Gå til innhold
  • Bli medlem

Quechua telt - popuptelt med kvalitet?


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Har blitt tipset av padlemiljøet om disse franske teltene, fra produsenten Quechua.

Det skal visstnok være høy kvalitet på disse, i motsetning til Biltemas popup tents...

Har noen erfaringer med dem? Til rundt 700,- er det ikke rare tapet om det er noe herk, så jeg har bestilt for å teste. Men artig å se om andre har erfaringer i samme slengen likevel :)

Greit å ha ett telt når man er på farten med bil. Parkere i ett skogholt, slenge teltet ut av bagasjerommet, bære inn sovepose og liggeunderlag, en god bok, sove. Enklere blir det ikke...

http://tente.quechua.com/en/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert fint til den bruken du skisserer. Vil nok ikke satse på de i Vind for eksempel. Tipper de legger seg flate ganske raskt. Men om de holder vannet ute så er de jo fine til bruken din,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt tipset av padlemiljøet om disse franske teltene, fra produsenten Quechua.

Det skal visstnok være høy kvalitet på disse, i motsetning til Biltemas popup tents...

Har noen erfaringer med dem? Til rundt 700,- er det ikke rare tapet om det er noe herk, så jeg har bestilt for å teste. Men artig å se om andre har erfaringer i samme slengen likevel :)

Greit å ha ett telt når man er på farten med bil. Parkere i ett skogholt, slenge teltet ut av bagasjerommet, bære inn sovepose og liggeunderlag, en god bok, sove. Enklere blir det ikke...

http://tente.quechua.com/en/

Tja, Quencha ser hovedsaklig ut til å bli solgt av kjeden Decathlon som er en billig sportskjede. Jeg har tafset en god del på greiene deres og kvaliteten er litt sånn under middels synes jeg. Det skal sies at de har tilsynelatende gjort en del investeringer i popup telt og de er jo fantastisk enkle å bruke.

Men, de er tunge. Veldig tunge. Og pakket er de store. Veldig store. Jeg ville kanskje først og fremst kalt de "festivaltelt", men lever teltet i bilen er det sikkert helt greit. Med andre ord et campingtelt, ikke et turtelt.

Sikkert fint til den bruken du skisserer. Vil nok ikke satse på de i Vind for eksempel. Tipper de legger seg flate ganske raskt. Men om de holder vannet ute så er de jo fine til bruken din,

Helt korrekt. Jeg tror til stor grad de ikke en gang er bardunert, all stivheten (host) kommer fra de veldig fleksible stengene.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quechua har veldig mye bra saker. Har bl.a. softshell/rando-bukser som kan måle seg med det alt annet jeg har prøvd. Det de ikke har er det råseste av det råe.... (De eiere også simon...så simon og quechua bukser er identiske)

Jeg har to Quechua-telt. Ett lite "sykkel-telt", og baby-popup-telt. Har også ligget i pop-up-teltet.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår greia med pop-up telt: de går litt raskere opp enn andre telt, men å ta de ned er ikke så lett. De er også vanskelige å frakte. Til bak-i-bilen telt, er de helt greie - og jeg har vurdert "familie-teltene".

Sykkelteltet jeg har er en forløper til dette: http://tente.quechua.com/en/tent/r-11,a-35,t2-ultralight-pro.html

Jeg har ingenting å utsette på det til den bruken jeg har brukt det til: sykkel og kano-telt. På vinteren og i høyfjellet bruker jeg Cho Oyo.

Jeg synes dette kanskje er et bedre valg enn popup-teltet:

http://tente.quechua.com/en/tent/r-11,a-84,tente-quickhiker-ii.html

(Sekken som vises er favoritt-dagstur-sekken min om sommeren og på skiturer der jeg ikke har med øks eller skal bære tunge ski)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men å ta de ned er ikke så lett. De er også vanskelige å frakte.

Har du sett på 2+ manns teltene deres? De har en stropp du står på og en kable du trekker i og så klapper hele greia sammen, så det skal sies at de har klart å forenkle den biten ihvertfall. Det ser ut som så godt som alle teltene deres er en ~1m tallerken av forskjellig tykkelse avhengig av hvor stort det er. Vanskelig å feste til en sekk mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, de er tunge. Veldig tunge. Og pakket er de store. Veldig store. Jeg ville kanskje først og fremst kalt de "festivaltelt", men lever teltet i bilen er det sikkert helt greit. Med andre ord et campingtelt, ikke et turtelt.

Jeg synes det er ganske bortkastet å slite ut Hillebergteltene mine på bilcamping og som beskyttelse mot solen på stranden, så vi må tåle å se på "festivaltelt" også. Det finnes kvalitetsforskjeller blant produsentene her også, det er jeg sikker på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på 2+ manns teltene deres? De har en stropp du står på og en kable du trekker i og så klapper hele greia sammen, så det skal sies at de har klart å forenkle den biten ihvertfall. Det ser ut som så godt som alle teltene deres er en ~1m tallerken av forskjellig tykkelse avhengig av hvor stort det er. Vanskelig å feste til en sekk mao.

Nei, men jeg så demo-video'en. Erfaringen min er fra første-generasjon "2 sekunders-telt"...men, innser at jeg kanskje bør revurdere hvor vanskelig det er å slå sammen disse teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå fått mitt tilsendt og det ser jo veldig bra ut ift. pris og forventninger. Men det var alvorlig kort. For en mann på 183 + sovepose blir 2+ utgaven for lite til soving. Jeg tar borti begge veggene i topp og bunn med hode og føtter.

Det skal likevel gå bra ved "bilcamping" når man er på langtur på vei til nordnorge, sørnorge etc. og stopper kun for å sove langs veien. Ellers er jo bruksområde hvilested på familieutflukt. Såkallt "picnictelt". Her vil det nok utføre jobben svært tilfredstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.