Gå til innhold
  • Bli medlem

kompakt gassbrenner med slange


ViktorS

Anbefalte innlegg

Annonse

Trenger forslag til en forholdsvis rimelig gassbrenner med slange som tar liten plass. Er også på utkikk etter ett sett aom inneholder stekepanne, kjele og kaffekjele.

noen som kan hjelpe? :)

Tja rimelig, da ender vi opp med ebay eller noe slikt. Ser ikke så ille ut, og vekta er vel heller ikke stor.

http://tinyurl.com/c3p9z6d

http://tinyurl.com/bmnw67h

Kan jo være alternativer??

Umulig å vite kvaliteten ut fra bildene, men en gassbrenner er vel kanskje ikke det siste i romfartsteknologi.

Lykke til

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia, blir de levert med rødspritbrenner som standard? eller med Gass? Jeg fannt en på en lokal sjappe, den ble solgt med rødspritbrenner. Og er de noe å satse på? Ellers så settet greit ut. Noenlunder kompakt, 2 kasseroller, 1 stekepanne og kaffekjele, på ca 800g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel levert med begge deler nå. Gassbrenner er å foretrekke for raskere oppkok, jeg har fyrt mye stormkjøkken med rødsprit, det tar bare lengre tid og det er vanskeligere å justere varmen. Lukten fra rødspritbrenneren minner om mange gode fiskemiddager :)

Det er jo mulig å kjøpe gassbrenner til det senere om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia er kanskje det mest utbredte kokeapparate i skandinavia, og enkelte har sitt i 20-30 år.Velger du teflon belegg varer det nok ikke så lenge, men jeg har et på 10 år, og byttet nettopp stekepanne. Gassbrenner kom etter noen år, og jeg savner absolutt ikke spritbrenneren. Kjøper du gassbrenner så sørg for å velge en modell med forvarmingsbøyle. (Gassrør som går opp og gjennom flammen før det går inn i selve brenneren) Da kan du bruke gass også når det er litt kaldere.

For de med sære interesser eller behov for koking i mange minusgrader er en multifulbrenner en god ide.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel levert med begge deler nå. Gassbrenner er å foretrekke for raskere oppkok, jeg har fyrt mye stormkjøkken med rødsprit, det tar bare lengre tid og det er vanskeligere å justere varmen. Lukten fra rødspritbrenneren minner om mange gode fiskemiddager :)

Det er jo mulig å kjøpe gassbrenner til det senere om du vil.

Hvor får jeg kjøpt dette med gassbrenner? Finner kun med spritbrenner... Mulig det bare er jeg som er dårlig å lete :P Dette ser meget bra ut:) Selv om jeg går en del alene, så tror jeg at jeg går for str 25, veier 150-200g mere, og er littegranne større, men da er jeg sikret når samboer og sønn også skal være med, evnt turkamerater uten utstyr selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at outnorth.no selger 25-1 og 27-1 med gassbrenner i stedet for spritbrenner. Disse to settene er de helt enkleste med 2 kjeler og stekepanne, i det "billigste" materialet dems, "normal"(?) aluminium. Og det burde vel egentlig holde til mitt bruk.

Så ett par spm1

- Kan kjelene og stekepanna brukes på bål?

- Hvis jeg kjøper trangia kaffekanne, vil disse da passe inni settet sammen med brenner og kaseroller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mangler kjelestøtter og bein skal du bruke den utenfor stormkjøkkenet, et Trangia triangel (se nederst på denne siden http://www.trangia.s..._tillbehor.html) vil løse det problemet. Dog har jeg tatt med både rødsprit- og gassbrenneren løse, og satt steiner rundt brenneren for å sette kjelene oppå, men denne løsningen er nok best med rødspritbrenneren.

5372_264275955416_759815416_9338295_3263698_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det, men tar du i for mye vann reduseres effekten. Jeg har kjøpt noen flasker med "Fin fyr", som er sprit beregnet for spritkjøkken, og de har fungert greit. De er noe dyrere enn rødsprit mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 serien er fin når du er alene, eller kanskje til to. Bir man fler er 25 serien å foretrekke. -4 versjonene er nok den det selges mest av, det er neppe uten grunn.

Lykke til!

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med min kjære samboer som også er kokk, og hun sier at hun uten problem skal klare å lage mat til både meg, henne og vår sønn på 2 år med dette settet når vi skal på tur til sommeren (når snøen forsvinner...). Det jeg gjerne skulle/kunne hatt i tillegg er en liten spritbrenner som man kan ha ekstra med ett lite stativ slik at man får 2 varme-enheter... Trangia Mini kanskje? koster jo ingenting, og kan jo brukes på småturer innimellom.

Synes 4-versjonen var fin, har alt jeg trenger der, selv om jeg mest sannsynlig aldri får bruk for 2 kasseroller på fjellet (kanskje min sambo gjør det...) Lurte litt på HA-versjonen med nonstick stekepanne, men den ble for kostbar i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve en simpel hjemmelaget brenner som nr 2.

Kutt en tom sprayboks i aluminium 5-6 cm fra bunnen bor en rad med rundt 6mm hull ca 1 cm fra toppen. Fyll halvfull med rødsprit. Stable noen steienr rundt så kjelebunnen kommer 2-3 cm over boksen. Du vil bli overasket over effekten. Vindskjerm: improviser noe, stiv alugolie fra storkjøkken former, eller engangsgrill er passende. Vindskjermen kan godt gå oppover hele kjelesiden. Pass på at det kommer forbrenningsluft inn unders skjermen. Her er det valgfritt med full effekt. demping kan skje med å legge et hermetikklokk over toppen av brennere, eller med å spe spriten med vann. Ikee ha i for mye rødsprit, den må brenne til den er tom. Bomull, glava, tørr mose eller lignende opp til hullene gjør at det blir mindre søl/brann hvis brenneren velter.

God tur

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjerne skulle/kunne hatt i tillegg er en liten spritbrenner som man kan ha ekstra med ett lite stativ slik at man får 2 varme-enheter... Trangia Mini kanskje? koster jo ingenting, og kan jo brukes på småturer innimellom.

Som Kjell Gunnar skrev, er Trangia Triangel løsningen på en ekstra stativ med simpel vindskærm til Trangias gas- spritbrænder

Trangia Triangel NR 400333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.