Gå til innhold
  • Bli medlem

Nettbrett i fjellet


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer å dele mhp valg av nettleverandør eller system til bruk på nettbrett. Ipad er merket. Er inkludert sim-kort. Tenker da på om det er mulig å bruke ice eller mobilt bredbånd. Jeg har mobilt bredbånd med usb fra før, men det er ikke USBinngang på iPad. Har også iPhone fra før, men liker ikke tanken på å måtte ha to dingser for å bruke brettet...mye strøm går det også..

Hva er egentlig lurest når man skal bruke det mye i litt uveisomme strøk, på hytter uten strøm, dårlig dekning osv

Via telefon...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har kjøpt iPad med 3G så har denne "innebygget mobilt bredbånd". Du må bare få tak i et SIM kort å sette inn. Hvis du skal bruke ICE så må du ha en ICE router med trådløst nett. iPad har ikke noe innebygget radio/antenne som støtter ICE.

Hvis du har dekning for 3G på hytta så funker det best å bruke det innebygde. Teknisk sett det enkleste og krever minst strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er det altså kun Edge eller 3G som er tingen på iPad på tur. Jeg har mobilt bredbånd med vanlig sim som jeg bruker på vanlig pc, og denne ønsker jeg beholde fortsatt.

Tenkte kanskje å få en annet alternativ. Da blir det vel et simkort til da.. Er ikke fornøyd med Edge egentlig og kunne tenkt meg å gå over til et annet alternativ..

Via telefon...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er dekning får ICE på hytta din vil det være en liten revulasjon og gå fra EDGE (teoretisk maks 20kb/s ofte 10kb/s) til ICE som ofte klarer 1-2mbit (100/200kb/s) den går og på 12 volt og den som broren min har vare vel batteri på rimlig lenge og tror det er snakk om 5 timer før han må "lade" den boksen han har.

Den gir 4 vanlig nettverk uttak og trådløs nettverk.

så har den mulighet får og koble opp ekstern antenne.

han har den hjemme og når han reiser på jobb (er ofte ute og reiser rundt pga jobber i industrien) tar han den bare med seg nesten alltid dekning sier han,fungere jo fint i båten og bilen osv og sier han :)

enest er att du kan risikere att du får maksimalt lastet ned 6gb i mnd,han har aldri fått noe "reduksjon" på det her og laste ned alt mulig dritt,men hvis man får begrensing til 6gb i mnd er det ikke så mye.

Så hvis du bruker internett lite hjemme så kan du si opp adsl eller hva du har hjemme og gå kun får ICE men husk att 2mbit ikke gir mulighet til og streame HD osv....

samtidig er det dyrt og betale 175kr uka eller 299 i mnd får og ha internett på hytta...via mobil bredånd (eller sein bånd) er det vel 10kr dagen maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har mobilt bredbånd kan du helt sikkert bestille "tvilling-SIM" fra leverandøren din. Da kan du ha et SIM kort i iPaden og et SIM i USB sticken som begge går mot et abonement.

Som noen andre nevner så pleier disse dataabonementene å ha en overføringsbegrensning.

Skal du bare bruke dette på hytta og har mulighet til å ha et batteri med lademuligheter der så er en ICE router et kjempebra alternaltiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppen av Vistkjerringa er det bare telenordekning, ikke NetCom. Slik var det i alle fall sommeren 2009. :cool: L/V er forøvrig det eneste stdet jeg ikke har hatt mobildekning på tur, men det er jo halve sjarmen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke å få kjøpt en overgang til ipad som gjør at du får usb på den? Om det gjør at du faktisk kan bruke usb bredbånddingsen veit jeg ikke.

Edit fant den. http://store.apple.c...ode=MTc0MjU4NjE

Om det ikke funker (noe det sikkert ikke gjør) så kan man jo bruke mobilen som hotspot.

Denne funker kun til å koble kameraer til iPad/iPhone for å kopiere over bilder.

Har hørt at den også funker til å koble til tastatur/mus, men det er KUN kameraer som er støttet fra Apple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.