Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans vs Helsport - trenger hjelp!


Hawk!

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som kan komme med innspill angående hvilket av disse to teltene jeg burde velge. Helsport Stortinden 2 vs Bergans compact winter 2. Tenker å bruke teltet på en ukes solo-sykkeltur nå i sommerferien, men skal kunne fungere som et vintertelt til 2-1 personer og div. andre turer resten av året. Men viktig at det er et ordentlig helårstelt.

Er kjent med helsport kvaliteten på teltene, men har kun testet to bergans telt fra compact serien tidligere et par helge turer. Så har ikke det helt store sammenligningsgrunnlaget. Plass og vekt er hva jeg setter høyest på lista, samt at teltet må kunne tåle et par snøstormer --> jeg er student så pengene vokser ikke på trær, men skal ærlig innrømme at helsport teltet frister mer selv om Bergans teltet virker som det fornuftige valget.

Noen som kan komme med de avgjørende ordene så jeg får valgt meg ut min nye bolig.

http://komplettfriti...pers-tent-green (2771 kr)

http://www.xxl.no/vi...oed-gul-1072614 (3699 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med disse to teltene. Mine meninger er kun basert på hva jeg ser på bildene og tegningene.

Jeg ville valgt teltet fra Helsport ford det har tre stangbuer. Dette vil gi mindre blafring i vind. Den skrå endeveggen er antagelig brattere hvilket gir teltet større liggelengde. Uansett bør du ikke være over 180 i noen av telta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke erfaringer fra noen av dem, men for min del er forteltet på stortinden for lite til vinter bruk etter min mening. Ser ikke særlig stort ut på bergans heller. Skal man bruke primus pluss oppbevare en hel del bagasje der er det godt med litt plass. Spesielt om dere er to blir det veldig lite. Fra helsport sin side har du jo fjellheimen i x-trem utgaven som et veldig habilt vintertelt. På disse og svalbard ser du forteltet er vesentlig større.