Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til to relativt korte turer (opp til 7 netter)


Chris Gaute

Anbefalte innlegg

Til sommeren har jeg planer om flere turer, deriblant to kortere turer alene. Den ene turen skal være 2-3 netter, den andre 4-7 netter. Tidligere har jeg ferdes en del i Jotunheimen, på Hardangervidda, i Trollheimen og i Rondane. Jeg har derfor lyst til å være på tur andre steder denne gangen. Men jeg trenger tips til hvor disse andre stedene kan være.

Jeg planlegger også en lengre tur i Setesdalsheiene om ikke så alt for lenge, så vil gjerne ha tips utenom dette området også.

Jeg har planer om å ligge i telt, og å ta med fiskestang. Jeg bor i Osloområdet, så det foretrekkes om turområdet er innenfor en 5-6-timers transportradius. Jeg har tilgang til bil.

Er det noen som kan hjelpe meg med å foreslå gode turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med femundsmarka, hedmarksvidda, norefjell, hemsedal, trillemarka, dovrefjell eller sirdalsheiene (blir kanskje for langt)?

Noen av stedene har jeg vært mens andre steder vil jeg selv forsøke å avlegge et besøk eller flere i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg synes at de flotteste områdene i Norge ligger betydelig lenger unna Oslo enn 5-6 timer , f.eks Saltfjellet og Børgefjell. Hvorfor ikke ta nattoget til Lønsdal eller Røkland og gå sørover til Bjøllånes? Derfra en times gange etter Ev6 til Dunderland Stasjon. Du passerer da et av Norges beste røyevann pluss endel knallgode ørretvann. Om ønskelig kan den gamle telegraflinja følges, flere enkle overnattingsmuligheter underveis. Det kan være godt å få en pause fra (nesten)midnattssola. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta deg til Hovden i Setesdal og derfra inn mot Sloarosområdet. Skiheisen går et par ganger i uka sommerstid tror jeg og tar deg noen hundre høydemeter opp. Fiske og telte der inne og fortelle meg (og gjerne alle her) hvordan fisket er der inne, fine plasser m.m. Botanisk rikt område også skal det være ;)

PS! Jeg kommer en sommer til selv å ta turen inn dit, men har andre planer før så skjer, så derfor kan jo du ta turen inn å sjekke for meg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen venner har planlagt en 5-6 dagers vandring gjennom Skarvheimen med start på Haugastøl og avslutning ned Aurlandsdalen, kanskje en slik tur kunne vært noe? Vet ikke om dette blir for langt unna for deg, men fjellområdene er flotte i Skarvheimen og Aurlandsdalen er jo noe av det man "må se" i dette landet vårt. Eneste er at den siste biten ned aurlandsdalen kan bli litt folksom, så ønsker du å unngå det bør du vel gå enten i juni eller august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.