Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling i Piteälven?


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Noen som har erfaring fra padling i piteälven, eventuelt andre vassdrag i Nord-Sverige?

Er den for ambisiøs for en nybegynner?

Hei!

Vi var 4 som padla de øverste 20 mila av Piteelven i fjor og etter min mening er det ikke den første langturen du skal legge ut på med kano. Du bør være vant med å vurdere padlbarhet når du er såpass langt fra folk. Du bør også være turvant ut over rein padleferdighet.

Det er egentlig få strekninger med hvitt vann som er padlbare, du må bære forbi mange fosser. Det er også store vann som kan kan være vindutsatte,. Lokalbefolkningen hadde skikkelig respekt for vestavær, nede i furuskogen var det stedvis mye vindfall som viste at vestavinden kunne ta skikkelig.

Jeg padla hele Torneelven for noen år siden, jeg vil heller anbefale den. Andelen hvitt vann er større der, jeg mener vi summerte tilsammen ca 5 mil som var gradert, dvs ca 10% av turen. De graderte strekningen er likevel av en helt annnen karakter enn i Piteelven, det var få strekninger vi bar.

Torneelv går forsåvidt i sivilisasjonen hele veien, men vi følte ikke det i spesielt plagsomt. Langs Piteelven følte vi vi var i villmark, villmarkspreget er ikke det samme langs torneelven,.

I Junosuanto/ Pajala padla vi over i Tarendøelven og fortsatte ut Kalixelv til kysten. Padler du Torneelv hele veien møter du mye mer bebyggelse enn det vi møtte. Tarendøelven var det fineste strekket på hele turen.

De lokale vi møtte anbefalte også Ängesån som en flott padleelv uten at vi har forsøkt den.

God tur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.