Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips vedrørene soveposen min, da jeg skal på Hardangevidda. Duger detta?


StorHans

Anbefalte innlegg

Jeg skal på 3 ukers tur på Hardangevidda. Har ikke vært på Hardangevidda før, og har ikke spesielt med erfaring når det gjelder høyfjellet.

Kommer denne posen jeg handlet til fjord til å fungere på turen.

"Skal overnatte i telt, og skal ha med ekstra undertøy og ullgenser" ...

"Turen er i Juli"

post-9791-0-21144400-1337099056_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver ikke noe om når du skal gå turen. Det er stor forskjell på sommer, vår og høst.

Vi er også store individuelle variasjoner med hvor varm sovepose vi trenger.

Hvis du er i tvil så er det jo bare å prøve en natt ute i hagen eller på verandaen. Det er ikke så varmt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan nok helt fint bruke soveposen din. Jeg har ligget i en sovepose med omtrent samme comfort temp vinterstid på et liggeundelag nesten uten luft, og det gikk det. Litt kaldt ble det naturligvis, men det gikk greit. Ligger du i telt blir det noen grader varmere enn ute og det er jo som regel plussgrader i juli måned. Hvis det viser seg å bli litt småkaldt, kan man bare ta på seg en tykk fleecegenser eller noen andre klær. Et tips er å sove med lue. Det meste av varmen mister man faktisk fra hodet når man ligger i sovepose, så lue på hodet er et must ;)

God tur!

Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg lå med mye klær på da, i tillegg til ei varm bikkje ved siden av ;)

Jeg gikk også to uker i Jotunheimen med en pose med comfort på + 3 grader i fjor i juli-august. Det gikk veldig bra til tross for varierende vær og temperatur. Jeg skal bruke samme posen på en tur fra Femundsmarka til Stadt nå til sommeren, så jeg kommer til å satse på den da også.

Uansett, så kan man ikke se seg helt blind på hva soveposen har oppgitt. Det varierer fra person til person hvor varm/kald man er av seg. Prøv posen en litt kald natt nå i vår og se da om den holder mål eller ikke. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bamseunderlag, men kjøpte akuratt et sånt grønt på den ene siden, og hvitt på den andre. Tenkte det skulle være godt nok for at ikke kulda skulle slå igjennom sommerstid. Tykkelse i mm. er ikke helt sikker på. Men kan tippe rundt 10. Men er ikke de "grønne og hvite stort sett de samme da?" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det grønne og hvite ligge hjemme og ta med Bamse. Førstnevnte er ikke varm nok (hvis det er det underlaget jeg tror).

Som Vildmarksjenta nevner er folk forskjellige. Tolleransen for å fryse er også forskjellig. Temperaturangivelsen på posen din (4grader) kan tolkes som den nedre grensen for at en gjennomsnittlig mann, med tynt synt-undertøy skal kunne sove konfortabelt gjennom natten. Yngre mennesker tåler stort sett kulde bedre, men erfaring med å sove ute er også viktig. Dette under normale omstendigheter.

Er du sulten, sliten og våt kan kuldetolleransen falle betraktelig, opp mot ti grader vil jeg anslå. Våt sovepose vil også redusere isolajonsevnen (kondens bygger seg naturlig opp i løpet av en lengre tur, og tørkemuligheter er ikke alltid like gode.

En lakenpose (som du uansett bør bruke) vil gi noen grader til. Om du fryser litt gjør ikke det så mye, og ekstra klær har du nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bamseunderlag, men kjøpte akuratt et sånt grønt på den ene siden, og hvitt på den andre. Tenkte det skulle være godt nok for at ikke kulda skulle slå igjennom sommerstid. Tykkelse i mm. er ikke helt sikker på. Men kan tippe rundt 10. Men er ikke de "grønne og hvite stort sett de samme da?" :)

Jeg ville tatt med begge to. Bamse har en tendens til å trekke litt vann. Da kan du legge bamsen inn i teltet når du har slått camp, for så å bruke det grønne og hvite (som trekker lite vann) utenfor teltet. Når du skal legge deg så sover du på begge to, men med det tørre bamseunderlaget øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ha med en del ekstra "komfort klær". Som:

- Helly hansen "snekkerbukse" for å ha på innsiden av gore tex eller fjellræven g-1000 buksa.

- Ulltrøye og "superundertøy x2"

-Ullgenser

-Lue.

Men er det flere enn Fimax som syntes lakenpose i tilleg er fornuftig?.

"2 liggeunderlag på turen er ikke tema".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det flere enn Fimax som syntes lakenpose i tilleg er fornuftig?.

Lakenpose er ikke noe poeng dersom sovepose/liggeunderlag-løsningen er varm nok. Er du usikker på det, så kan du ta med en lakenpose. Silke er lettest. Noen bruker lakenpose for å spare på soveposen/redusere antall vask, men det er ikke noe stort poeng med en rimelig pose som vassfaret, slik jeg ser det. Da ville jeg heller spart vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.