Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til brede sko og/eller såler


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Siden påske har høyrefoten streiket for bedre arbeidsforhold. Lege og ortopedispesialist er involvert i forhandlingene, men slik tar som kjent tid. For å få til en midlertidig løsning og berge tursommeren er jeg derfor på utkikk etter sko som er brede nok til at de passer til foten, slik at undersåttene kan avblåse streiken.

Jeg tatt en runde i utstyrsboden og prøvde alle høyreskoene jeg kunne oppdrive. De enste skoene som kjennes akseptable rundt foten er et par utslitte Keen Targhee mid.

Keen skoene er dessverre utslitt, så jeg må bestille nye. Sålene i skoene er heller ikke gode nok for hard bruk, og jeg trenger derfor bedre såler. Sålene må imidlertid passe skoene, for å unngå glippe ved lilletåa eller at støtten under fotbuen kommer for langt frem om sålen tilpasses skoene.

Spørsmålene er derfor:

  1. Har du tips til sko som har lignende passform som Keen? (Alfa er for brede ved hælen og for smale ved forfoten)
  2. Har du tips til såler som passer i Keen sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

1. Lundhags er ganske brede. Er lette og gir god støtte, men de har vel bare støvler tror jeg.

2. Om du er interessert i å investere litt vil jeg anbefale en tur til Lars Goplen på NIMI, Ullevål. Koster litt, men han er visst den beste ortopeden i Oslo området ihvertfall. Du kan også ta med skoa så tilpasser han sålen etter dem. Ellerså har Sole såler som du legger i ovnen og går til slik at de former seg etter foten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par gamle Lundhags. Du har rett i at de er relativt breie. På skoene jeg har er tåboksen romslig, men de klemmer ved starten av beina ut til lilletåa. Du har også rett i at Lundhags bare har høye fjellsko/støvler.

Med litt mer undersøkelser virker det som om årsaken til nåværende problem er en feilstilling/bruskdannelse ved knoken der beina ut til lilletåa starter. Legen mente det kunne komme av breie føtter kombinert med trange sko og overdreven bruk av beina. Siste skituren i påska var dråpen som fikk begeret til å flyte over.

Venter for tiden på å komme til Ortoped for å finne ut om det er tilstrekkelig med tilpassede sko og såler, eller om det ender med operasjon. Skulle gjerne ha funnet er par gode sko før jeg er hos ortoped, slik at det er mulig å tilpasse såler til de. Alternativet blir vel å finne en god skomaker som kan blokke ut noen av skoene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig det der. Har selv tendiose i en sene i foten etter en lite brudd jeg hadde for flere år siden. Prøvd såler i ca 6 mnd, men de hjalp bare med engang. Er ganske slitsomt med vonde føtter, de får jo rimelig mye belastning. Bra de ihvertfall har funnet problemet med foten din. Om en skomaker kan tilpasse skoene dine så er jo det fint da. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Varg har støvler beregnet til "norske" føtter; dvs. brede ved forfoten. Du kan evt. sjekke det merket (men dette er høye støvler)

Når det gjelder såler støtter jeg forslaget over om Sole-såler. Disse fåes i 2 og 4 mm. tykkelse og varmetilpasses enkelt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og innspill!

Kjedelig det der. Har selv tendiose i en sene i foten etter en lite brudd jeg hadde for flere år siden. Prøvd såler i ca 6 mnd, men de hjalp bare med engang. Er ganske slitsomt med vonde føtter, de får jo rimelig mye belastning. Bra de ihvertfall har funnet problemet med foten din. Om en skomaker kan tilpasse skoene dine så er jo det fint da. Lykke til :)

Har ikke helt funnet årsaken, eller mer presist, har mistanke på bakgrunn av manuell undersøkelse. Venter fortsatt på videre utredning for å se om såler eller operasjon blir løsningen. Men akkurat nå går det greit med 2-3 timer med sekk, så lenge jeg tar en fridag mellom turene. Så optimist :)

Varg har støvler beregnet til "norske" føtter; dvs. brede ved forfoten. Du kan evt. sjekke det merket (men dette er høye støvler)

Når det gjelder såler støtter jeg forslaget over om Sole-såler. Disse fåes i 2 og 4 mm. tykkelse og varmetilpasses enkelt hjemme.

Har Sole såler i noen av skoene mine. Disse passer godt i sko med "nordisk lest", som Alfa og Hagløfs. For Keen skoene, og et par Lowa Renegade Wide som jeg testet ut i dag blir Sole for smale. Nederst i dette blogginnlegget - http://www.tursiden.net/2012/05/optimistiske-turdrommer/ - er et bilde som viser forskjellen på Sole og Keen sålene (og litt over er skorekken i boden...).

Lowa Renegade Wide virker lovende. Forskjellen mellom standard og wide er ca 1/2 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på skosamlingen din. Så vidt jeg kunne se så er Alfa støvlene dine type M77. Har selv et par av dem og de sitter ikke særlig bra på foten, alikevel passer jeg fint inn i omtrent alle andre alfasko. Kanskje verdt å prøve noen andre om de er de eneste i Alfa du har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er tverrplattfot og dermed veldig bredstilt foran og smal på helen. Bruker fjellsko fra Crispi (kan sjekke modellnavn når jeg kommer hjem). Disse passer godt med min brede fremføtter.

Nå har du jo allerede erfaring med Sole, men fra mitt ståsted er ikke Sole løsningen når du har problemer med utformingen av føttene. Selv har jeg såler laget av ortopediteknikk på Ryen i Oslo. Disse er spesialtilpassede såler som aktivt støtter opp og bygger opp foten slik at gangen blir mest mulig rett. Uten disse kan jeg nesten ikke gå lengre turer. En Sole-såle gir jo bare demping til foten uten ekstra aktiv støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med "Donald Duck-føtter". Har funnet en Alfa- modell som er annerledes enn Bever o.l. som passer foten min skikkelig bra!

De heter Tinde/Bitihorn. Kanskje verdt å prøve i butikk?

Hvordan hælen er i forhold til dine behov vet jeg ikke. For meg var disse som å "komme hjem" :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved bilde her, så slipper folk å besøke bloggen.

20120513-4828-audution.jpg

Tok en titt på skosamlingen din. Så vidt jeg kunne se så er Alfa støvlene dine type M77. Har selv et par av dem og de sitter ikke særlig bra på foten, alikevel passer jeg fint inn i omtrent alle andre alfasko. Kanskje verdt å prøve noen andre om de er de eneste i Alfa du har prøvd.

Hehe, Utsnittet avslører vel den gamle soldaten som sniker rundt i de mørke krokene... (Bak: Alpint - Rando - Telemark - Ski - Kaldeforhold. I midten: Forsvaret - godt brukt - Bratt/bre - Tur)

Riktig observert at det er M77. Har et par Scarpa med dobbel lærforing og M77 støvlene utlevert fra forsvaret (parene til venstre). Har tidligere slitt ut Blant annet Walk King fra Alfa, og forsøkt bever som alternativ til forsvarets Scarpa sko. Og ellers prøvd de modellene som du finner i alle sportsbutikker. Alfa, og Hagløfs som har samme passform fungerer rett og slett ikke. Det er selvsagt mulig å blokke ut et par sko som Alfa Walk King, men foretrekker lettere sko til vanlig turbruk.

Hei.

Jeg er tverrplattfot og dermed veldig bredstilt foran og smal på helen. Bruker fjellsko fra Crispi (kan sjekke modellnavn når jeg kommer hjem). Disse passer godt med min brede fremføtter.

Nå har du jo allerede erfaring med Sole, men fra mitt ståsted er ikke Sole løsningen når du har problemer med utformingen av føttene. Selv har jeg såler laget av ortopediteknikk på Ryen i Oslo. Disse er spesialtilpassede såler som aktivt støtter opp og bygger opp foten slik at gangen blir mest mulig rett. Uten disse kan jeg nesten ikke gå lengre turer. En Sole-såle gir jo bare demping til foten uten ekstra aktiv støtte.

Har lignende, og motsatt utfordring med foten som deg. Hos meg er det en høy fotbue som krever ekstra støtte, samtidig som belastning har ført til at forfoten har blitt breiere/fått en feilstilling med årene. Sole gir den lille ekstra støtten under fotbuen, men som nevnt passeer disse ikke i de skoene jeg bruker nå. Har også brukt såler fra ortoped med ujevne mellomrom siden 1998. Skal innrømme at jeg har vært litt sløv med å få laget nye såler, siden dette tar tid og jeg benytter mange par sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.