det vil si at en person med lengde fra hake til sete på 70cm skal ha en åre med skaft på 85cm. En åre med vinklet skaft, og blad på 50cm skal da ha totallengde på 135cm, mens en oterhaleåre med blad på 70cm skal ha totallengde på155cm

 

Hentet fra denne siden:

http://www.kanokajakksiden.info/Bygging%20seter.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert padlet noen år og kilometer, både på flatvann og elv. Etter en del prøving g råd har jeg kommet frem til at beste lengde for meg er 150-155 cm, og jeg er 1997cm selv. Med andre ord mye kortere enn de fleste her bruker. Dette er den lengden jeg er blitt anbefalt av dyktige padlere fra inn og utland.

Et bra triks for å finne riktig årelengde er å starte med å sette seg i kanoen, sett toppen av bladet i vannskorpa, hold armen 90 grader ut fra skuldra, da skal du holde handa pluss/minus 5cm fra årebadet. For meg er dette da et sted mellom 150 og 155 cm åre, selvsagt avhengig av utforming på bladet. Og jeg bruker samme åren fremme, bake og solo i elvekano.

 

1997cm høy?? Guiness??? Eller bare politiker????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.