Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport fjellheimen 2 eller fjellheimen 2 X-trem?


Kikut

Anbefalte innlegg

Annonse

stormmatter er ikke en nødvendighet. I grunnen mest norske merker som sverger til disse. Personlig ville jeg allikevel valgt x-trem utgaven til vinter bruk. Mange flere barduner fordelt ut over hele teltet gjør x-trem modellen MYE bedre skikket i kraftig vind og snøvær. Har hatt en eldre modell vanlig fjellheimen og har nå x-trem. Det stødigste tunelteltet jeg har brukt i mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan nevne at disse teltene er små for 2 personer, men til 1 person er de fine.

Om du skal ha telt for 2 personer bør du vurdere 3'er utgavene av disse teltene (de veier begge 0,3 kg mer). XXL selger de til henholdsvis 3400 kr (Fjellheimen 3 Camp) og 4600 kr (Fjellheimen X-trem 3 Camp). Du får en del mer for pengene - om du er villig til å bære litt mer.

Helsport Fjellheimen Camp vil jeg tro er et godt telt mtp det nye ventilasjonssystemet. Jeg har en eldre versjon av dette teltet og er veldig fornøyd mtp hva en får for prisen. Men som nevnt over får du flere barduner på X-trem versjonen. Og stormmatter - for de som må ha det.

Om du er ute etter et lett helårstelt: Fjellheimen 2/3 Camp

Om du er ute etter et "norsk vintertelt": Fjellheimen X-trem 2/3 Camp

Lykke til! :)

- LM

Red: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket telt en skal velge må jo defineres av hvilken bruk du skal ha. Skal du ha et helårstelt, eller et rent vintertelt?

Hvis du skal ha et vintertelt ville jeg ha valgt Fjellheimen X-trem, skal du ha et telt som i hovedsak blir brukt på sommerhalvåret og bare noen få vinterturer kan nok Fjellheimen gjøre nytten.

Jeg har et Fjellheimen X-trem 3 camp og jeg er veldig godt fornøyd med det, eneste en kan sette fingeren på er vekta. Det veier 4.3 kg inkl. repsett, m.a.o. litt tungt... Likevel bruker jeg det hele året. Hadde Fjellheimen hatt bedre ventilasjon da jeg kjøpte for 4 år siden, kunne valget ha blitt annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Har dere noen tanker ifht stortinden vs fjellheimen? Ser at prisene på disse to varierer veldig!

Ellers er det hovedsakelig sommerturer jeg skal på. Vinterstid har jeg tenkt å ta bra hensyn til værmelding før jeg legger ut på tur på snaufjellet. Da er kanskje standard fjellheimen det beste! For 2 personer har jeg allerede et helt greit McKinley kathmandu 3-pers telt. Altså et tyngre telt i mellomsjiktet, men når man er 2 på vekta er det null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt å snuse fælt på Stortinden 2 X-treme. De har det billig på XXL og det koster ikke stort mer enn standard fjellheimen. Er det noen som har erfaring med både stortinden x-treme og fjellheimen x-treme og kan gi meg en sammenligning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.