Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye telt fra Exped


t0b1as

Anbefalte innlegg

Den evige teltdiskusjonen - I know..

Så jeg vurderer et 3 manns telt som vil bli brukt endel alene og endel med sambo + liten kid.

Her snakkes det nord norsk sommerbruk med nattemperatur fra...tja alt mellom 4+ til 20+.

Når alene kan det bli endel gåing med oppakning, så vekt/volum har absolutt noe å si. (og det blir sikkert endel gåing med alle tre også etterhvert).

Hadde egentlig sett meg ut Helsport sitt Fjellheimen 3 Camp til rundt 3000kr, vekt oppgitt til 2,6 Kg, men tror nok det ikke er så veldig nøyaktig, har sett 3kg andre plasser.

Dette teltet får endel skryt og er nok et bra telt. Pakket er det 18*42cm. Men hvordan er luftingen når morgensolen steker??

Så kom jeg over Exped sitt nye Mira III. 2.4 kg, pakket 42*17cm, og med Exped sine geniale løsninger (og mesh innertelt). Kanskje mulig å få inn til Norge til rundt 3500kr.

http://www.backcount...d-mira-iii.html

Oppsett på mosete fjellgrunn blir ikke noe problem med dette teltet, men kan bli det med standard tunneltelt fra Helsport ser jeg for meg(?).

Og dermed er valgets kvaler i gang igjen....

Mira III er nytt for 2012 og ikke i noen norske butikker som jeg har funnet (enda), så regner ikke med noen her har erfaring med akkurat dette, men sikkert mange som kjenner Fjellheimen 3 Camp på varme sommernetter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kom jeg over Exped sitt nye Mira III. 2.4 kg, pakket 42*17cm, og med Exped sine geniale løsninger (og mesh innertelt). Kanskje mulig å få inn til Norge til rundt 3500kr.

http://www.backcount...d-mira-iii.html

Tar du sikte på kun varme sommernetter kan det være fint med mesh innertelt. Men under kaldere forhold med ytterteltduk som ikke går helt ned til bakken kan det bli luftig og kjølig. Ser også at teltet er hele 150cm høyt. Det vil gi stort vindfang når det blåser opp på høyfjellet. I tillegg er ytterteltene små, det kan være praktisk med noe større når man er på tur med barn. Selv har jeg fjellehimen 4camp til omtrent samme bruk som du skisserer. Fungerer bra, selv om heller ikke dette teltet er veldig vindstabilt. 3camp tåler mer vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du sikte på kun varme sommernetter kan det være fint med mesh innertelt. Men under kaldere forhold med ytterteltduk som ikke går helt ned til bakken kan det bli luftig og kjølig. Ser også at teltet er hele 150cm høyt. Det vil gi stort vindfang når det blåser opp på høyfjellet. I tillegg er ytterteltene små, det kan være praktisk med noe større når man er på tur med barn. Selv har jeg fjellehimen 4camp til omtrent samme bruk som du skisserer. Fungerer bra, selv om heller ikke dette teltet er veldig vindstabilt. 3camp tåler mer vind.

Skjønner, 3camp er nok et sikrere valg. Hadde tenkt unngå et eget solo telt i tillegg til et "famlietelt", får heller tåle de vel 3kg til 3camp, er ikke finnmarkvidda rundt jeg skal på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok også prioritert telt med god plass i forteltet a la Fjellheimen 3 med barn på tur.

Rondane Light 3 er i samme prisleiet, men lavere/kortere og lettere.

Hvis vekt betyr mer enn pris finnes også Fjellheimen 3 i Superlight-utgave med sine 1,85 kg + plugger + rep.sett.

Mener å ha sett det til rundt 5500 kr en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.