Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan slå sammen telt i sterk vind


bmoses

Anbefalte innlegg

Hei.

Sist jeg var på tur, blåste det ganske kraftig når jeg skulle slå sammen teltet og gå videre. Jeg endte opp med å måtte bruke sekk, matpose, sovepose osv. for å holde teltet nede mens jeg bretta det sammen. Jeg lot pluggene stå i på den langsiden vinden kom fra mens jeg bretta det sammen. Det hjalp, men det var fortsatt et styr uten like og jeg følte jeg falma en del i blinde. Noen som har noen gode tips til hvordan dette gjøres enklest mulig?

Å slå leir på mindre vindutsatte plasser er et tips jeg ikke trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Fimax! Stapp det slik du stapper soveposen. Husk å stapp fotenden eller den enden som skal opp mot vinden

til slutt, og la gjerne pluggfestet stikke ut av pakkposen slik at du får festet denne før du tar ut og slår opp teltet igjen.

Stengene og pluggene kan du jo pakke for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tunneltelt som jeg i størst mulig grad setter opp slik at vinden treffer en av kortsidene. Når jeg skal pakke sammen teltet lar jeg pluggene på kortsiden som vinden står på, stå helt til slutt. Jeg stapper resten av teltet i teltposen, slik at nesten hele teltet er sammenpakket før jeg skal løsne de siste pluggene. Den pluggen jeg løsner sist er den til bardunen på den ene kortsiden. Denne bardunen ligger derfor helt øverst i teltposen, og blir det første jeg fester når jeg skal sette opp teltet i sterk vind igjen. Man må for all del unngå å miste teltet i vinden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tunneltelt som jeg i størst mulig grad setter opp slik at vinden treffer en av kortsidene. Når jeg skal pakke sammen teltet lar jeg pluggene på kortsiden som vinden står på, stå helt til slutt. Jeg stapper resten av teltet i teltposen, slik at nesten hele teltet er sammenpakket før jeg skal løsne de siste pluggene. Den pluggen jeg løsner sist er den til bardunen på den ene kortsiden. Denne bardunen ligger derfor helt øverst i teltposen, og blir det første jeg fester når jeg skal sette opp teltet i sterk vind igjen. Man må for all del unngå å miste teltet i vinden :smile:

Har en karabiner i festet mot vinden. Denne huker jeg i sekken for å være sikker. Har løpt etter teltet en gang, det er nok :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tunneltelt som jeg i størst mulig grad setter opp slik at vinden treffer en av kortsidene. Når jeg skal pakke sammen teltet lar jeg pluggene på kortsiden som vinden står på, stå helt til slutt. Jeg stapper resten av teltet i teltposen, slik at nesten hele teltet er sammenpakket før jeg skal løsne de siste pluggene. Den pluggen jeg løsner sist er den til bardunen på den ene kortsiden. Denne bardunen ligger derfor helt øverst i teltposen, og blir det første jeg fester når jeg skal sette opp teltet i sterk vind igjen. Man må for all del unngå å miste teltet i vinden :smile:

Ypperlig. Stapping av telt altså, den var ny for min del. Jeg som har brettekanter i klesskapet og alt, får se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.