Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartkjele og matlaging på bål


TurTore

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å komme frem til valg for innkjøp av svartkjele til bålkaffen, muligens en bålkjele til matlaging og en stekepanne. Etter litt googling ser jeg at det anbefales litt forskjellig, så jeg har ikke blitt så veldig mye klokere. Hva er egentlig fordelen med Four Seasons svartkjele der hele er i kobber, kontra Eagle sin bålkjele der bare bunnen er i kobber? Four Seasons er jo dobbelt så dyr... Eagle sin ser jo mer praktisk ut ifht pakking i sekk siden den ikke har snabeltut, og regner med at den lager like god kaffe også? Hvorfor skal man bla opp de ekstra hundrelappene?

Tips til "all-round"-stekepanne? Styrer vel unna teflon da jeg regner med at kokkeleringsverktøyene fort skraper den i stykker...

Skal på tur om syv dager, så det blir ikke tid til å handle inn via nettsjapper... XXL blir vel redningen (igjen...). På forhånd, takk for tips og råd :smile:

-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både Eagle sin bålkjele og Trangia sin. Eaglekjelen er rett og slett noe dritt dersom du skal bruke ten til annet enn vannkoking eller kaffekoking. Årsaken er at den er vanskelig å gjøre ren på grunn av liten åpnig og stor kant. Tungvindt dersom du for eksempel har kokt havregrøt i den..

Den til Trangia er mer skrå i kanten og har større åpning, og dermed enklere å gjøre ren. Synes jeg.

Endret av Jegerjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at billigst er best. Ifht matlaging og rengjøring vi jeg da tro at Four Seasons kun egner seg til vann og kaffekoking med den lille åpningen på toppen. Den ser jo mindre ut enn Eagle-modellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også både Eagle-kjelen og en Trangia-kjele. Eagle-kjelen får stort sett bli igjen hjemme, den er for "klumpete" og åpningen er som nevnt litt i minste laget. Dessuten er det klønete med to hanker, syns jeg. Trangia-kjelen er lett og fin, og er passe stor til både kaffekoking og fiskesuppe (for én person). Jeg har ingen erfaring med Four Season-kjelen.

Stekepanna fra Trangia fungerer også greit på bål hvis du bygger et lite "stativ" av steiner eller kubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.