Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke kjøp dun!


oddeiste

Anbefalte innlegg

Hadde vi som forbrukere vært villige til å betale en pris som var høy nok til å drive 'anstendig', ville det dukket opp produsenter som så muligheter i dette og kjørt en 'ren' produksjon. Problemet er at det er ikke mange som vil betale dobbel pris for kyllingvingene sine fra Norge eller en ny TV fra Kina.

Jeg har en venn fra Kina. Med tanke på hva hun forteller meg om arbeidforholdene i Østen forstår jeg godt at de ikke ønsker noe innsyn i virksomheten sin.

Vi har så god tilgang på informasjon i dag at det blir for dumt å si at vi ikke kjenner den ubehagelige sannheten bak de lave prisene.

Joda, på de produktene som er vist som oppslag i TV og andre medier, så er det "for dumt" å si at vi ikke kjenner den ubehagelige sannheten. Men, ei heller du er vel et orakel som kjenner til enhver produksjon av alle varer, verden over, eller..? Eller har du en venn i alle verdens hjørner hvor det produseres alle mulige småsaker som gir deg innsyn i hvordan dette foregår?

Dessuten - fordi noen velger å produsere "uetisk", og til langt billigere pris, så avsluttes ofte den "rene" produksjonen før forbrukerne i det hele tatt har et reellt valg, fordi produksjonen avsluttes.

Jeg vet selvfølgelig at det i dag mer og mer merkes varer som er "godkjent" på en eller flere måter. Men, jeg påstår igjen at det er en hel rekke varer vi ikke kjenner til hvordan det produseres og derfor ikke kan lastes for at vi handler i god tro. Å mene at vi har så god informasjon om samtlige varer vi finner i butikkhyllene, synes nå jeg snarere er "for dumt", fordi den totale oversikten har ingen,, Du kan kanskje med letthet fortelle meg hvilke land og hvordan produksjonen, hvilke og hvordan samtlige kjemikalier, stoffer etc skaffes til f.eks. en iPhone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, på de produktene som er vist som oppslag i TV og andre medier, så er det "for dumt" å si at vi ikke kjenner den ubehagelige sannheten. Men, ei heller du er vel et orakel som kjenner til enhver produksjon av alle varer, verden over, eller..? Eller har du en venn i alle verdens hjørner hvor det produseres alle mulige småsaker som gir deg innsyn i hvordan dette foregår?

Dessuten - fordi noen velger å produsere "uetisk", og til langt billigere pris, så avsluttes ofte den "rene" produksjonen før forbrukerne i det hele tatt har et reellt valg, fordi produksjonen avsluttes.

Jeg vet selvfølgelig at det i dag mer og mer merkes varer som er "godkjent" på en eller flere måter. Men, jeg påstår igjen at det er en hel rekke varer vi ikke kjenner til hvordan det produseres og derfor ikke kan lastes for at vi handler i god tro. Å mene at vi har så god informasjon om samtlige varer vi finner i butikkhyllene, synes nå jeg snarere er "for dumt", fordi den totale oversikten har ingen,, Du kan kanskje med letthet fortelle meg hvilke land og hvordan produksjonen, hvilke og hvordan samtlige kjemikalier, stoffer etc skaffes til f.eks. en iPhone?

Nei jeg er ikke noe orakel i denne saken, jeg kan ikke en gang skryte av at jeg har vært nevneverdig bevisst eller engasjert i slike spørsmål.

Hva som får meg til å reagere i denne tråden er utsagn fra voksne mennesker som tydeligvis blir overrasket over opplysninger om dårlig behandlig av dyr og mennesker.

Det burde være soleklart for alle at de lave prisene har en mørk bakside.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun hadde vært økologisk kylling å få, hadde folk kjøpt økologisk kylling, selv om prisen nærmer seg biffpris. Folk kjøper jo biff. Kjøpekraften er stor her i landet, og vi bruker mindre av lønna vår enn noen gang tidligere på mat. Problemet er at det er mulig å få veldig billig kylling, og stilt overfor et valg mellom biffpriskylling og helt vanlig billig kylling som alle andre kjøper, vil de fleste velge den billigste, selv om de kanskje husker å ha sett noe på tv en gang for litt siden om at produksjonen der kanskje ikke var helt grei. "Men noe må man jo spise. Og kylling er sunt." Dessuten er det ikke et reelt valg - det er knapt en eneste butikk jeg har vært i hvor det er lett å finne økologisk kylling, og der hvor jeg finner den er det i små kvanta og overskygges fullstendig av svære reoler med alt mulig rart fra Prior.

Poenget mitt er at det holder ikke å si at det er forbrukerne som bestemmer og forbrukerne vil ha lave priser. Folk vil alltid ønske å spare penger, og det er ikke gitt at høyere priser gir et mer etisk produkt. Videre er forbrukere langt fjernet fra produksjonslinja, og du skal være usedvanlig dedikert og samvittighetsfull for å virkelig sette deg inn i hvordan alt du kjøper er produsert, for så å huske det og gjøre rett valg i butikken, hver gang. De fleste orker bare ikke det, de vil bare handle mat, komme seg hjem og lage middag, og den enkleste kjøpereglen er at billig=smart. Vi er også vant til å leve i et gjennomregulert land der vi har tiltro til myndighetene og tiltro til lover og regler. Vi forventer rett og slett at det mest uetiske er forbudt.

Jeg mener at hovedansvaret ligger på produsenter som tyner f.eks. dyrevernloven og myndighetene som tillater det, ikke forbrukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun hadde vært økologisk kylling å få, hadde folk kjøpt økologisk kylling, selv om prisen nærmer seg biffpris. Folk kjøper jo biff. Kjøpekraften er stor her i landet, og vi bruker mindre av lønna vår enn noen gang tidligere på mat. Problemet er at det er mulig å få veldig billig kylling, og stilt overfor et valg mellom biffpriskylling og helt vanlig billig kylling som alle andre kjøper, vil de fleste velge den billigste, selv om de kanskje husker å ha sett noe på tv en gang for litt siden om at produksjonen der kanskje ikke var helt grei. "Men noe må man jo spise. Og kylling er sunt." Dessuten er det ikke et reelt valg - det er knapt en eneste butikk jeg har vært i hvor det er lett å finne økologisk kylling, og der hvor jeg finner den er det i små kvanta og overskygges fullstendig av svære reoler med alt mulig rart fra Prior.

Poenget mitt er at det holder ikke å si at det er forbrukerne som bestemmer og forbrukerne vil ha lave priser. Folk vil alltid ønske å spare penger, og det er ikke gitt at høyere priser gir et mer etisk produkt. Videre er forbrukere langt fjernet fra produksjonslinja, og du skal være usedvanlig dedikert og samvittighetsfull for å virkelig sette deg inn i hvordan alt du kjøper er produsert, for så å huske det og gjøre rett valg i butikken, hver gang. De fleste orker bare ikke det, de vil bare handle mat, komme seg hjem og lage middag, og den enkleste kjøpereglen er at billig=smart. Vi er også vant til å leve i et gjennomregulert land der vi har tiltro til myndighetene og tiltro til lover og regler. Vi forventer rett og slett at det mest uetiske er forbudt.

Jeg mener at hovedansvaret ligger på produsenter som tyner f.eks. dyrevernloven og myndighetene som tillater det, ikke forbrukerne.

Forstår deg slik at du også mener at de fleste velger lavest mulig pris fremfor å reflektere over eller bry seg om hvorfor varen er billig.

Du mener at myndighetene har ansvar for å stoppe varer som produseres på bekostning av miljø, dyr og abeidsrettigheter. For å kunne gjøre dette må det fattes en del vedtak hos styrende myndigheter(politikere). Disse blir valgt av oss forbrukere. Tror du virkelig at noen blir valgt på et program der resultatet er drastisk økning av pris på bensin, strøm og de fleste andre forbruksgoder?

Jeg tror de fleste er som meg. Vi koser oss med kylling og dunposer uten å virkelig bry oss om hvor det kommer fra. Kommer det ubehagelige fakta på bordet er det greit å si 'trist, grusomt, jeg blir så sint' eller skylde på produsenter og myndigheter. Faktum er vel at vi ikke egentlig bryr oss eller er villige til å ta kostnaden ved å bry oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg slik at du også mener at de fleste velger lavest mulig pris fremfor å reflektere over eller bry seg om hvorfor varen er billig.

Du mener at myndighetene har ansvar for å stoppe varer som produseres på bekostning av miljø, dyr og abeidsrettigheter. For å kunne gjøre dette må det fattes en del vedtak hos styrende myndigheter(politikere). Disse blir valgt av oss forbrukere. Tror du virkelig at noen blir valgt på et program der resultatet er drastisk økning av pris på bensin, strøm og de fleste andre forbruksgoder?

Jeg tror de fleste er som meg. Vi koser oss med kylling og dunposer uten å virkelig bry oss om hvor det kommer fra. Kommer det ubehagelige fakta på bordet er det greit å si 'trist, grusomt, jeg blir så sint' eller skylde på produsenter og myndigheter. Faktum er vel at vi ikke egentlig bryr oss eller er villige til å ta kostnaden ved å bry oss.

Det er sikkert mange som deg som ikke bryr seg, men jeg tror det samtidig er mange som heller ikke vet, eller "burde vite". Synes det blir en forenkling å tenke at "dyrt er alltid kvalitet, etisk og bra", mens "billig alltid er uetisk og uten kvalitet". Vet da sakens om mange ganger f.eks. epler/grønnsaker har vært billige grunnet et supert år med masse epler/grønnsaker, uten at noen har lidd eller kvaliteten på eplene/grønnsakene er forringen av den grunn.

Ellers er jeg enig i at når folk blir overrasket over at produksjone av diverse varer foregår uetisk, i år 2012, så forundrer det meg. Men, det betyr ikke at jeg mener at "alle burde vel vite hvordan all produksjon foregår", og at "alle billige varer er uetisk produsert". Det fleste (selv ikke alle disse vet det, når hverdagen kommer til fabrikkene "langtbortivekkistan" etter at produsentene har vært på annonsert besøksvisit hos en medaktør og disse har vist seg fra enn annen side enn slik det er i virkeligheten) produsentene derimot, vet hvordan produksjonen foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som deg som ikke bryr seg, men jeg tror det samtidig er mange som heller ikke vet, eller "burde vite". Synes det blir en forenkling å tenke at "dyrt er alltid kvalitet, etisk og bra", mens "billig alltid er uetisk og uten kvalitet". Vet da sakens om mange ganger f.eks. epler/grønnsaker har vært billige grunnet et supert år med masse epler/grønnsaker, uten at noen har lidd eller kvaliteten på eplene/grønnsakene er forringen av den grunn.

Ellers er jeg enig i at når folk blir overrasket over at produksjone av diverse varer foregår uetisk, i år 2012, så forundrer det meg. Men, det betyr ikke at jeg mener at "alle burde vel vite hvordan all produksjon foregår", og at "alle billige varer er uetisk produsert". Det fleste (selv ikke alle disse vet det, når hverdagen kommer til fabrikkene "langtbortivekkistan" etter at produsentene har vært på annonsert besøksvisit hos en medaktør og disse har vist seg fra enn annen side enn slik det er i virkeligheten) produsentene derimot, vet hvordan produksjonen foregår.

Enig med det du sier i siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hovedansvaret ligger på produsenter som tyner f.eks. dyrevernloven og myndighetene som tillater det, ikke forbrukerne.

Nei. Se på salgslistene for biler i Norge. Det er ikke billige biler til 120,000,- som selger i bøtter og spann for å si det slik. En smart mann sa en gang:

I Italia kjøper de en rådyr parmaskinke og kjører den hjem i en Lada.

I Norge kjøper man billig kjøttdeig og kjører den hjem i en svindyr bil.

Det ligger noe i det. Vi kjøper dyre og fine biler, store hus og flotte hytter, men maten skal vi spare på. Det er ikke norskt å unne seg god mat i hverdagen. Nitrist matpakke og kjøttrot til middag (fiskepudding, kaker, deig, farse, you name it). Det som er interessant å merke seg med forbrukerintelligensen er at prisoppgangen på boliger alene de siste 5 årene er nok til å dekke en gratis elbil, gratis ombygging av enebolig til passivhustandard og gratis solcellepanel til taket som vil gi deg gratis drivstoff til bilen de neste 50 årene.

Istedet for å investere i alt dette gir vi altså bare pengene til den mannen som bygget huset på 70 tallet, og som nå selger det med ett vedlikeholdsetterslep på lur. Summasummarum kaster vi en million og vel så det etter forrige eier for å få overta huset hans, når den millionen istedet kunne vært investert slik at den doblet seg og vel så det inkludert renter, de neste 50 årene.

Smarte forbrukere :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Se på salgslistene for biler i Norge. Det er ikke billige biler til 120,000,- som selger i bøtter og spann for å si det slik. En smart mann sa en gang:

I Italia kjøper de en rådyr parmaskinke og kjører den hjem i en Lada.

I Norge kjøper man billig kjøttdeig og kjører den hjem i en svindyr bil.

Når du nevner bil:

Et av våre populære tyske bilmerker het en gang Autounion. De hadde veldig store problemer med å selge bilene sine i konkurranse med andre populære tyske bilmerker. De var ganske billige i forhold til konkurentene, men det hjalp ikke.

Så fant et smart hode ut at en av deres nye modeller skulle få dobbel pris i forhold til hva som var planen, og resultatet lot ikke vente på seg. Salgstallene gikk rett til himmels.

Når folk har penger så betyr status ganske mye. Man betaler lett et par tusen for en "utslitt" olabukse, mens f.eks. en sykkelhjelm, et barnesete til bilen eller noen kroner til et veldedig formål skal helst være så billig som mulig.

Rett før jul kjøpte jeg ny bil. Jeg har f.eks. kjørt både Volvo, Jaguar og Mercedes tidligere og ville ha enten Volvo eller Mercedes igjen, men denne gangen lot jeg kona velge. Jeg prøvde å være litt diplomatisk og sa at det bare var et bilmerke som ikke kom på tale og det var Daevoo. Daevoo group var det eneste selskapet i verden som solgte våpen til Burma, eller Myanmar som de velger å kalle seg, og det syntes jeg ikke noe om siden deres eneste håp om demokrati var satt i husarest og makthaverne styrte landet med jernhånd og våpen.

Vi endte da opp med en praktisk familiebil til ca. halve prisen av en Mercedes. En Hyundai i40 som faktisk ser ut til å være en helt perfekt bil for oss.

"Penger spart er penger tjent".

Det er også litt rart at mange av oss kan bruke dager og uker med søk på internett, diskusjoner på fjellforum.no og lesing av tester for å kjøpe ne ny ryggsekk eller en fiskestang, mens vi bruker 20 minutter på en visning før vi kjøper et hus til flere millioner.

Kanskje vi har det for godt til å se hva det er som virkelig betyr noe her i verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er status også på matvarene. Drar kokken frem en pakke kjøtt fra Rema 1000 så rynker ihvertfall jeg på nesa, og hele festen mister sin status. Gi meg økologisk mat produsert lokalt med en egen oppskrift og ikke masseprodusert mcdonaldskvip, så blir jeg en lykkelig gjest! :)

Det handler igrunn om å engasjere seg i hva man serverer, og ikke bare servere noe matfyll man skal bli mett på. Man skal ta seg tid til å nyte, og å bry seg om omgivelsene. Det er utrolig mye bra smaker i økologisk og lokalprodusert mat. Spesielt på tomater. Orre gartneri har noen skikkelig gode som selges hos Coop. Flavance. Disse er faktisk modnet på stilk, i motsetning til de moderne "tomatene" hos billigbutikkene.

Forøvrig leste jeg nettopp ditt noe lengre innlegg her i tråden REs, angående boikott av både coca cola og Israel. Her er vi langt på vei enige, og vi har samme praksis her i huset. Vi ønsker også å boikotte Apple, Dell og Nokia på grunn av deres bruk av Foxconn, den kontroversielle elektronikkgiganten i Kina som bryter menneskerettigheter daglig. Både barnearbeid og elendige arbeidsforhold har ført til at produsenten har opplevd masseselvmord blant arbeiderne, og de har følt seg tvunget til å henge opp sikkerhetsnett rundt arbeidsblokkene slik at folk ikke skal hoppe i døden...

Men dessverre finner deler fra Foxconn veien ned til nesten hver eneste laptop, stasjonær data, tv, mobil etc. så det er ett fåfengt slag å kjempe. Da er det viktigere å legge sterkt mediapress, noe som også blir gjort nå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn_suicides

Jump to: navigation, search

The Foxconn suicides occurred between January and November 2010, when eighteen[1] Foxconn employees attempted suicide with fourteen deaths.[1][2][3] The suicides drew media attention, and employment practices at Foxconn, a large contract manufacturer, were investigated by several of its customers including Apple and HP, fearing bad press of their own.[4] Foxconn is a major manufacturer catering to companies such as Apple, Dell, HP, Motorola, Nintendo, Sony and Nokia.[4]

In response to the suicides, Foxconn substantially increased wages for its Shenzhen factory workforce,[10] installed suicide-prevention netting,[11] and asked employees to sign no-suicide pledges.[12] Workers were also forced to sign a legally binding document guaranteeing that they and their descendants would not sue the company as a result of unexpected death, self-injury, or suicide.[13]

De resterende fikk ihvertfall en lønnsøkning da... Mediapress og sjokkartikler hjelper, merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke lett å velge.

Var innom "Mods of Norway" og så på en skjorte. Over 1000,- kroner.

http://store.moodsof...picnic-check-5/

Spørsmålet ble da selvfølgelig hvor den var laget.

Dette nektet ekspeditøren å svare på. (Hadde kanskje vert lurere å si at han ikke visste det.)

Skal jeg betale over tusen kroner for en skjorte som "flittige barnehender" i Kina eller India har sydd for en femmer eller er skjorta laget i et land som behandler og lønner sine arbeidere på et anstendig vis og derfor den høye prisen.

En tilsvarende skjorte selges av "Dressmann" for 329,-

http://dressmann.com...ex.asp?id=83508

Hva er så grunnen til den lave prisen hos Dressmann?

Barne eller slavearbeid i østen, eller store innkjøp og gunstige innkjøpsavtaler.

Den leveres også med en såkalt "knappegaranti". Faller det ut en knapp så får du ny skjorte.

Men hva skjer med den som mangler en knapp?

Går den rett i søpla eller havner den her?

http://www.miinto.no...p-49692-skjorte

Nei det er ikke lett å vite hva man skal kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke lett å vite hva man skal kjøpe.

+1

Det mangler gode sertifiseringer på teksiler og mye annet.

Akkurat nå er det full texas og produsentene gjør som de vil. Legg merke til at "eco" og "organic" blir misbrukt i stor stil. All bomull er organisk, så det er forsåvidt en latterlig måte å prøve å lure oss til å tro at det snakkes om økologisk bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ser at merket Mountain Equipment er nemnt i denne tråden, men dei har faktisk fokus på kva slags dun dei brukar http://www.thedownproject.me.uk/down-codex.php Det er mange av dei seriøse produsentane av soveposar og andre dunprodukt som er svært bevisste på dette. Ein kan sei mykje rart om Peta og andre dyrevernorganisasjonar,men problemet med plukking av dun frå levande fuglar er ikkje noko tull og tøys dei har funne på. Då trur eg neppe dei ulike produsentane av dunproduktane hadde brydd seg. At dyrevernorganisasjonane kanskje gjer problemet enda støre enn det i verkelegheita er, er mulig,men problemet er i alle fall der. Penn og Tailer som kritiserer Peta m.m er mest som underhaldning å regne i den forbindelse og ikkje seriøs kritikk.

Forresten så er det eit paradoks som einkelte nemner at nordmenn gjerne vil kjøpe billige produkt produsert under "ymse" forhold,men samtidig kjøpe dyre bilar. Eg trur det har med status å gjere, Matvarer som status derimot trur eg berre gjeld ei ytterst lita gruppe mennesker i Norge. Ellers hadde ikkje folk kjøpt så mykje billige First Price produkt o.l.. Bilen er synlig for alle , det er ikkje maten ein et heime.

Ja mange nordmenn er blitt statussøkande og forfengelige, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.