Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Soulo


Bulle

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å kjøpe meg dette teltet men har sett følgende på teltet: Det går svarte stive plastremser som opphengsklipsene er festet i fra den ene enden til den andre enden. 1 kort og 2 lange. Der hvor de 2 lange krysser hverandre på toppen av teltet, der hvor 2 opphengsklips er rett ved siden av hverandre er det ca 1 cm hvor ikke det ikke er noe svarte remser.

Skal det være slik at det ikke er hel remse hele veien eller er dette et feil med det teltet jeg skal kjøpe? Egentlig litt merkelig at remsene ikke er i et helt stykke? Blir ikke dette et svakt punkt ved f.eks i sterk vind? Tenker da på vibrasjoner i duken mot enden av stiv plastremse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk video for oppsetting av Soulo. Jeg har benyttet mange merker og modeller innen teltverden; TNF, Mountain Hardwear, Helsport, Bergans, MSR++. Hilleberg er etter mitt syn det beste av det beste. Soulo har jeg benyttet på klatreturer, solotur og ifm øvelser i Forsvaret. Mitt førstevalg for turer alene eller når du foretrekker eget hus på fellestur. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hijacker denne tråden da jeg vurderer dette teltet mot ringstind o.l. det jeg lurer på er plassen, jeg turer rundt med hunden min en dachs og jeg lurer på hvordan det vil funke med dette teltet. Vil bli brukt på høyfjell hele året. Jeg er 182 og hunden ... vel standard strihåra pølsehund for å si det slik. Matlaging må jo kunne skje inni teltet på vinter og i pøsregn. Hva synes eierene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijacker denne tråden da jeg vurderer dette teltet mot ringstind o.l. det jeg lurer på er plassen, jeg turer rundt med hunden min en dachs og jeg lurer på hvordan det vil funke med dette teltet. Vil bli brukt på høyfjell hele året. Jeg er 182 og hunden ... vel standard strihåra pølsehund for å si det slik. Matlaging må jo kunne skje inni teltet på vinter og i pøsregn. Hva synes eierene?

Som fornøyd soulo bruker anbefaler jeg ikke dette med både deg på 182 og hunden. Blir trangt, og.. Regner med at den våte hunden vil inn i innerteltet og tørke seg på soveposen din?(ta med en søppelsekk) Ville også valgt noe billigere pga. skarpe klør og velting av kokeutstyr. Et forslag som ikke veier for mye er til salgs på sportsnett nå; Nanok domus duo II til 1499 kroner. For noen kroner og 800 gram mer anbefales exped orion ekstreme som er ren luksus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har både Soulo og Ringstind 1 (ikkje den nye, lettare, trangare versjonen). Ringstind har mykje betre plass både i innertelt og fortelt. Soulo er som raster skriv, altfor trangt til å ha med seg bikkje inn i. Og når du fyrst nevner vinter, er ikkje Ringstind noko eg vil anbefale. Soulo er i stand til å takle vinterfjellet, men det er så trangt at eg ikkje ville vurdere å bruke det vintertid med matlaging osv inne i teltet når eg er aleine, langt mindre med ei bikkje til stades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg går for Ringstind til 3 sesonger og sparer opp og ordner meg ett annet vintertelt som jeg kan slenge i pulken.

Da Ringstind kommer i 3 utgaver nemlig Superlett, 1 lett og 2 lett og når superlett versjonen er 10 cm kortere, 20 cm lavere og har 15 cm smalere yttertelt, velger jeg bort den.

Deretter veier jo ikke 2 lett så mye mere ( 0,2 kg) enn 1 lett versjonen tenker jeg at Ringstind Light 2 må være ett fint telt for 3 sesonger for meg og hunden. Det er jo veldig romslig for de omtrentlige 2 kiloene det kommer på.

Jeg er litt usikker, men det virker jo ikke dumt på meg da det gir mye komfort for 200 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg går for Ringstind til 3 sesonger og sparer opp og ordner meg ett annet vintertelt som jeg kan slenge i pulken.

Da Ringstind kommer i 3 utgaver nemlig Superlett, 1 lett og 2 lett og når superlett versjonen er 10 cm kortere, 20 cm lavere og har 15 cm smalere yttertelt, velger jeg bort den.

Deretter veier jo ikke 2 lett så mye mere ( 0,2 kg) enn 1 lett versjonen tenker jeg at Ringstind Light 2 må være ett fint telt for 3 sesonger for meg og hunden. Det er jo veldig romslig for de omtrentlige 2 kiloene det kommer på.

Jeg er litt usikker, men det virker jo ikke dumt på meg da det gir mye komfort for 200 gram.

Jeg har både Hilleberg Soulo, Ringstibd Light 2 og det nye Ringstind Superlight 1-2.

Soulo brukes nesten ikke, kun når jeg skal steder hvor jeg forventer ekstrem vind og/eller vanskelige forhold for tektplugger eller event snø.

Ringstind Superlight 1-2 brukes om jeg vil bære superkrefter. Men Ringstind 2 er favoritteltet på soloturer. Har ikke hund selv men det ville gått helt fint i det teltet. Gjorde samme vurdering som deg og valgte Ringstind 2 fremfor 1 pga liten praktisk forskjell i vekt. Det er et fantastisk telt med god plass og sittehøyde. Må barduneres riktig for å få stram duk. Tåler en del vind men i storm på snaufjellet ville jeg ikke brukt der.

Men Superlight utgaven er også meget bra, relativt stort og veier ned mot halvparten. Er også et imponerende telt som jeg venner meg mer og mer til. Veldig behagelig å bære lett når man sjal gå langt. Og så blir sier mere plass til litt annen luksus når det gjelder mat og drikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm 1/2 vekt er jo hyggelig... Må sjekke ut begge før jeg smeller til da en hyggelig bok med noe attåt kunne ta kiloen jeg sparer... Ser superlight er rimeligere på xxl enn hva jeg trodde, så her må tenkerier til og skulle en være så heldig at en kunne sjekke begge oppslått ved siden av hverandre, ville dette vært lett men det er ikke barebare å få til desverre.

Hvordan er det å koke i superlight i forhold til 2 light?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den helt store forskjellen å lage mat i disse, men forteller (hvor jeg setter primusen) er noe større på Ringstind 2 Light. Så litt bedre plass er det jo der, men ikke veldig merkbart når man bruker primus.

Forøvrig så er primus inne mest aktuelt for meg om vinteren, og da i et helt annet telt. Har gjerne med meg en ultralett tarp (MSR Zwing) og matlaging gjøres under den i regnvær. Unntaket er det blåser kraftig, da sitter jeg i teltet med primusen i forteltet. Men det blir da mest vannkoking til kaffe og ferdigmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.