Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken lengde på Åsnes Nansen for meg til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg Nansen. Det blir kanskje til neste sesong, men jeg får se om det fremdeles er noen gode tilbud å plukke opp.

Jeg er 170 høy, og veier ca 70 kg morgenvekt uten klær.

Jeg har tenkt å bruke skiene til fjellturer utenfor preparerte spor på vestlandet, og skal montere en bc Magnum binding på skiene. Det blir derfor en god del opp og ned, men kanskje også noen turer over vidden og hardagervidden.

Noen ganger kommer jeg til å gå med sekk på ca 15 kg, men vanligvis en lett dagstursekk på noen få kilo.

Tror dere at 185, eller 190 vil passe meg best? Det er ihvertfall det jeg har kommet fra til at må være alternativene i følge Åsnes sine sider: http://www.asnes.com/index.php?mapping=46&nyhet=45

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkjent dillemma!

Det er jo veldig individuelt hva man liker og er vant med. Har selv Nansen 180cm med Magnum binding. Er 175 høy og ca 60 kg. Disse passer meg fint, men har alltid likt litt kortere ski, syns de er bedre å svinge med.

Men merker at de bærer litt dårligere enn 185skia. På gjennomslagsføre og/eller med tung sekk tjuvlåner jeg gjerne disse :)

Lykke til med vurderingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det normale for fjellski er vel 15-20 cm lengre enn deg selv, og ved brede fjellski 10-15 cm lengre enn deg selv. For jeg synes det hørtes ut som du har ganske korte ski. Har de nok spenn til at du får god glid på flatene da?

Jeg bikker egentlig litt mer mot 190 etter å ha tenkt på det en stund. Pga bære-evne og kraftigere spenn. Jeg inbiller meg nemlig at med kraftigere spenn, så blir de bedre å gå med på flatene. Men de blir jo 20 cm lengre enn meg selv da, og da er de jo ganske lange og gir kanskje dårligere svingegenskaper...

Til høyden min passer sikkert 185 bra, men til vekten min med sekk og klær på er sikkert 190 best.

Valgets kval.. Hvor mye vil 5 cm ekstra påvirke svingegenskapene?

Noe som har noen gode råd? Fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Nansen, montert med Magnum BC, og lengde 195 cm. Er 187 cm og 75 kg. Trakker alltid utenfor preparerte spor og har vanligvis dagstursekk med. Har gått en ukes tur på Hardangervidda i det siste med 15 kg sekk, og det hele fungerte utmerket. Spennen virkte riktig. Syns at sving egenskapene på denne lengde er bra nok til å være 'i kontroll' på de bratte bakkene i f.eks. Jotunheimen. Om det er for bratt nedover, bruker jeg Åsnes kortfeller og de bremser nok til å ha full kontroll.

Likevel synes jeg at man dytter relativt lett igjennom i mykk/råtten snø, tross de bredde skiene. Hadde forventet at 'flytte' egenskapene skulle være litt større.

Stort sett veldig fornøyd met denne set. Skiene har imidlertid fått skikkelig juling (ikke født med ski på beina...) og utstyret tåler det meget bra.

Håper det er til hjelp med vurderingen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg Nansen i 195cm. Er 181cm og rundt 70kg. Som "Mindviruz" nevnte tidligere har jeg gått for tanken om 10-15cm lengre ski enn kroppslengden og er veldig fornøyd med det. Går vel å merke mye både med tung sekk eller pulk og tok derfor 15cm lengre. Har ikke problemer i nedoverbakker, men dette er kanskje en vanesak. Ellers veldig fornøyd med skiene både på flate vidder og i dyp snø i kuppert terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 178 cm, 80 kg og trives godt med Nansen på 195 cm med Magnum BC. Bærer godt, glir godt og har fin kontroll i nedoverbakkene! Kunne kanskje gått for 5 cm kortere, men vet ikke hvor mye forskjell det ville gjort. Synes uansett det er fint å kunne gå hele dagen, med 15-20 kilo på ryggen, uten å måtte smøre om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.