Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen har stjålet fiskegarnet mitt!


rypa

Anbefalte innlegg

Jeg og noen andre var på hyttetur i går. Klokka ti på kvelden bestemte vi oss for å sette noen garn i vannet rett ved hytta. Vi satte fire finmaskede (det er omtrent bare små fisker i dette lille vannet) spredd rundt om. Da vi skulle ta garnene morgenen etter, var det ene borte. Det var et vi hadde festet i en jernstang, ikke langt fra en annen hytte - men her er det nesten aldri folk! Dessuten kan vi se hytta fra vår hytte (på andre sida av vennet). Så vidt vi så var det ingen der da.

Dette kan ha skjedd:

- Knuten gikk opp, og garnet fløt av sted (Men det kan da ikke ha sunket, det skal da flyte! Og hvor langt kan det i så fall ha "dratt"?)

- Noen tok garnet med seg hjem for å bruke det

- Noen tok opp garnet, tok ut fisken og dumpet garnet et stykke fra stedet vi satte det

- Noen tok det bare for å ha det gøy

Det er ikke snakk om et trafikert område, folk går veldig -veldig sjelden forbi. Dessuten har jeg ikke inntrykk av at turfolk er tjuvfolk.

Hva tror dere kan ha skjedd? Har dere vært borti lignende?

Jeg legger ved et bilde av jolla vår til pynt. :-P

post-10607-0-83789000-1337553647_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg, turfolk er vanligvis ikke tjuvfolk. :-P I alle fall er ikke det min erfaring.

Siden du poster det her regner jeg med at dere har lov til å sette garn i dette vannet. Hvis ikke :mad: er det ikke utenkelig at det er grunneier evt oppsynsmann som har forsynt seg. Men da hadde de vel tatt alle, samt tatt en tur innom dere for å "gi beskjed".

Det hender jo en gang i mellom at det går bever i garn. Og da kan det vel bli et salig spetakkel. Beveren er nok i stand til å dra med seg et garn et stykke før den mest sannsynlig drukner.

Dersom noen har tatt det tipper jeg det ikke er hyttenaboen, men en farende fant eller to.

Dersom det er satt et sted med litt strøm kan det jo flyte et stykke avgårde dersom det ikke er bundet godt nok fast.

Hvem vet - kanskje det forblir et evig mysterium. Kjedelig er det uansett.

Ps! Så forresten ut som en kjempefin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste garn synker, de er jo laget for å stå på bunn. Hvis knuten deres hadde gått opp vil garnet stå på bunnen der dere satte det ut, med mindre det er sterk strøm.

Ved klart vann burde det være mulig å se garnet på bunnen. Hvis dere bruker en kraftig fiskestang med sluk er det mulig å "fiske" etter garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har ett par ganger tatt garn på plasser hvor det ikke er lov å fiske med garn. Har personlig sett nokk vann som har blitt ødelagt av garnfiske. Hadde det vært ved en hytte og jeg såg det var 30 omfar garn eller lignende hadde jeg nokk lagt de bli stående. De garna jeg har tatt har som regel havnet på bålet.

At garn flyter av gårde? Da må det ha vært en del vind/bølger. Lite garn og, stor fisk, dårlig forankret -> Flytte garn......neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å fiske i det vannet ja. Vi prøver å fiske ut en del smått, da det er stor konkuranse om maten. Vi prøvde å fiske etter garnet med en dregg (et tau med en tung krok på), men uten resultat.. Vi kikket også litt rundt på land, et godt stykke faktisk. Vi fant ingenting. Tenkte kanskje at noen hadde tatt fisken,og dumpet garnet et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har hatt problemer med at garn har blitt flyttet. Han har pleid å sette ut 6 garn og det har skjedd 4-5 ganger at 3-4 av de har blitt flyttet. Og han har funnet de igjen opptil 3-400 meter fra der de sto. Dette var dog i ett ganske trafikkert vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper noen har dratt det opp og lagt det under en stein. I og med at jeg er synsk, tror jeg du bør lete 15 meter nordvest for landenden :))

Men det er i såfall ute i vannet xp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fisker med garn så setter jeg det alltid ut fra land. Garnet festes i en tynn sort eller brun snor som igjen festes i en tom plastflaske eller en trepinne. Lina kan godt være noen ekstra meter som bare ligger løst mellom stein og gress på land.

Dette kan lett høres ut som en oppskrift på hvordan man tyvfisker med garn, men det er ikke det som er meningen.

Snora er sort og nesten usynlig for å ungå tyveri av garnet. Flaska som snora er fetet til vekker heller ikke så stor oppsikt og skulle garnet drive av så flyter den på overflaten og da er det enklere å finne det igjen. At garnet driver av er vanligvis ikke noe problem uten at det blir satt veldig nær et elveutløp eller innløp.

Vanlige ferskvannsgarn står jo på bunnen og derfor burde heller ikke vind være noe problem.

Og angående tips om hvor garnet er så kunne det kanskje være en ide å sjekke denne linken.

http://skepsis.no/?cat=16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par ganger tatt garn på plasser hvor det ikke er lov å fiske med garn. Har personlig sett nokk vann som har blitt ødelagt av garnfiske. Hadde det vært ved en hytte og jeg såg det var 30 omfar garn eller lignende hadde jeg nokk lagt de bli stående. De garna jeg har tatt har som regel havnet på bålet.

At garn flyter av gårde? Da må det ha vært en del vind/bølger. Lite garn og, stor fisk, dårlig forankret -> Flytte garn......neppe.

Jeg har vært med på prøvefiske noen ganger. Da har vi antagelig vært utsatt for folk som tenker som deg Srx. Ser du "ulovlige" garn så meld fra til grunneier, oppsyn e.l. Kriminalitet bekjempes ikke best med mer kriminalitet. Og spesielt ikke da antatt kriminalitet i realiteten er det motsatte. Med forbehold om at du selv ikke er grunneier, oppsyn. ;) For ordens skyld så er det vel nå blitt påbudt at garn bruklt til prøvefiske skal merkes godt. Alikevel mener jeg at det beste er å melde fra. Ikke ødelegg utstyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Problemstillingen med ulovlig garnfiske har jeg faktisk snakket med en politimann om. Ulovlig garnfiske er å regne som miljøkriminalitet og man er i sin fulle rett til å ta opp og kaste ulovlige garn på bålet! Ulovlig garnfiske er skadelig for fiskebestanden og man skal selvfølgelig ikke la ulovlige garn stå i fred og gjøre enda mer skade.

Hvis du driver prøvefiske så sørg for at garnene er merket så bra at sånne som meg og Srx ikke tar de for å være ulovlige og følgelig lar de stå i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen med ulovlig garnfiske har jeg faktisk snakket med en politimann om. Ulovlig garnfiske er å regne som miljøkriminalitet og man er i sin fulle rett til å ta opp og kaste ulovlige garn på bålet! Ulovlig garnfiske er skadelig for fiskebestanden og man skal selvfølgelig ikke la ulovlige garn stå i fred og gjøre enda mer skade.

Hvis du driver prøvefiske så sørg for at garnene er merket så bra at sånne som meg og Srx ikke tar de for å være ulovlige og følgelig lar de stå i fred.

Jeg skal ikke krangle på om du har lov til å ta de opp av vannet. Men hvis en politimann sier at du har lov til å destruere de så tar han feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig garnfiske er å regne som miljøkriminalitet og man er i sin fulle rett til å ta opp og kaste ulovlige garn på bålet!

Nå er ikke jeg jurist, og det er vanligvis ikke en politimann heller, men dette kommer vel klart innunder det som kalles selvtekt. Som utgangspunkt etter norsk rett er ikke selvtekt lovlig, rettshåndhevelse skal utøves av offentlige myndigheter, ikke private. Som hvis du er ute og kjører bil og noen bryter fartsgrensen. Da er det politiet som skal ta seg av saken, ikke en "hvem som helst" etter sitt eget forgodtbefindende.

Noe annet er det hvis man griper inn for å avverge en ulovlig handling eller man griper inn i en nødvergesituasjon. (F.eks. hvis man forsøker å hindre en beruset mann å kjøre bil.)

Hvis hvem som helst skulle begynne å trekke opp og brenne alle garn han eller hun mente var ulovlig satt så ville vi nok fått en temmelig uholdbar situasjon. Noe annet er det med grunneieren eller den som har fiskerett i området.

Min brors svigerfar var bonde og drev ørret- og røye-fiske med garn som "attåtnæring". Gammel rettspraksis var at en bonde eide så langt ut i et vann, som lå på eller inn til eiendommen hans, som en hest kunne vade. Han hadde også vanligvis rett til å fiske med garn i samme området.

Min brors svigerfar fisket altså langs sin egen eiendom og det var ikke sjelden at han fant fremmede garn. Disse kunne han sikkert tatt med seg hjem, men de ble bare tatt opp og lagt på land. (Kanskje han var en litt unormalt snill bonde?)

Nå fisker denne mannen sine røyer på de evige jaktmerker, men jeg fisker fremdeles med garn i dette området. Nå er det barnebarnet hans som eier eiendommen og som fisker her. Ryktene sier at de har begynt å selge fiskekort, men dette har jeg aldri brydd meg om. Jeg kjenner ikke den nye grunneieren, men jeg kjenner den nye grunneierens far og han har fortalt at de kjører samme praksis fremdeles. Ukjente garn blir lagt på land.

Men det har ikke skjedd med mine garn?

De som fisker her har lært å sette garn av sin bestefar. Han lærte også meg dette og når de ser mine garn så skjønner de at det ikke bare er en "hvem som helst" som har satt dem ut. Derfor får de stå.

Den retten til å fiske som jeg fikk av deres bestefar blir faktisk respektert enda, :) men det er ikke alltid at tilfeldige forbipasserende respekterer denne retten, eller for den del skjønner forskjell på mitt og ditt, så derfor er det greit at garnene ikke viser for godt.

Det er faktisk så ille noen steder i dette området at grunneieren ikke kan ha sauer gående på beite. De kommer hjem, hvis de nå i det hele tatt kommer hjem da, med både fiskekroker og hagleladninger i pelsen. Det eneste som får gå i fred er en bøling med skotske høylandskveg, men det kan man vel kanskje forstå. (I hvert fall om man ikke kjenner lynne på disse dyrene.)

mca69.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har vært med på prøvefiske noen ganger. Da har vi antagelig vært utsatt for folk som tenker som deg Srx. Ser du "ulovlige" garn så meld fra til grunneier, oppsyn e.l. Kriminalitet bekjempes ikke best med mer kriminalitet. Og spesielt ikke da antatt kriminalitet i realiteten er det motsatte. Med forbehold om at du selv ikke er grunneier, oppsyn. ;) For ordens skyld så er det vel nå blitt påbudt at garn bruklt til prøvefiske skal merkes godt. Alikevel mener jeg at det beste er å melde fra. Ikke ødelegg utstyret.

1. Jeg har vært med på prøvefiske, de garna var merka godt. Umulig å misforstå hva som skjer.

2. Melde fra til grunneier? Finnmarkseiendommen eller Statsskog? Da skjer det stort :mrgreen: . De bruker neppe mye ressurser for å hente 2-3 garn langt utafor deres distriktskontorer. Og gjør de det er garna sikkert trukket for lengst før de kommer.

3. Kriminalitet med kriminalitet? Øye for øye er mere rett språk. Jeg sitter ikke og ser på at folk tar seg til rette og ødelegger gode fiskevann som ikke tåler garnfiske.

De garna jeg har tatt og ødelagt er på småvann like overfor folk og vei. 30-60 minutt å gå, unødvendig at 1-2 skal få ødelegge for 10 talls folk.

Har tatt garna fra fjellfinner også (de hadde sikkert lov å fiske), de garna hadde stått så lenge at mesteparten av fisken var råtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

SRX oppsummerer poenget godt her. Inne på vidda skjer det ingen ting hvis man melder fra om ulovlige garn.. Sånn er det bare og derfor må vanlige turfolk som oss ganske enkelt ta saken i egne hender.

Det hender at fjellfinnene setter mange garn i den hensikt at de faktisk skal tømme vannet for så å selge fisken. Da bruker de ofte grovmaskede garn som fisker direkte på storfisken. Dette er veldig destruktivt for fiskebestanden og min barndoms beste fiskevann ble ødelagt som følge av den typen garnfiske. Hvis jeg får muligheten til å avverge noe lignende i framtida så blir jeg å hive garnene på bålet. Jeg kommer ikke til å stå å se på noe lignende uten å gjøre noen ting. Fjellfinner har lov til å fiske til eget bruk, men kommersielt tjuvfiske har de ikke lov til. Det er likevel veldig vanskelig å komme til livs, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Nå vet jo ikke jeg hvordan forholdene er i de vatna du garnfisker i REs, men generelt så kan man si at garnfiske er et flott kultiveringstiltak i overbefolkede vann. I gode fjellvann med en pen storfiskstamme har imidlertid garnfiske ingenting å gjøre. Det er kun til fare for å ødelegge vannet. Det er tusenvis av fjellvann her i norge som har blitt ødelagt av garnfiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker noe feigt det som blir gjort av enkelte her,dra opp garn å slenge de på bålet for så å stikke av.Når man er så sikker på at garna er ulovlig

satt burde dere ha ryggrad til å konfrontere garnsetterne når de skal dra garna,men det skal det jo litt mot til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Virker noe feigt det som blir gjort av enkelte her,dra opp garn å slenge de på bålet for så å stikke av.Når man er så sikker på at garna er ulovlig

satt burde dere ha ryggrad til å konfrontere garnsetterne når de skal dra garna,men det skal det jo litt mot til å gjøre.

Ka vet du om det? B) Feigt..........Har gjort det også...sagt i fra....etter at jeg har tatt opp garna og hevet de på bålet. Gummibåten fikk vist også ett lite sår. Visste hvem som hadde garn der, sa i fra til gubben da jeg traff på ham i bygda at ser jeg flere garn på de vannene så ødelegger jeg de også. Han ble ikke blid, men hva skulle han gjøre? Renne på meg....... ^_^ Alle i bygda der jeg bodde før kjenner til saken, ble slutt med garnfisking på han.

Ivertfall så gjør jeg noe, de nevnte vann har vært ødelagt 4-5 ganger med garnfiske. Der er det totalforbud med garnfiske. Ser jeg garn der så trekker jeg opp og hiver de, uavhengig om det er folk ved vannet eller ei.

Stor i munnen, men gjør ingenting selv........makan. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.