Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans vs Helsport - trenger hjelp!


Hawk!

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som kan komme med innspill angående hvilket av disse to teltene jeg burde velge. Helsport Stortinden 2 vs Bergans compact winter 2. Tenker å bruke teltet på en ukes solo-sykkeltur nå i sommerferien, men skal kunne fungere som et vintertelt til 2-1 personer og div. andre turer resten av året. Men viktig at det er et ordentlig helårstelt.

Er kjent med helsport kvaliteten på teltene, men har kun testet to bergans telt fra compact serien tidligere et par helge turer. Så har ikke det helt store sammenligningsgrunnlaget. Plass og vekt er hva jeg setter høyest på lista, samt at teltet må kunne tåle et par snøstormer --> jeg er student så pengene vokser ikke på trær, men skal ærlig innrømme at helsport teltet frister mer selv om Bergans teltet virker som det fornuftige valget.

Noen som kan komme med de avgjørende ordene så jeg får valgt meg ut min nye bolig.

http://komplettfriti...pers-tent-green (2771 kr)

http://www.xxl.no/vi...oed-gul-1072614 (3699 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med disse to teltene. Mine meninger er kun basert på hva jeg ser på bildene og tegningene.

Jeg ville valgt teltet fra Helsport ford det har tre stangbuer. Dette vil gi mindre blafring i vind. Den skrå endeveggen er antagelig brattere hvilket gir teltet større liggelengde. Uansett bør du ikke være over 180 i noen av telta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke erfaringer fra noen av dem, men for min del er forteltet på stortinden for lite til vinter bruk etter min mening. Ser ikke særlig stort ut på bergans heller. Skal man bruke primus pluss oppbevare en hel del bagasje der er det godt med litt plass. Spesielt om dere er to blir det veldig lite. Fra helsport sin side har du jo fjellheimen i x-trem utgaven som et veldig habilt vintertelt. På disse og svalbard ser du forteltet er vesentlig større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke erfaringer fra noen av dem, men for min del er forteltet på stortinden for lite til vinter bruk etter min mening. Ser ikke særlig stort ut på bergans heller. Skal man bruke primus pluss oppbevare en hel del bagasje der er det godt med litt plass. Spesielt om dere er to blir det veldig lite. Fra helsport sin side har du jo fjellheimen i x-trem utgaven som et veldig habilt vintertelt. På disse og svalbard ser du forteltet er vesentlig større.

Det er fint med stort fortelt, men jeg har aldri lagt vekt på dette i et telt jeg skal bruke allene. I de fleste telt er det enkelt og raskt å hekte ned deler av innerteltet slik at du har god plass til å ta på regntøy o.l.

Jeg vil heller ha et telt med to innganger og to små fortelt enn et telt med et stort fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det som blir sagt, er 1,79 høy, så lengden bør gå greit. Ser helt klart fordelen av to innganger, men vrient å finne et slikt telt til riktig vekt og pris. Forteltet er nødt til å kunne romme et stykk Recon Pack, samt at høyden er tilstrekkelig for primus fyring.

Det jeg tenker så langt er at forteltet til Bergans teltet er noe større enn Helsport, noe som for meg er ett stort pluss, innvendig er det også litt større og vekten er noe lavere. samt prisen taler til Bergans fordel. Ser argumentet med 3 stangbuer, men lurer på hvor mye dette egentlig har å si.

Har et Svea 3 camp som jeg benytter når vi er flere eller jeg ønsker meg mye plass. Så dette vil være et lite telt til enten meg alene eller sammen med en jeg føler meg komfortabel med å ligge nærme.

Tror jeg får sjekke Bergans teltet oppslått og sammenlikne det med Helsport sitt(har sett det utstilt på XXL). Om noen skulle ha noen flere tips eller kommentarer til et av teltene er jeg svært mottakelig.

PS. en gang i fremtiden satser jeg på å finne Svalbard 3 camp high på tilbud og dermed gjøre samlingen komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.