Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardt eller mykt på brevandring?


MatsHJ

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel ikke all verden - jeg ville bare starte en diskusjon rundt det å bruke tau (prysiker, klemknuter w/e) kontra "dingser" i kameratredning på isbre sommer og vintertid.

Har alltid vært en stor supporter av mest mulig tau (vekt og pris hovedsaklig), men dette var før jeg begynte å bruke breene mer og mer på vinterstid og fikk en uvenn med navn friksjon.

Synspunkter? Vil gjerne ha en diskusjon på dette og andre sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja takk begge deler. Kommer ann på hva du skal bruke knute/redskap til og hvordan situasjonen er(antall som bistår arbeidet, hvor komplisert arbeidet er, osv) eks ved heising vil det være en fordel med "stasj" fremfor bare knuter og karabinere. Jeg ville sjekket ut Petzl utstyr. De har ett kit til formålet som dekker det meste for bre.

http://www.petzl.com/en/outdoor/self-jamming-pulleys/crevasse-rescue-kit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg har øvd en del på heising osv med bre-utstyr, men naturlig nok ikke måtte bruke det noe særlig i en reell situasjon. Der begrenser det seg helst til å bære utstyret, og da er jo vekt viktig. Man skal orke å ta det med, hver gang det kan være aktuelt.

Det er ikke noe tvil om at det er enkelte hjelpemidler utover minimalistutgaven med kun tau og karabinere som gjør det utrolig mye enklere å lage en effektiv talje. Et par trinsehjul i plast (veldig lett men krever en stor karabiner) eller en ordentlig trinse i metall, og en tauklemme eller to - Ropeman syns jeg funker veldig bra, Tibloc er lett og effektiv når den sitter men er veldig stygg mot tauet om den legges feil - fjerner mye av "siget" du gjerne ellers får i en talje satt opp kun med tau. Men det kommer an på hvor mange man er til å dra også, og hvor mange hjelpende hender som passer på systemet. Og uansett er det viktig å kunne improvisere med miminalt med utstyr tenker jeg.

Men er det ofte du syns du trenger å ha med sikringsutstyr på bre vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.