Gå til innhold
  • Bli medlem

Ung hund på tur.


KjetilØ

Anbefalte innlegg

er det i det heletatt noe måte og ta med en 14 uker gammel valp på tur i femundsmarka? 10 dager. flere av disse blir stille dager. Finnes det noe praktisk måte og bære den med seg? på magen i noen form for bære system? tviler på at dette går, men må jo bare høre om noen har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En valp vil gjøre hva den kan for å holde følge. Tenker mest på skjelete og skader som kan følge hunden resten av livet. Vi hadde en valp som skadet den ene skuldern Det var en bit av brusken som løstnet og plagde henne resten av livet. Vile også tatt med en valp på tur men da på dens premiser. Kansje med en camp og gå ut fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er ikke det å være på langtur, altså det å være mange dager på tur, noe problem for en valp på den alderen. Utfordringen blir når du skal forflytte deg. En valp av de aller fleste raser vil kunne gå ganske langt uten at det er noen form for fare for fysisk overbelastning, men etappene og pausene må legges opp etter hunden. Det kan være lurt å trene litt på forhånd, slik at du lærer å kjenne valpen og dens begrensninger og trøtthetstegn før dere legger ut på tur.

Det kan helt klart være greit å ha en "pose på magen" som du selv beskriver det, for å avlaste valpen mens du fortsatt kan forflytte deg. Jeg har aldri sett noe slikt i handelen, så du må trolig sy den selv. Husk at en valp av en middels til stor rase fort veier 10-20 kg på den alderen, så det må være en solid konstruksjon og en komfortabel bæreanordning for deg selv.

Fokuser på mulighetene og ikke begrensningene. Om det ikke er helt et aspeløv av en valp du får, blir dette sikkert helt topp for valpen. Den får være sammen med deg døgnet rundt og får oppleve mye nytt og spennende som vil gi den mye lærdom, fremfor å tilbringe halve døgnet i et bur adskilt fra en eier som er på jobb.

Lykke til og god tur.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig hund!

Jeg har alltid tatt med valpene mine på tur fra de har kommet i hus. Da er tur som i å være ute - ikke gå til de stuper! Jeg har rett og slett putta de oppi en ryggsekk ved forflyttning. Lagt et gammelt ullpledd nederst, og tatt av topplokket. De fleste fant seg i dette med en gang, andre måtte prøvesitte sekken noen ganger først. Valpene mine har sittet i ryggsekk til vekten av dem ble for stor for meg. Så har det vært en periode der jeg ikke har kommet meg så langt i avstand. Men ute på dagesvis har vi vært likevel. Så mine hunder elsker å være med på tur, de er jo oppvokst med telt og bål. Ikke redd for noe, roer seg fort, og holder seg i ro i sovesekk på natta/pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på padletur ei uke i Femundsvassdraget med en 10 uker gammel valp sist sommer, det fungerte kjempebra! Hun ble fort sliten da vi forflytta oss til fots noen km, det var veldig varmt. Bar henne i amene, men det blir jo fort tungt i lengden..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er stas for en valp å være med på en slik tur! Men sikkert viktig å ikke ha for store ambisjoner når det gjelder distanser.. En valp blir fort veldig tung, selv i ryggsekk. Enten roer de seg helt i skken og blir som en klump m kjøtt (tungt) eller masse strev og stress for å komme seg ut. Vorsteheren min var med på turer da den var tre mnd, og det var flott (tidlig trening på lemenjakt, lite utgifter til for :D)

Men to km var nok for ham på det tidspunktet, han ble veldig sliten.. Og jeg har hørt fæle historier om langtidsvirkninger av overanstrengelse i valpetiden. Ledd og sener tåler lite og risikoen er at dyrets levetid forkortes pga senvirkninger med smerter i ledd pga artroser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hvilken hunderase det er snakk om. Noen blir store og vokser hurtig, og da er det greit å passe ekstra på. Ung hjerne i stor kropp = mange utfordringer ;-)

Men av universale råd: lær deg hunden å kjenne på vanlige dagsturer. Se når den er stresset, redd, sliten, kosete, leken osv. Ta pauser ofte, ikke slit den ut. Husk at den skal også ha det bra på tur, og det er absolutt verdt å ofre litt for å få en lykkelig og tillitsfull hund. Husk også på å hjelpe valpen når den trenger det. Ikke gå fra valpen hvis den ikke tørr å krysse en liten bekk, men bær den over. Det er ikke før valpen når unghund-stadiet at du skal "presse" den litt så den lærer å gjøre ting selv, for i valpestadiet skal den bare lære at du er der og passer på.

Å ha en hund i sekken, slik noen nevner, er absolutt en mulighet, sålenge du trener på korte turer før du tar ut på langtur. Ikke bare for å se hvordan du takler vekten, men også pga valpen. Den første hunden min ble lett "sjøsyk" av sekken de første turene og var på nippen til å kaste opp etter kort tid, og da var det greit å ikke ha mange km igjen å gå.

Kos deg med valpen, og kos deg på turer, for jeg tror absolutt det er flere hunder som har blitt "ødelagt" av for lite mosjon enn for mye. Bare ta det med ro og husk stikkordet "kos", så går det meste bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldor (strihår Vorsteh) var med på tur helt fra han var åtte uker. Når han så sliten putta vi han bare i sekken. Når han var 12 uker greide han seks km uten problem. Noen ganger mer. Så lenge du følger med på hunden og har plass til han i sekken når det er nok hadde jeg ikke vært redd for å ta han med til Femunden! Kos deg med hunden din! Her kan du se noen bilder fra turene. http://rangling.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=41&Itemid=107&limitstart=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil sige at 14 uker er meget tidligt hvis du tænker at gå langt bare nogen af dagene! Har en lab, og tog hende bare med på små turer indtil hun var 6 mnd. Hvis du bærer meget og er opmærksom på hvalpens anstrengninger går det sikkert, men for alt i verden ikke pres den - den har kun dig og som en klog bruger skrv over, hvalpen vil gøre alt for at følge med, også slide sig selv ud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er i tidligste laget, En valp blir fort sliten og sover mye, veldig mye. Har en lapphund-valp på 6 mnd nå, og hun sover gjerne et par timer etter et par timer i skogen. Å ta henne med på en tur hvor hun må gå 6-8 timer i strekk tenker jeg blir i meste laget. Ihvertfall for en valp på 14 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De trenger mye søvn, og den gode søvnen får de ikke i sekken. Det er tross alt oppveksten/utviklingen til hunden du snakker om. Og du snakker om noen lange dagsetapper så vidt jeg skjønner.

En hund kan bli skadet for livet av å bli belastet for hardt den første tiden. Er det ikke mye mye bedre å holde seg på den sikter siden? Så er du sikker på at du har en god turkamerat i mange mange år, i stedet for å risikere å ødelegge dette fordi du vil på èn tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes muligens den er i yngste laget.

Har erfaring fra 3 egne valper (vorsteh). 14 uker, da er den bare 7-8 kg, ikke store karen. Trenger mye søvn. Noen timer våken og i full aktivitet, så må den plutselig legge seg ned for å sove ei stund, så opp og i full aktivitet igjen. Sånn går dagene de første månedene. Men den vokser raskt. 7 mndr. gammel var den 20kg.

På den annen side så har vi Lars Monsen som hadde med seg en hund (husky) som fødte en valp under hans Norge på langs-ekspedisjon. Men det var om vinteren. Og valpen lå i pulken under transport.

Dersom du likevel velger å ta med valpen på turen, så bør du i alle fall legge opp turen på valpens premisser, dvs ta korte dagsetapper og legge inn mange hvilepauser.

post-2544-0-33648100-1337284905_thumb.jp

post-2544-0-87161700-1337285093_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for masse fine svar. det er snakk om en labrador retriver. jeg har vel kokludert med at jeg tar han med hvis jeg under forbredelsene finner en fin måte og bære han på som funker på for oss begge. ellers vil jeg la han styre det meste, det vil si mye pauser, korte etapper og velge bort egen komfor i bilen for og i det heletatt orker og bære han så mye som jeg må;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.