Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark:) uvitende vestlandsjente trenger tips!


Mariella

Anbefalte innlegg

Hei!

Nordligste Norge er helt ukjent for meg.

Nå har jeg innmari lyst til å oppleve naturen og landskapet der en måneds tid denne sommeren/tidlig høst:)

Leker litt med tanken på å flytte opp dit neste år for å jobbe. Og da er jeg helt avhengig av å ha turmuligheter, fjell og frisk luft rundt meg :) så nå må jeg se meg litt omkring.

Så.. Kunne noen anbefalt meg det området de mener har mest å by på? Må være i nærheten av et sted som har tannlegekontor;) og flust av muligheter til å kjenne på melkesyra ikke langt unna!

Jeg skulle ha lyst til å utforske både varangergalvøya, meget lysten på en tur til sørøya, den velkjente vidda..;p...++

Vet at vi snakker uberlange avstander.. Og denne måneden har jeg ikke tilgang på bil- men må benytte meg av det forhåpentligvis supergode kollektivtilbudet;)

Så om du skulle anbefalt en uvitende vestlending hvor å dra, evt en langtur som byr på mye flott... Hva ville det vært?

:)

Digger om noen kunne tatt seg tid til å hjelpe meg litt på vei her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lakselv er vel den mest sentrale plassen i Finnmark, men vet ikke om det finnes tannlegekontor der. Hammerfest ligger nærmest Sørøya, men det er ganske langt til vidda og Øst-Finnmark. Alta har vel best klima av de tre, det blåser en iskald sønnavind i Lakselv store deler av vinteren. I Hammerfest er det mer kystklima, mildere om vinteren, mer vind og mer nedbør. Tror jeg hadde valgt Alta. Eneste plassen som har direktefly til Gardemoen i tilfelle du vil hjem en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt over om du har lyst til å bli kjent med kyst eller innland. Det er store forskjeller både når det gjelder natur og kultur. Jeg kan gjerne anbefale Havøysund, hovedstaden i Måsøy kommune, ytterst på Porsangerhalvøya med Barentshavet som nærmeste nabo. Her kan du bedrive friluftsliv i det uendelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann! Som Altaværing så sier det seg selv at jeg skal framsnakke Alta her ;)

Det som er flott med Alta er at her har du både friluftsliv, byliv, arbeidsliv +++

Rundt om i hele Alta er det fjelltopper som du kan "stikke opp på", du kan dra litt ut av Alta og finne mange andre plasser å dra på tur. Vi har Alta-elva, Altafjorden, Finnmarksvidda, Mange småe fjelltopper, og mange store. Kjører du litt ut av Alta, ut mot kysten, så finner du mange fine plasser å dra til. Hele Finnmark er vakker, du kan dra hvor som helst, og oppleve vakker natur overalt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) gleder meg til å se fylket dere er så stolte av!

Blir å dra til lakselv el alta.. Ta meg en god tur i stabbursdalen.. Og siden jeg har god til- så skal jeg også en tur til kysten og kose meg:)

Får sett både alta og lakselv.. Så får vi se da, hva som har mest å by på!

Takk for tipsene deres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten til å være ekstremt normativ og fordomsfull, folk må bare si seg uenige:

Sikt deg inn på et sted som har direkterute til Gardermoen. (Dette gjør det billig og mindre tidkrevende i lengden). Finnmark er mer turliv, mens Troms er mer fjellsport (selvfølgelig mye tur i Troms også). Dersom du vil ha vestlandsfjell og dertil adrenalin, er Tromsø, Narvik, Harstad fine steder. Vesterålen og Lyngen er heller ikke dumt.

Dersom du vil gå på ski (bortover) og ikke er redd for å se en skuter eller 400, så er Alta fint. Dersom du vil gå i evig vinterskog, er Kirkenes bra. Dersom du vil se forrevne kystlandskap, er Hammerfest ikke dumt.

Unngå tettstedene i innlandet dersom du synes skuterkjøring er teit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.