Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det bart i Sør-Norge?


Mads83

Anbefalte innlegg

Hei.

Får muligens et par uforutsette fridager neste uke. Kunne godt tenke meg en fottur til fjells, men er det noen steder hvor snøen allerede har smeltet?

Hvis snøen fortsatt ligger overalt i fjellet. Har dere tips til andre steder man kan dra på tur? Bor i Bergen, men kan kjøre de fleste steder innenfor Bergen-Trondheim-Oslo.

Overnatting i telt. Har med hund.Alt mellom 3-5 overnattinger passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal slite litt med å finne barmark på høyfjellet i Sør-Norge. Kanskje finnes det områder i Norefjell, Vikerfjell og Blefjell som er farbare, men det er også mye snø. Ser at Engerdal fjellstyre melder om at isen har gått på noen av de lavereliggende vannene, men det er nok mye snø her også under snøgrense. Nordlige Nordmarka har for eksempel fortsatt en god del snø her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en grei oversikt på Se Norge : http://senorge.no/mappage.aspx

Fungerer noenlunde på våren, men det kan ofte være snøflekker også der det er merket som bart. Sjekk snødybde, snøsmelting og yr.no, så får du et omtrentlig bilde av forholdene.

Best forhold finner du nok i kystfjellene der du holde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med turistforeninga tidligere i dag og det er fortsatt mye snø i fjella. Dovre, Trollheimen og Sylan har gode skimuligheter iallefall, der var det til og med blåswixføre i helga. Veien inn til Snøheim på Dovre var ifølge turistforeninga ikke åpnet for biler, men det gikk an å sykle innover.. Får ha skiene på sekken ;) Men de sa at det også skulle gå fint å gå på ski innover, men at en sikkert må bære skiene noen steder.

På Rorøs skal det visst også ligge ganske mye - mer enn det var i påska til og med. Ifølge lokalbefolkninga var det ikke èn eneste barflekk på fjellet der. Kom nysnø over 800 meter for noen dager siden.

Det høres ut som dårlige forhold for fottur i fjellet gitt, du får isåfall satse på truger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å få meg noen dager med fiskestanga i "ytre Etnefjell" (Hordaland) til helga i traktene ikke langt fra Olalihytta. Der antar jeg isen har gått på vannene i 600-700 meters høyde. Kanskje. Blir været ok så blir det uansett tur for å kikke og en overnatting eller to i telt.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.