Gå til innhold
  • Bli medlem

Rallarveien med 3 åring


Ides

Anbefalte innlegg

Noen som har syklet rallarveien med små barn i henger?

Jeg har planer om å gjøre det i sommer. Har tenkt å ta med telt slik at vi har fleksibilitet ved overnatting.

Ser for meg at vi legger inn Finse og Halligskeid som stopp om det ikke er altfor fult der da. På Finse tenker jeg at vi kanskje like greit kan campe ute og heller bare gå inn for å spise, kommer an på været.... :)

Hvordan er det ellers med den bratteste delen ned fra Myrdal? Mye løs grus der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Hei,

Har aldri syklet Rallarveien med henger og barn selv, men husker for mange år siden så var det familietur hvor jeg og søsteren min satt i sykkelhenger som faren min da syklet med. Det jeg husker derfra, blitt fortalt og sett på bilder så ser det ut til å vært en veldig bra tur.

Det jeg har gjort er å sykle Rallarveien fra Flåm til Geilo for 2 år siden. Rallarveien må etter min vurdering være et av de beste og enkleste stedene å sykle med henger med barn. Det er ikke så mye bakker og naturen rundt er fin. Ville nok syklet motsatt vei av det jeg suklet for noen år siden da bakken fra Flåm til Myrdal er litt i overkant av hva man klarer og ønsker å utsette seg for med henger.

Campe ute ved Finse kan jeg også anbefale. Der er det mange fine teltplasser, jeg syntes det er flest fine plasser å campe 1-2 kilometer før Finse (når du kommer fra Haukeliseter).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel inlegge litt nuansering her. Har syklet Rallervegen fra Haugastøl til Myrdal for 2 år siden. Med henger til telt og annet campingutstyr. Det finnes fine steder voor telting egentlig overalt langs hele Rallarvegen. Men særlig fra Finse syns jeg er veien langt fra jevnt, dvs mye hul og løs stein. Vet ikke hvordan det er med demping i selve barnehenger, men bli varslet for oppkast og sår. Og ta med reisesyketabletter ;-)

Jeg vet at det finnes mange folk som har syklet strekningen med barn, og at det er en annen tråd her på forummet om dette også. Bare at du ikke blir skuffet over veikvaliteten ;-)

Vedlagt noen bilder fra vår tur, så har du litt inntrykk.

post-7627-0-95621700-1339511845_thumb.jp

post-7627-0-81191900-1339511946_thumb.jp

post-7627-0-84420600-1339512015_thumb.jp

post-7627-0-29156900-1339512072_thumb.jp

post-7627-0-44694400-1339512181_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og flotte bilder!!

Tror definitivt at jeg går for telt med ditto tilbehør. Tror også jeg skal bytte ut spritbrenneren med en gassbrenner.

Jeg kjenner ganske godt til standarden på veien, siden jeg på ymse fjellturer i området har gått deler av den til fots.

Reisesyke tabletter har jeg faktisk ikke tenkt på. Takk for den :-P . Tror dog ikke det blir et stort problem siden farten nok ikke kommer til å være så veldig høy med full oppakning baki hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg allerede. Turen går nok etter værmeldingen. Jeg har noe fleksibel veldig lange langhelger som jeg kan bruke en gang i løpet av juli/august. Får håper at sommeren ikke blir like våt som de siste par årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet fra Haugastøl til Flåm for ca 17(?) år siden. Husker at det var snø på de høyeste partiene hvor vi trillet sykkelen. Veien i Flåmsdalen er ok, mens resten av veien var preget av at den er på høyfjellet og var rimelig humpete. Tipper veien er blitt utbedret siden den gang.

Det bratteste partiet gjorde at jeg hadde vondt i hendene av å holde så hardt på bremsene, men utenom det så gikk det greit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet der i juli i fjor. Veien har blitt "utbedret" de siste årene og er endel jevnere enn den var tidligere. Men det gjelder kun Haugastøl-Finse, og i området rundt Finse. Likevel så er resten av veien grei og farbar, og det er litt avstand mellom de verste hullene. Såklart noe løsgrus på bratte partier og nedover mot Flåm, men absolutt ikke mer enn at det går fint.

Vi syklet en vei på natterstid, og jeg føler ikke at jeg ble mer overrasket av renner og hull da enn på turen motsatt vei i dagslys.

Det jeg derimot oppdaget var at bremseklossene jeg hadde valgt for turen var litt i overkant myke i gummien, og alt av grus og møkk hjalp godt med på å slite de raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bremseklosser der sa du noe. Må sjekke statusen på dem....

.....slik at det ikke blir som den gangen for x-antall år siden hvor jeg kom syklende for full guffe ned bakken fra Gløs mot Samfunnet (NTNU, Trondheim for de som ikke er kjent). Rett før lyskrysset oppdaget jeg at jeg ikke hadde bremser...hadde glemt å hekte dem på igjen etter bytte fra vinter til sommerjul. En halvt avslitt skosåle senere var bremsene på plass igjen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Det var for mye snø på Rallarvegen i fjor så d vi syklet den ikke. Vi dro i stedet til Hemsedel og syklet på veiene der oppe. Kan absolutt anbefales det også. 

I det siste har jeg også blitt noe kjent med sykkelveiene på Golsfjellet. Der er det også bra. Mildt og fint klima, fine veier og flere flotte vann en kan campe ved + at en kan leie kano/robåt flere steder. Der fins et eget sykkelkart for Golsfjellet som en kan få kjøpt.

 

Ut fra bildene jeg har sett hittil i år så synes det ikke å være de samme snøproblemene på Rallarvegen i år.

 

Vi kommer dog ikke til å sykle der i år, har for mange andre planer i år. Det kan også hende at vi blir så fornøyde med Golsfjellet at vi legger sykkelturene der de nærmeste årene. Vi har nettopp kommet hjem fra en fantastisk helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.