Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativt stativ til Trangias gassbrenner som tar store kjeler / panner?


heraldo

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt et Trangia 27 sett i mange år, men har nå gått over til Optimus Terra Weekend HE når jeg skal pakke lett. Jeg ønsker å gjenbruke Trangia gassbrenneren og ser etter et alternativt stativ som kan ta større kjeler, altså kun gassbrenner + stativ. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker! Fant nå en forumtråd om denne triangelen, og leste omtalen* som var nevnt i tråden. Det ser ut til at man kan bruke opp til rundt 1.5 liter kjeler på den, så det holder kanskje til mitt bruk. Selges denne i Norge tro? Finner ingen nettbutikker som har den, kun amazon.uk og div utenlandske butikker.

* http://www.songofthepaddle.co.uk/forum/showthread.php?26940-Trangia-Triangle-Stove-Review

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen butikker jeg heller. Men det skader jo ikke å spørre i din lokale sportsforetning om de kan bestille en. Eller bare bestille fra nettet. Ser ut som den koster under 200kr så da er det momsfritt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen butikker jeg heller. Men det skader jo ikke å spørre i din lokale sportsforetning om de kan bestille en. Eller bare bestille fra nettet. Ser ut som den koster under 200kr så da er det momsfritt også.

Det skal jeg, takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 18 cm. Trangia stekepanne passer perfekt som lokk. Gryta rommer halvannen liter. Brenneren trenger ikke demoteres, bare kveile slangen under holderen og putte alt i gryta. Med Tranga stekepanne (går akkurat utenpå grytekanten) har man i grunnen det man trenger. Nåja, en boks med gass må man jo ha i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia Triangel fungerer bra, men det er et par ting å være oppmerksom på. Stativet skjermer ikke spritkoppen for varme fra flammen så godt som det vanlige stormkjøkkenet. Dette resulterer i at spriten begynner å koke i varmt, stille vær. Dette danner store mengder spritdamp som gir store flammer og kan være vanskelig å kontrollere.

Vindskjermingen fungerer dårlig selv ved svak vind. Ved koking i friluft er det derfor som oftest behov for ekstra vindskjerming.

Jeg kjøpte Triangel her

http://jackson-sport...px?ModelID=8112

Det finnes tilsvarende løsninger i titan, som veier under halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tar opp igjen denne.

Hvordan er varmeutviklingen nedover for rødspritbrenneren og gassbrenneren til Trangia?

Jeg har et godt og gammelt trangiasett (store typen) som nå også har fått gassbrenner :-P Dette har jeg med meg når familien er ute på tur (2+3) og fungere utmerket. Det jeg nå ser på er hvordan jeg kan utnytte dette selv til egne turer, uten at jeg trenger å drasse med meg hele settet. Triangelløsningen eller "spritbrenneren" til Trangia er da veldig aktuelle, alternativt Clickstand sin i titan.

Men: Hvordan blir utviklingen av varme nedover, jeg tenker spesielt på muligheten for å bruke dette inne i fortelt eller på snø.

Holder det med aluminiumsfolie, eventuelt en liten plate, eller bør man ha en større treplate slik man ofte bruker ved multifuelbrennere i telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.