Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundesele til friluftsbruk


Torgis

Anbefalte innlegg

Fra før av har vi et kjempebra belte fra Baggen som heter Reflex X2 (http://www.baggen.no/softbelt.htm). Men det koster jo litt, og vi har funnet ut at Hööks selger et belte som ligner i utførelse ( http://www.hooks.no/...&sortOrder=DESC ) , men til en mye lavere sum. Så da lurer jeg på om noen har prøvd dette beltet fra Hööks og kan si noe om kvaliteten. Vi har to tidvis trekkvillige Siberian Huskies :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg tror jeg ville ha gått for "Baggen", siden det beltet ikke vrir seg etter hunden(ene). Det ser ut til at det billige ikke har den funksjonen? Jeg har tradisjonelt belte med krok foran, og synes det er irriterende at det følger etter hunden når den trekker ut til siden. Ellers så lager Seleverkstedet veldig gode belter som ikke vrir seg, men jeg fant det ikke på hjemmesiden deres nå. Deres belter har også skrittstropp. Ring dem og spør, billig er det ikke, men topp kvalitet og gjennomtenkte produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som du, store og sterke hunder. Vet det skal litt til for å tåle fir'hjuls-trekken de kobbler inn til tider, de har jo tom. pigg på sommer's tid :cool:

Jeg har samme Baggen-belte som deg, og det stoler jeg på. Jeg tør ikke bruke "billig-utgaver" av seletøy på mine. Det kan bli for dyrt om noe skulle ryke! Troll lager et magebelte som er litt rimeligere enn Baggen: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=18198&groupId=5568&Product=2023#products Dette har jeg ikke prøvd selv, men hører at det er solid. Imidlertid har jeg nesten alt annen av halsbånd, kobbel og seletøy derfra. Det er ikke fancy bling-bling, men enkle og solide saker! Jeg vasker alt regelmessig i vaskemaskinen, og det holder år etter år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da holder jeg meg til litt mer "kjente" produsenter :) Vi er veldig godt fornøyd med Baggen-beltet, så ser egentlig ingen annen grunn til å skifte enn en liten økonomisk gevinst. Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nå har du sikkert for lengst kjøpt deg belte, men jeg har beltet fra Hööks som du viser til, og kan ikke si at jeg er veldig fornøyd. Har "miksa og triksa" litt med det, så det er brukenes, men synes de festene ble for "skranglete" (kastes hit og dit når man går, på en måte), samt at jeg ikke likte den strikken som festeanordningene sitter fast i - den virker litt puslete. Nå har jeg verken stor hund (12 kg), eller en hund som trekker noe særlig, så for min del går det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra før av har vi et kjempebra belte fra Baggen som heter Reflex X2 (http://www.baggen.no/softbelt.htm). Men det koster jo litt, og vi har funnet ut at Hööks selger et belte som ligner i utførelse ( http://www.hooks.no/...&sortOrder=DESC ) , men til en mye lavere sum. Så da lurer jeg på om noen har prøvd dette beltet fra Hööks og kan si noe om kvaliteten. Vi har to tidvis trekkvillige Siberian Huskies :)

Mvh

Denne tråden heter "Hundesele til friluftsbruk" og så diskuterer dere belter? Litt undelig, men ok.

Det neste jeg lurer på, ved bruk av belte rundt livet. Å diskutere belter, uten å fortelle om hvilket behov dere har, finner jeg også merkelig. Da det er stor forskjell på, om dere bare går tur med hundene, eller om dere snørekjører. Det siste eventuelt som bare trening, eller om dere konkurerer i "snørekjøring". Behovene blir da veldig forskjellige! Så spesifiser bruk/ønsker og behov, det hadde vært mer givende.

Jeg bruker et enkelt belte av lær, med krok forran. Det fungerer meget bra til snørekjøring, med hund som trekker og jeg skjøyter bak. På flatmark går det i ca. 25 - 30 km/t (avhengig av gliforhold) og i nedoverbakker kan det gå i 50 km/t. Viktig da å kunne raskt "huke av" stroppen, hvis noe skulle skje. Beltet er bra, til slikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du sikkert for lengst kjøpt deg belte, men jeg har beltet fra Hööks som du viser til, og kan ikke si at jeg er veldig fornøyd. Har "miksa og triksa" litt med det, så det er brukenes, men synes de festene ble for "skranglete" (kastes hit og dit når man går, på en måte), samt at jeg ikke likte den strikken som festeanordningene sitter fast i - den virker litt puslete. Nå har jeg verken stor hund (12 kg), eller en hund som trekker noe særlig, så for min del går det helt fint.

Vi har 2 belter fra Baggen nå, og de fungerer knallbra. Jeg synest festet mellom hoftebeltet og draget fungerer bra, men samboeren har opplevd at kriseutløseren går opp ved kraftige rykk. Selv har jeg ikke opplevd noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden heter "Hundesele til friluftsbruk" og så diskuterer dere belter? Litt undelig, men ok.

Du har helt rett, jeg var litt kjapp i vendinga der ;)

Det neste jeg lurer på, ved bruk av belte rundt livet. Å diskutere belter, uten å fortelle om hvilket behov dere har, finner jeg også merkelig. Da det er stor forskjell på, om dere bare går tur med hundene, eller om dere snørekjører. Det siste eventuelt som bare trening, eller om dere konkurerer i "snørekjøring". Behovene blir da veldig forskjellige! Så spesifiser bruk/ønsker og behov, det hadde vært mer givende.

Jeg bruker et enkelt belte av lær, med krok forran. Det fungerer meget bra til snørekjøring, med hund som trekker og jeg skjøyter bak. På flatmark går det i ca. 25 - 30 km/t (avhengig av gliforhold) og i nedoverbakker kan det gå i 50 km/t. Viktig da å kunne raskt "huke av" stroppen, hvis noe skulle skje. Beltet er bra, til slikt bruk.

Jeg skjønner ikke helt at behovet skal være veldig anderledes ved trekking langs vei, snørekjøring, pulk, kløvtrekk etc? Jeg ønsker uansett et belte som fjærer litt for å dempe rykket både for hunder og meg selv. Det kan tenkes at konkurranse på høyt nivå fordrer utstyr med kvikk reaksjon for maksimal utnyttelse av trekkraft, men hadde jeg konkurrert på et slikt nivå hadde jeg vel kanskje ikke trengt å stille spørsmålet...

Dessuten sammenlignet jeg to ganske like produkter og spurte om det beste av de to. Det var altså ikke ment som en generell diskusjon rundt belter til hundebruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klatresele når jeg jogger eller snørekjører med mine hunder. Synes det fungere mye bedre enn magebeltet jeg brukte tidligere.

Dette hadde en lei tendens til å gli opp.

Det er et godt poeng! Baggen-beltene vi har kommer med skritt-stropper. De er ikke kjempebehagelige, det er to enkle strammereimer, men de holder beltet nede.

På den andre siden er det kjekt å ha beltet rundt brystkassa når jeg sitter og later meg på ATV`en ;) Da går den over styret frem til hundene, og jeg har enda ikke karret meg til å lage et feste fremme på ATV`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, jeg var litt kjapp i vendinga der ;)

Jeg skjønner ikke helt at behovet skal være veldig anderledes ved trekking langs vei, snørekjøring, pulk, kløvtrekk etc? Jeg ønsker uansett et belte som fjærer litt for å dempe rykket både for hunder og meg selv. Det kan tenkes at konkurranse på høyt nivå fordrer utstyr med kvikk reaksjon for maksimal utnyttelse av trekkraft, men hadde jeg konkurrert på et slikt nivå hadde jeg vel kanskje ikke trengt å stille spørsmålet...

Hvis du går med en hund, eller løper, har du ikke behov for å "løse ut" stroppen til hunden, i løpet av 1 -2 sekunder! Det har jeg, når det går fort og jeg konkurerer ikke. Men samme problematikken har de, som snørekjører i konkuranse. Så det er stor forskjell på bruksområde, hvordan de blir brukt og hastighet! Og dette var grunn til, at jeg kommenterte som jeg gjorde.

Fjæring i ryggen, trenger ikke jeg da jeg bruker elastisk snor (stropp) til hunden. Men hvis du går/løper og bruker et vanlig kobbel, forstår jeg det med et belte som demper rykk.

Editt: For de som er interessert, så hadde det sikkert vært interessant å se det Boggen beltet. Linken din fungerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden heter "Hundesele til friluftsbruk" og så diskuterer dere belter? Litt undelig, men ok.

Det neste jeg lurer på, ved bruk av belte rundt livet. Å diskutere belter, uten å fortelle om hvilket behov dere har, finner jeg også merkelig. Da det er stor forskjell på, om dere bare går tur med hundene, eller om dere snørekjører. Det siste eventuelt som bare trening, eller om dere konkurerer i "snørekjøring". Behovene blir da veldig forskjellige! Så spesifiser bruk/ønsker og behov, det hadde vært mer givende.

Jeg bruker et enkelt belte av lær, med krok forran. Det fungerer meget bra til snørekjøring, med hund som trekker og jeg skjøyter bak. På flatmark går det i ca. 25 - 30 km/t (avhengig av gliforhold) og i nedoverbakker kan det gå i 50 km/t. Viktig da å kunne raskt "huke av" stroppen, hvis noe skulle skje. Beltet er bra, til slikt bruk.

Jeg vet ikke hvor du trener men er det ikke lite hensynsfullt overfor andre å snørekjøre i 50 km/t nedover?

For min del er det egentlig uaktuellt å "huke av" hundene å la de løpe videre på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du trener men er det ikke lite hensynsfullt overfor andre å snørekjøre i 50 km/t nedover?

For min del er det egentlig uaktuellt å "huke av" hundene å la de løpe videre på egen hånd.

Tull prat, hvis du har dresserte hunder og vet hva du gjør! Jeg trener hunder i oppkjørte skiløyper, beregnet for skøyting. Og jeg forsøker å unngå tider, der det er mye folk i løypene. Spessielt når familiene, er ute med småunger.

Fortiden har jeg bare en hund, men den er også dressert og holder seg forran meg, selv ved passering av andre, som kommer den andre veien. God plass i disse løypene. Hunden kan også høyre/venstre og trekker til siden, ved kommando. Også stopp komando, men i full fart tar det noe tid å stoppe. :) Så lenge andre har styr på seg selv og sine hunder, er det ikke noe problem. Problem ser jeg også normalt på avstand og da bremser jeg ned. Og ved møte/innhenting av andre (som ikke er oppmerksom på meg), varsler jeg med en gang, så de er obs, enten de er "i veien", eller ikke.

Må jeg slippe løs hunden, er vi likevel forbi problem området, i løpet av sekunder. Og så jeg bruker enten stoppkomando, eller innkallings signal. Da kommer hunden tilbake! Ikke noe problem med dresserte hunder, i slik fart. De som driver med Nordisk hundekjøring har ennå raskere hunder og i harde løyper kan det gå virkelig fort.

Det har aldri skapt noe problen for meg og de jeg har møtt, de 30 årene jeg har holdt på med slik trening. Men jeg har hørt om enkelte med lite dresserte hunder, som møter andre med dårlig dresserte hunder. Og om problemer i forbindelse familiegrupper, som bruker hele løypebredden og ikke flytter seg når noen kommer andre veien. Da spiller det ingen rolle om det er meg og en hund som kommer, eller en (eller flere sikløpere) den andre veien i stor fart. Skiløpere kjører raskere nedover bakkene, enn det jeg og hunden gjør, på samme sted. Jeg bremser der det er nødvendig, så jeg ikke kjører raskere enn det hunden kan løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kikka på et Baggenbelte hos Sport1 i dag. Sikker mykt og fint å kjøre med, men jeg har behov for å både slippe strikken raskt og huke den på i fart igjen og det blir vanskelig med ei leppespenne. Da er det bedre med krok,

Hvor lang strikk kjører dere andre med. Skal bytte og valget er mellom en på 2,5m og en på 4m. Kunne tenke meg noe midt i mellom.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kikka på et Baggenbelte hos Sport1 i dag. Sikker mykt og fint å kjøre med, men jeg har behov for å både slippe strikken raskt og huke den på i fart igjen og det blir vanskelig med ei leppespenne. Da er det bedre med krok,

Hvor lang strikk kjører dere andre med. Skal bytte og valget er mellom en på 2,5m og en på 4m. Kunne tenke meg noe midt i mellom.

EirikW

Kommer jo litt ann på "tempoet" da, hvor du snørekjøerer og din kontroll over hunden (ene) da. Er det bare traving på hunden, trenger du vel ikke lange strikken. Går det fort, og forholdene der du kjøerer krever lengere reaksjonstid, ville jeg ha valgt en lang strikk. Men god kontroll på hunden, er det ikke noe probem å kjøre med lang strikk.

Hviken lengde har du brukt til nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer løs med et spørsmål som jeg synes passer inn under overskriften "hundesele til friluftsbruk".

Jeg har en liten irsk setter tisp (17-18), som jeg snørekjører og jogger med. Jeg har til nå brukt en kombisele som har hatt en del tilpasningsmuligheter, da hun har vokst noe det siste året. Jeg skal nå kjøpe ny sele, da hun er så godt som utvokst, og hadde da et par spørsmål.

Den klassiske nomeselen (x over ryggen) er jo perfekt til trekking av slede, pulk (med taudrag) og andre ting som har feste lavt mot bakken. Men ser at mange også bruker det til snørekjøring... jeg tenker at den mister mye av funksjonen når linen går fra hunden og opp mot fører, og at trykkpunktet kanskje blir feil på en slik sele????

Lurer på om jeg skal kjøpe én nomesele til all bruk (unntak av pulk med fast drag) eller en nome og en sele med feste litt lengre opp på ryggen, slik at hunden får trykket på rett plass???

Noen som har gode svar på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer løs med et spørsmål som jeg synes passer inn under overskriften "hundesele til friluftsbruk".

Jeg har en liten irsk setter tisp (17-18), som jeg snørekjører og jogger med. Jeg har til nå brukt en kombisele som har hatt en del tilpasningsmuligheter, da hun har vokst noe det siste året. Jeg skal nå kjøpe ny sele, da hun er så godt som utvokst, og hadde da et par spørsmål.

Den klassiske nomeselen (x over ryggen) er jo perfekt til trekking av slede, pulk (med taudrag) og andre ting som har feste lavt mot bakken. Men ser at mange også bruker det til snørekjøring... jeg tenker at den mister mye av funksjonen når linen går fra hunden og opp mot fører, og at trykkpunktet kanskje blir feil på en slik sele????

Lurer på om jeg skal kjøpe én nomesele til all bruk (unntak av pulk med fast drag) eller en nome og en sele med feste litt lengre opp på ryggen, slik at hunden får trykket på rett plass???

Noen som har gode svar på dette??

Undrer på hva du mener med "trykket på rett plass"? En Nomesele, HAR "trykket" på rett plass, nemlig mot bryst og skuldre! Så min anbefaling er kjøp Nomesele for løping/snørekjøring. I Nordisk, så benyttes også en spessiell Nomesele, som benyttes til både snørekjøring og konkuransepulker, med drag.

Vet ikke hvor aktuelt det er, at den versle irsksetteren trekker turpulker. Alle hunder trekker, hvis de er glade i å bruke seg, eller dette blir fremelsket. Men, det er jo ikke akkurat noe trekkhund da! Men for turpulker, så anbefaler jeg sele med komte.

For trening om sommeren, benytter jeg sykkel og sykler på skogsbilveier, eller veier med grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppklaring med hva jeg mente med trykket på rett plass. En nomesele har som du sier hovedtrykket på brystet på hunden. Men det forutsetter at vekten den drar blir en forlengelse av selen, dvs at linen ikke går rett opp bak hunden.... da vil trykket havne mer under brystet enn rett i front. Dette gjelder da selEr som har feste langt bak, slik det jeg kaller en nomesele har. Eks de som brukes på trekkhund i sledestil.

Takkk for svar... får leite litt etter noen gode seler som er rendyrket til snørekjoring. Nei, hun er ikke så stor av vekst hun irske, men er knalltøff i hodet og gir seg aldri... så vi har passert mang en vorsteh i lysløypene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppklaring med hva jeg mente med trykket på rett plass. En nomesele har som du sier hovedtrykket på brystet på hunden. Men det forutsetter at vekten den drar blir en forlengelse av selen, dvs at linen ikke går rett opp bak hunden.... da vil trykket havne mer under brystet enn rett i front. Dette gjelder da selEr som har feste langt bak, slik det jeg kaller en nomesele har. Eks de som brukes på trekkhund i sledestil.

Takkk for svar... får leite litt etter noen gode seler som er rendyrket til snørekjoring. Nei, hun er ikke så stor av vekst hun irske, men er knalltøff i hodet og gir seg aldri... så vi har passert mang en vorsteh i lysløypene :)

De som driver med snørekjøring (i konkuranse), bruker seler alla nomeselen! Og det som er karaktristisk med nomeselen er, at trykket kommer i bryst og skuldere. Og ikke via en komte, som presser på kravebeinet/skulder. Det er mange utførelser av nomeselen, da mange har begynt å produsere dem. Om det er kryss omer ryggen , eller ikke har ingen betydning. Men de som bl.a. blir brukt til ren snørekjøring har hempen bak ved halen til hunden.

Om vinklen på den elastiske stroppen er "null" og en forlengelse av hunderyggen, eller noen grader oppover, har lite betydning. Trykket er hovedskalig i brystet uansett!

Har foresten to stk. nomeseler av den førte typen, som ble brukt her i Norge, av Nordisk miljøet. Da måtte hundekjørene lage dem selv, det var ingen fabrikk som produserte dem. Disse er i vebb. Og prinsippet er det samme, som en får kjøpt i de fleste hundbutikker

Å passere en "dau" vorsteh (med "late folk bak), i ei skiløype, er ikke det samme som å trekke deg og en pulk med vekt oppi. For du hadde vel ikke tenkt å slippe hunden løs, med pulken? Det finnes mange trekkvillinge irsksettere, men størrelsen setter jo noen begrensninger da, når en bruker bare en hund forran en pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.