Gå til innhold
  • Bli medlem

Western Mountaineering Puma MF vs GWS vs Bison


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg skal gå i innkjøp av en dunpose for vinterbruk. Er ute i all slags vær og temperaturer og det vil jeg fortsette med. Til nå har jeg en Isbjørn Jan Mayen og er godt fornøyd med den. Bakdelen med den er at den tar stor plass og er litt tung. Helt greit i pulken, mindre greit i sekken. En overnattingstur med sekk på vinterstid er tungt. Soveposen tar halve sekken på over 80 liter og veier rundt tre kilo + telt på 5 kilo. Brukte åtte-ni timer opp på piggen fra spiters i påska.

Nå skal jeg på Elbrus i juni og har planer om andre høye fjell senere. Tenkte derfor at jeg må investere i noe som tar mindre plass og er lettere. Har sett på flere, men kommet frem til at Western Mountaineering kommer best ut med tanke på isolasjon/vekt/størrelse.

Så, til kjernen av tråden: Er det noen som har en av disse tre modellene? Eller har erfaringer med de to dukene til WS (MF og GWS)? MF er en del lettere og billigere. Trenger man GWS om man ligger i telt (vindskydd) i strenge minusgrader? Hvor stort pakkvolum er det på Puma vs Bison? Hvilke poser bruker man egentlig på høye fjell, det verste av det verste eller litt lettere pose og mer klær (dun) inni, eller dampsperre? Det er selvfølgelig veldig avhengig av hvor man skal, men hadde vært fint med synspunkter fra folk med erfaring fra høye fjell.

Mvh. Nils H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke svare på så mye av det du lurer på men kan si at jeg har Puma GWS long og er veldig fornøyd med den. Jeg vurderte Bison GWS også men valgte Puma fordi den er en del bredere ved skuldrene. Jeg bruker en Sea to Summit Ultrasil Compression Sack Large til den.

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! Hvor liten får du posen med Sea to Summit-trekket..? Jeg er 176cm. Det frister å gå for regular lengde på 180/183 for å spare mest mulig på vekt og str men det er kanskje høl i hodet for 80 gram mindre vekt og kanskje en cm på pakklengda.. Hvor høy er du Ole?

Takker for link til Outnorth. Der har jeg ikke vært før. Fant også Bison, Puma GWS og Puma MF på e-omc til hhv 935(5547nok), 825(4895nok) og 725(4302nok) dollar. På dette kommer det moms og frakt. Bison kommer da seg på ca 6943 eks frakt. Eneste amerikanske butikken jeg har funnet som vil sende WM ut av USA..

Hvordan får du de prisene Perek? Om jeg klasker på momsen får jeg 7830 på Bison 198cm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nilsemann!

Dersom du ringer 22838600 (gamle Outnett, Oslo), så sitter det ei hyggelig dame som vil selge deg en WM Bison GWS til 7416 kr (198 cm), inkl. frakt.

Dette er priser hentet fra nettsiden til Outnorth (Norge).

Det stemmte bra ved mitt kjøp av WM GWS Lynx, for noen uker siden.

De virker seriøse.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har WM Bison GWS (-40); WM Lynx GWS (-23) og WM Apache MF (-10). Fordelene med GWS har jeg redegjort for i tråden Logrus har linket til. WM oopgir ikke temperaturrating etter EN-standarden, men min erfaring er at deres temperaturrating er rimelig lik konforttemperatur menn etter EN-rating.

I praksis synes jeg Bison blir for varm for mitt bruk. Har sovet i posen i -35 grader uten problemer. I temperaturer høyere enn -20 begynner den å bli i varmeste laget. Sovet i Lynx i -30, med tynn dunbukse og dunjakke, også uten å fryse. Jeg ville tro at Puma GWS vil holde for de aller fleste situasjoner. Unntaktet er hvis du planlegger langvarige turer i polare strøk, der posen vil gradvis bli svekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt en del poser i de årenene jeg har ferdes ute, med ikke lagt i mere bekvem og varm pose enn WM Lynx GWS.

Som jeg sa i en tidligere tråd, er dette poser jeg ikke har testet, og har vel ikke nok døgn i kulde til å si så mye.

Jeg har hatt 4 netter i denne posen, og kanskje 3-4 minus.

Det var H.... varmt, og følte meg som en finne i et viss rom.

Disse posene har et veldig godt loft, og blir ikke deformert så lett om man ligger litt urolig.

Jeg har ligget i en Bison på gulvet inne, og følte at jeg hadde en hel glavarull omkring meg.

Den er enorm.

Fimax har nok rett i det han sier, at Bison kan bli i varmeste laget for norske forhold.

Dersom du ikke liker å lufte mye, eller benytte den delvis som dyne.

Men, at dette er poser som virkelig holder kulda ute, er det ingen tvil om.

Temperaturene Fimax nevner , tror jeg holder godt.

Jeg skal bestille meg en WM Apache MF til høst-vår sommer, da Lynx blir alt for varm.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! Hvor liten får du posen med Sea to Summit-trekket..? Jeg er 176cm. Det frister å gå for regular lengde på 180/183 for å spare mest mulig på vekt og str men det er kanskje høl i hodet for 80 gram mindre vekt og kanskje en cm på pakklengda.. Hvor høy er du Ole?

Takker for link til Outnorth. Der har jeg ikke vært før. Fant også Bison, Puma GWS og Puma MF på e-omc til hhv 935(5547nok), 825(4895nok) og 725(4302nok) dollar. På dette kommer det moms og frakt. Bison kommer da seg på ca 6943 eks frakt. Eneste amerikanske butikken jeg har funnet som vil sende WM ut av USA..

Hvordan får du de prisene Perek? Om jeg klasker på momsen får jeg 7830 på Bison 198cm..

Min erfaring med komprimering av dunposer er at det handler om hvor mye tid og krefter du orker å bruke på det. Dunposer er ekstremt komprimerbare hvis du tar deg tid til å slippe ut luften. Jeg er på hytta på fjellet nå men kan sjekke hvor liten jeg får den når jeg kommer hjem. Personlig bruker jeg pulk og Arctic Bedding på vinterturer og da komprimerer jeg ikke posen. Jeg er 192cm og Puma Long er mer enn lang nok til meg.

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er enig i at dunposer kan komprimeres mye ved å tatiden til hjelp, spessielt poser med membren og god dunkvalitet.

Man skulle nesten ikke tro at trekket som følger med er stor nok.

Jeg har alltid hatt en annen oppfatning av hvorfor dunposene skal komprimeres så mye på kalde turer, bortsett fra de som klatrer.

Etter en lang dags marsj med lite mat og søvn, føler man seg ganske så frossen.

Da er det lite innbydende å rulle ut et flattbrød av en pose, som kan ta timer å få godt med loft.

Nei, jeg vurderer 1,5 kg som mulighet å putte hvor som helst på sekken, uten vektforskyvning.

Og har man pulk, er problemet null.

Det dreier seg om å holde posen ``TØRR``

En dunose skal aldrig bli våt, heller ikke svekkes av egen kondens.

Det kan unngåes, men kan være et problem på lange turer i streng kulde.

Jeg har nok en spessiell interesse for dunposer, da det holdt på å gå galt på en tur i Finse for en del år siden.

Det slo om fra sludd og vått vær til ekstrem kulde, og det taklet ikke min kunstfiberpose.

Vet ikke om andre har hatt slike erfaringer, men det var skikkelig dramatisk.

Jeg vurderte faktisk å brenne noe av tøyet mitt for å få litt varme, men kom til fornuft.

Posen er en skikkelig sikkerhet på kalde turer, og ikke spar på kruttet.

Bedre med for varm pose, enn for kald pose.

Men vurder poser som er til lange ekspedisjoner som eks. Bison.

Disse kan bli utholdende varme.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Blir litt usikker på temperaturratingen til WM. Har selv to soveposer, en 12 år gammel ajungilak og en to år gammel Mountain Equioment, begge to operer både med "komfortsone" og en nedre "ekstremtemperatur".

 

Western Mountaineering har bare en "raiting", er det en nedre grense eller komforttemp? http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte det Fimax sier, en WM Bison GWS blir ofte for varm, denne posen kan fint brukes fra -40 eller kaldere.

Jeg har selv ofte brukt denne posen, men skal snart anskaffe meg en ME Snowline som skal brukes i milde vintere (-20 ).

Vurderte også en WM Lynx GWS, men denne ble for dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tenker ME Snowline holder trolig ikke i -20 for meg. Har en North Face dun med samme skala mål nå. Den krever masse arbeid med innerpose, duntøffler, dunjakke, jervenduk over (eller føttene i sekk). Det begynner og bli der hvor jeg vurderer en god pose som eventuelt en sjelden gang trenger og oppgraders med fikse løsninger. 
MEN som student er pris en like viktig faktor i valget om å kjøpe ny pose el ikke...Har trolig funnet WM Lynx GWS 5,6" til 4300,- men det virker nærmest for godt til og være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til western mountaineering kan man kjøpe en fuktsperre. Den passer til alle wm posene og hindrer at du får fukt i posen.

Den vil også gjøre posen varmere siden du beholder mer varme inni posen, nesten litt for mye iblant. Det blir fort varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det jeg leser om dampsperre, kan jeg streng tatt beholde min North Face Hightail (som er kald om vinter`n) og mulignes oppnå samme effekt som en WM Lynx GWS...?

Litt usikker hvilken effekt du mener, men den fuktsperren er bra å ha når du skal på lengre turer over flere dage og vil unngå fukt i posen. Den er også god å ha siden den isolerer ekstra.

Alt kommer jo an på temperaturen. En lynx (-23) skal du i utg.pkt sove godt i dersom det er -23. Med fuktsperren blir det jo enda bedre, men usikker nøyaktig hvor mange grader den forbedrer. Det med temp og hva man tåler er jo veldig individuelt og komplisert.

Kjenner heller ikke til den posen du har, så vanskelig å si noe om forskjellene på din og wm. Wm er ihvertfall helt fantastiske poser, og med den fuktsperren skal du takle bortimot alle slags forhold du kan komme ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fuktsperre er jo ikke noe komfortabel da man ikke slipper ut svetten. For å bare øke temperaturlimiten noen grader så er en linerpose i fleece eller silke mer komfortabelt.

Jo, men dampsperren hindrer at posens isolasjonsevne reduseres over tid, hindrer at fuktighet fra kroppen bindes i posen. Det gjør ikke vanlige linere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har nå i februar vært syv dager i enmannstelt på Hardangervidda. Jeg sov uten fyring i min WM Lynx GWS. Temperaturen varierte, man var vel rundt -10. Jeg sov kun i netting fra brynje og hadde ikke problemer med temperaturen. Men det blir en del fukt fra kondens og damp fra kroppen, og merker at isoleringseffekten blir mindre utover uken.

 

GWS ytterstoffet hjelper veldig fra kondensen fra pust inne i teltet, men jeg vil kanskje ha vurdert dampsperre om jeg skulle vært ute lenger en de syv dagene. Isolasjonsevnen mot underlaget blir også noe mindre med dunpose, så jeg anbefaler absolutt et oppblåsbart liggeunderlag, i tillegg til et vanlig Ajungilak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå i februar vært syv dager i enmannstelt på Hardangervidda. Jeg sov uten fyring i min WM Lynx GWS. Temperaturen varierte, man var vel rundt -10. Jeg sov kun i netting fra brynje og hadde ikke problemer med temperaturen. Men det blir en del fukt fra kondens og damp fra kroppen, og merker at isoleringseffekten blir mindre utover uken.

 

GWS ytterstoffet hjelper veldig fra kondensen fra pust inne i teltet, men jeg vil kanskje ha vurdert dampsperre om jeg skulle vært ute lenger en de syv dagene. Isolasjonsevnen mot underlaget blir også noe mindre med dunpose, så jeg anbefaler absolutt et oppblåsbart liggeunderlag, i tillegg til et vanlig Ajungilak.

 

Prøvde du å tørke soveposen oppå pulken de(n) dagen(e) det var sol og ikke snøføyke? Selv på sydpolekspedisjoner tørker de posen på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen få av soveposene fra WM som har oppgitt EN rating på temperatur, de har også ratingen klistret på merkelappen, eneste web siden jeg har funnet dette oppgitt er på outnorth.se. Det virker også som

om prisene der er uten "Norgestillegg", med mindre de er på tilbud..

Badger/Apache har temp rating: Comf: -4, Lim: -10, Extr: -29

Antelope: Comf: -10, Lim: -17, Extr: -38

Sammenligner en disse temperaturene med de øvrige posene, så er Lim temperaturen etter EN normen omtrent sammenlignbar med oppgitt temperatur fra WM.

Comf blir da ca 6-7 grader høyere og Extr ca 18-20 grader lavere.

Det er ikke noe tvil om at dunet WM bruker har en vanvittig god spenst. Jeg har en Rab Andes 800 (wms) liggende ved siden av min Antelope GWS i oppbevaringsposene som er like store. Rab posen har ca 50g mer dun, men WM posen "blåser" opp oppbevaringsposen stram som en ballong, mens Rab posen ikke er helt stram. Begge posene er nye, og Rab posen har litt lavere temperatur ratinger..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.