Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har padlet på sølensjøen?


Anbefalte innlegg

Annonse

Østsida er stengt med bom, mener å huske den er privat og ikke mulig å komme inn. Men med kanotralle er det selvfølgelig en mulighet, sparer deg en god stund i bil hvis du kommer sørfra og skal til fiskevollen.

Fiskevollen er vinterstengt, men sommerstid åpen ned til sjøen. Fiskevollen er innenlands fiskevær, så mye forskjellig arter og mye god middag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskevollen er et fint utgangspunkt, hvor du kommer nesten helt ned til sjøen med bil. Et annet fint sted å padle fra er Sølenkroken(ca. 7 km nord for Fiskevollen), man kjører også her nesten helt ned til vannet. Man starter inn i et naturresarvat med et yrene fugle og dyre liv og bra med fisk. Deretter følger man elva ned til sølensjøen, hvor du finer små strandsoner, ikke så langt unna Fiskevollen(norges største innlandsfiskevære), og om man ønsker kan man padle ned til sørenden hvor det er fine strender, og holmer, anbefales ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange svar. Det høres ut som fiskevollen er det letteste for oss. Jeg må helst komme nærmest mulig vannet med bil da jeg reiser alene med 2 unger.

Noen som vet ca hvor lang tid det tar å padle rundt?

Håper jeg får tid til å reise dit en tur i sommer. (for mange planer og for kort ferie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der for 2 år siden, og jeg mener å huske at vi satte ut fra Mefurua som var et serveringssted og overnattingssted (hytteutleie) noen km sør for Fiskevollen. Grei sandstrand å sette ut fra, men bratt ned til den.

Hvordan det er å padle rundt fant vi aldri ut, for vi ble liggende værfast i 2 dager før vi var drit lei og padlet hjem i første korte værvindu hvor sjøen la seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer faktisk nesten helt ned til vannet ved Sølenkroken også, parkeringen ligger vel ca. 200 meter fra elva. Selve sjøen er ca. 14 km lang, og hører til det ca. 45 km lange Sølna-vassdraget. Håper du får tatt turen, virkelig et nydelig sted! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dytter opp denne litt, for jeg lurer litt på hvordan forholdene er i Sølensjøen. Er det store steiner i vannet slik som på Isteren? Slik at det kan være vanskelig å padle langs land, eller går det helt fint?

Og dersom man starter ved Fiskevollen og har vinden på sin side og ikke blir liggende værfast, hvor lang tid tar det ca å padle sjøen rundt? Det er altså snakk om to voksne med 2 barn i hver kano, så som oftest kun en i hver kano som padler( min eldste på 9 år orker bare noen tak nå og da)

Ser ut til at det kanskje blir Sølensjøen, nå som Jyltingsmarka er utforsket på knappe 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at det var noe problem å padle langs land, men husker derimot mye motvind på turen. Da går det utrolig tregt, spesielt med kun en som padler.

Tror ikke det er stor sannsynlighet for å ha vinden på sin side rundt hele sjøen.

En padler i lasta kano i null vind vil jeg tro bruker en god dag fra fiskevollen og til sørenden.

Absolutt verdt å ta turen, men ambisjon om å følge sjøen rundt kan jo være ambisiøs om ikke vinden er med dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk besøkt Sølensjøen nå i sommer med kano. Hadde utgangspunkt på Mefurua fjellstue hvor jeg parkerte bilen. Fantastisk innsjø og landskap. Anbefales sterkt. På bloggen min har jeg skrevet om turen :)

Så flott! Da skal jeg lese i bloggen din!

Vi måtte utsette Sølenturen Muffen og jeg, da vi oppdaget at det var ca 3 1/2 time å kjøre dit og planen var at gubben skulle kjøre meg og ungene dit og hjem igjen på kvelden( noen av må jo jobbe). Satser på en tur før skolen starter i allefall, evt ta fri en fredag tidlig høst og ta turen da. Endte med at søstra og jeg tok en uke til i Jyltingsmarka med ungene, så nå har vi padlet ¨på alle vann utenom Skjeftsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Kjempefine bilder Bjarne!

 

Vi rakk jo aldri Sølensjøen i fjor, så vi har planer om å padle der i år. 

 

Er det noen som vet når sjøen er isfri?

 

Er det mulig å bruke opp 14 dager i området?  Vi har et mål for sommeren 2013, 2 uker på tur med 2 unger hver oss( Muffen og jeg) og med kano, evt også noen korte vandreturer. Regner med at det lar seg fint gjøre å ta noen dagsturer til fots i områdene rundt sjøen. Og med 14 dager er værfast null problem, ei heller proviant, for man får plass til mye luksus i kano. I fjor dro vi på tur og pakket for en uke, etter 8 dager fant vi ut at egentlig kunne vi klart oss noen dager til med den maten vi hadde. Rett og slett fordi vi var så opptatt at vi rakk ikke så mange måltider vi hadde planlagt. Kjenner vi trenger litt mere trening i det å planlegge passe mengde mat uten å pakke til en en måneds ekspedisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.