Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe mitt 1. telt!


Springvill

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp før jeg skal kjøpe mitt første telt!

Det skal brukes året rundt og mye om vinteren, blant annet på Finmarksvidda og Hardangervidda. Teltet bør ha stormmatter. Har tenkt til å kjøpe ett 2-mannstelt (hund+menneske eller 2 mennesker).

Har sett mye på Helsport sine. Er blitt veldig interessert i Stortinden 2 og Fjellheimen x-trem camp 2. Førstnevnte får jeg for 3.700 hos XXL og sistkommende for 3.200 hos KomplettFritid. Men jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på de to teltene bortsett fra farge og at Stortinden veier bittelitt mindre. Har en følelse av at Fjellheimen er et litt større telt med større fortelt og høyere takhøyde, stemmer dette?

Er det noen som har noen erfaringer med disse to teltene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er vel ikke så ulike men Stortinden har litt meindre fortelt. Du kan jo og se på Storsylen Extrem 2+. Veier vel omtrent det samme som Fjellheimen. Det gir noe bedre plass inne, 2 manns telt er som regel litt trange til 2 mann, hvertfall om vinteren. Det har ikke kjempestort fortelt men har litt ekstra bredde inne samt at det er kuppelkonstruksjon så det står av seg selv og veggene blir brattere så man får mer plass med ok høyde.

Pris sjekket jeg ikke. Ellers finnes det en haug av telt fra andre merker. Dog får du jo Helsport til bra priser på XXL og andre steder for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kan jeg spørre deg hvorfor du ønsker stormmatter?

Slik jeg ser det er stormmatter kun et hinder for ventilasjon sommerstid og ekstra vekt. Vinterstid kan en like gjerne legge snø opp mot kanten. Veit stormmatter har sine tilhengere og det kan jo være at en av de har fortalt deg at du bare ha stormmatter. Isåfall: Nei, det trenger du ikke.

Om du går bort fra stormmatter kan Helsport Fjellheimen 3 camp være et svært bra alternativ.

Hvorfor 3 camp? Fordi den gir god plass til 2 personer - også på vinteren. De teltene du nevner vil knapt ha plass til to personer. Den nyeste utgaven (etter 2011) av Fjellheimen 3 Camp har dessuten et mye bedre ventilasjonssystem.

Jeg har en eldre utgave av dette teltet selv og er kjempefornøyd.

Takhøyde er kjekt å ha - på vinteren skal det mye til for at en klarer å holde innerteltet helt kondensfritt. Da er det kjedelig når en skaper snøvær hver gang en er borte i taket med hodet.

:)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen anbefaler stormmatter vinterstid... nuff said.

Litt mer seriøst. Ta deg en tur innom xxl, gjerne på et tidspunkt med få kunder. Så får du sikkert prøve å sette opp teltet. Mye lettere å danne seg et inntrykk på den måten.

Jeg kunne aldri ha kjøpt et telt jeg ikke har prøvd å sette opp på egenhånd og føle hvordan plassen er innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter er diskutert før men.... Det er mange dager i året som er kalde og trekkfulle samtidig som det ikke er snø. Flere enn de varme dagene faktisk. Men her jo innerteltet mye og si også. Har man innertelt med mye netting i så ville jeg nok satset på stormatter eller minimum at teltet gikk godt ned til bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Stortinden 2 er altfor trangt til 2 personer vinterstid, hvor skal du gjøre av kokeapparatet? Innerteltet er jo bare 120 cm. bredt. Når det gjelder vintertelt kan du trekke fra en person, altså 2-manns til en person, 3-manns til 2 personer osv. Det bør være 30-40 cm. mellom liggeunderlagene for sikker fyring. Når det gjelder stormmatter så er nesten bare norske telt som har dette, så nødvendig er det ikke. Det kan være kjekt å ha, men ikke teltet må ikke ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en god del erfaring fra fjellene i indre Troms april/mai-månedene med telt, og jeg må si at så fort som været skifter der har jeg satt veldig stor pris på stormmattene rundt teltet. Mitt telt er et svalbard 6 camp fra Helsport i rødt og gult, og de fargene får teltet til å virke utrolig lyst og fint, selv om det er uvær ute.

Generelt for de fleste telt er at du kan trekke fra èn i oppgitte personer. Altså - om du skal ha plass til 2 personer og noe bagasje bør du gå for et 3-mannstelt. Ellers har fjellheimen x-trem ganske god takhøyde, og ser ut som et bra telt. 3-personersutgaven veier nesten 4 kilo med plugger (300 gram mer enn 2-personer), og enda litt mer om du skal ha med lange snøplugger - noe som kan være absolutt nødvendig vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spore av (hehe):

Ja, stormmatter er et tilbakevendende tema :)

Overnattet på Hardangervidda i kuling i et Hilleberg Nallo 3 GT (Hillebergs svar på Helsport Fjellheimen 3 Camp). Det gikk fin-fint og teltet stod fjellstøtt, selv om oppsettet krevde litt planlegging mtp vinden.

Slik jeg ser det er vel den eneste store fordelen med stormmatter på barmark - hvor en kan legge stener, etc på mattene. Vinterstid holder det med snø i massevis. Litt snodig sånn sett at de fleste "norske" telt for 3-sesongsbruk er uten stormmatter, mens vinterteltene er med...

Denne tråden argumenterer vel mest mot stormmatter. Er verdt en titt om du er litt i tvil.

Det finnes nok en haug med andre tråder her inne om temaet.

En idé kan være å låne et telt uten stormmatter og prøve det selv på vinteren.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Springvill!

Det er lett å gå seg vill i jungelen av telt.

Mange har gode spekker, og kan gi inntrykk av fantastisk kvalitet.

Det som er viktig, er at du stiller de krav du må ha for det bruksområdet du er utsatt for.

Du setter lista høgt, med hardangervidda og finnmarksvidda vinterstid.

Det er noe jeg synes du bør tenke over ved valg av telt til slike forhold:

- Det må tåle ekstrem vind.

- Det må tåle snøfall.

- Det må være romlig, med god høgde.

- Det må ha stenger på 10mm eller mere.

- Det må være av god kvallitet, stoff og søm.

- Det bør ha stormmatter, gir flere muligheter til forankring.

- Og, kanskje mulighet til oppvarming.

Dette er kritereier mange her på forumet er inneforstått med, men det diskuteres om stormmatter er nødvendig.

Jeg har fått blåst bort telt uten stormatter på finse, i beste sendetid, og det var ikke spessielt morsomt.

Det var skare og hardpakket snø, og vanskelig å pakke omrking teltet.

Hadde vi hatt stormmatter, ville det gitt flere muligheter til forankring.

Jeg har et fjellreven ekspedisjonstelt som er laget i begrenset antall.

Dette teltet er en kopi av en iglo.

Teltet er laget for en grønlands-ekspedisjon og en sydpol-ekspedisjon, og jeg fikk et av disse.

Teltstengene er 14mm alu.

Det er 6 buer.

Teltbunnen har enorm tykkelse.

Jeg kan legge meg oppe på teltet uten at det senker seg.

Slik kvaliteter er ikke nødvendig, spessielt når teltet veier 6kg.

Det er mange her inne med gode erfaringer, så les de du er best tjent med i forhold til ditt bruksområde.

Det finnes faktisk merkevare du bør gå for, slik er det bare.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stormmatter, skjønner at jeg ikke må ha det, men vil gjerne ha det. Tipper at jeg kjøper et sommertelt snart også, så da blir dette teltet brukt vinterstid med pulk.

Skjønner nå at jeg bør vurdere ett større telt, så da blir det nok Fjellheimen x-trem camp 3. Det veier 3,5 kg uten plugger, så det er jo overkommelig.

Takk for mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det kan være litt vanskelig å få stramma opp Fjellheimen-teltene skikkelig vinterstid uten skikkelige vinterplugger. Har hatt et titalls netter i et vanlig Fjellheimen camp 3 i vinter, og ville aldri i livet brukt penger på et slikt selv. En av tingene jeg er misfornøyd med, er teltets evne til å holde seg stramt i skikkelig vind. Dette er nok sannsynligvis bedre på x-tremversjonen.I tillegg synes jeg det er alt for mye mas å slå opp og ned dette teltet alene, spesielt i vind blir det mye bannskap. Dette, pluss at det å komme seg inn og ut av et tunneltelt med lav og upraktisk anrettet inngang med full vinterbekledning ikke er noe gøy, gjør at jeg rett og slett misliker hele konstruksjonen. At det er et kvalitetstelt er det nok ingen tvil om, men for meg er hovedløsningene for tungvint og irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j0lsrud, jeg tar poenget ditt :) Men jeg mener jeg så en og annen skikkelig vinterplugg på den videoen der. Siden trådstarter sier han/hun vil bruke pulk er det vel ikke et problem. Følte bare for å dele mine frustrasjoner med dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det er ikke lett å velge telt, men hvis du setter pris på takhøyde ville jeg sett litt ekstra på selvstående kuppeltelt.

Selv har jeg et Exped Auriga til soloturer, og selv uten stormmatter tåler det ganske formidabelt med vind. Til to personer med kokemuligheter må du nok opp på et 3-mannstelt, og da er det evt Exped Venus III som gjelder. Vekten er en ulempe, men takhøyde og plass koster vekt.

Når det gjelder stormmatter, så har jeg hatt lite behov for det. På vinteren bruker jeg snø, og i de andre 3 sesongene har mitt Auriga fungert flott i stiv kuling til tross for større vindfang enn tunneltelt.

Pris- og kvalitetsmessig tror jeg Exped havner et sted mellom Helsport og Hilleberg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen tilbud på Sportnett. Et North Face telt bl.a på salg http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=427&cid=177

Ser jo rimelig stabilt ut selv om det ikke har stormatter hele veien rundt. Dog får du jo 4,5 kilo i dra på. Til 3 ser det litt trangt ut men til 2 burde det være bra plass.

Da er du dog oppe i samme vekt som f.eks Helsport Svalbard 3 som er en kombi mellom tunnel og kuppel. Er det jeg har som ekstremtelt. Det blåser ikke ned hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Springvill!

Mange gode svar her på forumet.

Men igjen, du skal fremdeles bevege deg på hardanger- og finnmarksvidda vinterstid.

Dette kan by på ekstreme utfordringer, selv for erfarende fjellvandrere.

Prisen du betaler kan bli ganske dyr, så jeg hadde vurdert sikkerhet.

Soveposen og teltet er de viktigste sikkerhetfaktorene på slike turer, og bør være i orden.

Selv standard telt av god kvalitet kan blåse i filler på slike turer, og da har du bare spaden og soveposen igjen.

Helt greit, men lite bekvemt.

Det er mange gode telt påmarkedet, men en produsent du burde vurdere er Terra Nova Quasar.

De har mange varrianter.

Dette er etter mitt syn de beste standard helårsteltene på markedet, de er av meget god kvallitet.

Ja, det koster.

Jeg har ikke noen fordeler for å anbefale disse teltene, men prøvet de.

Jeg har et telt som ligner en bunkers, men disse ligger ikke langt etter.

De leveres ikke med stormmatter, men det kan bestilles.

Du har godt telt i 10 år, da skal du velge det du er mest sikker på.

Gode telt:

Terra Nova

NorthFace

Crux

Bibler (enduks)

Marmot

Red Fox (se nermere på)

Hilleberg (kan få stormatter mot betaling)

Helsport

Etc......

Velg telt etter hva du kan forvente av vær, da vil du ha noe igjen av turen.

Ikke spar på god mat, pippipmat løser ikke turen.

Å innrette seg på vinterturer er viktig, det skal være bekvemt.

Sko.............................!

Være tørr uansett, og posen skal ikke bli våt. Da sliter du.

Pakk posen inn i vanntett embalasje, og ruller ikke ut før teltet er satt opp.

Velg en pose varmere enn du forventer av temperatur, da kan du lufte ut fukt på riktig måte (igjennom hals/hode)

Lykke til Springvill!

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du planlegger en lang tur alene bør du legge stor vekt på at du klarer å sette opp teltet ditt alene i sterk vind. Noen videoer kan illustrere eksempler. Helsport Fjellheimen:

Klippsløsningen til Hilleberg tunneltelt er det jeg mener er lettest å sette opp alene i sterk vind. Her representert ved Soulo:

Jeg ville også vært opptatt av vekten på vinterteltet. Et telt jeg ville sett på er Hilleberg Jannu. http://hilleberg.se/sv/product/jannu

Teltet er litt lite for høye personer, men har et vell av funksjoner som andre telt i samme vektklasse ikke har.

- Ekstremt vindstabilt

- Lett å sette opp alene i sterk vind (samme løsning som Soulo)

- Selvstående utenom abbasid (fordel hvis du skal flytte litt på teltet)

- Kuppeltelt tåler mye mer snø (tung snø høst og vår), og gjør at du kan forlate teltet oppslått i flere situasjoner

- Ekstremt gode luftemuligheter. Kondens er noe av det viktigste å unngå på langtur.

Ulemper:

- Tar noe lengre tid å sette opp

- Litt liten plass (spesielt for høye personer)

- Har ikke stormmatter (kan se behovet på barmark i høst- og vårhalvåret, spesielt på Nordkalotten, der ofte snøfattig, frossen mark kombinert med sterk vind er mer vanlig). Jannu er nok likevel et av teltene uten stormmatter som fikser slike forhold best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I videoene over er det verd å merke seg at Fjellheimen utsettes for mye større vindlast enn Soulo. Flyet blåser vinden ned på bakken, mens propellen som blåser på Soulo gir lite last de nederste 10-20cm. Forskjellen ser man tydelig når teltene ligger flate før oppslåing. Vindhastighet og -volum ser også ut til å være større fra flyet enn propellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.