Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring før Storen?


maren

Anbefalte innlegg

Hei:)

Vi er et par som drømmer om Storen i sommer, uten guide.

Vi klatrer 6-7 på bolt, og har noe erfaring med naturlig klatring og. Jeg har vært litt på bre, og hatt et nybegynnerkurs. Ellers har begge vært mye i fjellet og på topper før. Har bla. vært på tinderangling i Molladalen, men da på arrangert tur, så jeg satte ikke sikringer selv. Vi tenker at Storen er mulig for oss, og at det ikke kan være så vanskelig som det høres ut som. Er det helt urealistisk og idiotisk å legge ut på en sånn tur uten mer erfaring enn det vi har? Vi klatrer 2-3 ganger i uka, og regner med vi kommer til å øver mer på naturlige sikringer de neste månedene hvis vi planlegger å gjennomføre denne turen.

Hadde vært supert hvis noen som har vært på Storen før kunne gi oss noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klatrer du en 6er og har fjellerfaring så kommer du opp på Storen. Breen opp til Skaret har ikke mange sprekker og er ofte bart at de ser dem. Det som er viktig er å bevege seg trygt i løst terreng og være oppmerksom på steinsprang. Og så bør det være tørt og snøfritt ellers blir det fort mye mer krevende. Du kommer også opp på Storen via Slingsbybreen eller Styggedalstind. Da blir det lite med klatring men helt andre utfordringer (evt vanskelig bre eller lange ryggtraverser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som coni beskriver er det ikke teknisk veldig vanskelig normalveien til storen. Mye folk og steinsprang kan ofte føles som det største problemet.

Det jeg syntes fungerer best er å gå inn til tindeklubbhytta kvelden før og starte veldig tidlig derifra (seinest 0500). Da får du ett lite forsprang på guidene og de andre fra turtagrø. Gjerne velg ukedager. Nå høres det ut som det er kø hele veien og det er det nødvedigvis ikke, men kan bli ganske folksomt lørdag i høysessongen men bra vær.

Vær obs så dere ikke sender stein på noen under dere og i så fall rop STEIN.

Syntes det vanskeligste var å finne veien forbi de såkaldte svaeene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enig med Etsvends, dra opp til hytta på bandet kvelden før og start tidlig og gjerne på en ukedag. Mindre folk da. Jeg har vært på Storen to ganger og siste gangen haglet det med sten rundt ørene på oss på vei ned. En annen gang satt jeg og noen til på Sentraltind mens en gruppe på over 30 (et spesielt arrangement som jeg ikke tror er blitt gjentatt siden) gikk opp der. Steinen raste så og si kontinuerlig :???:

Håper ikke jeg har skremt dere nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storen vil ikke by deg på klatreutfordringer slik du er vant til fra sportsklatringen, så selve klatring blir ikke noe problem for deg. Du klatrer i fjellstøvler og vil ikke savne svaskoene.

Den største faren er som nevnt steinsprang på vei opp og ned svaene fra Hytta på Bandet. Dersom du er først opp svaene å husk at det kommer mange under deg - trå varsomt og rop det du kan hvis du løser ut noe.

Din største utfordring blir nok veivalg oppover svaene til klatringen. Les føreren godt, og snakk med guidene på Turtagrø kvelden før. Det er mange som går feil...og ender opp med å bruke for lang tid og må snu.

Fordelen med å komme før guidene er at du kanskje slipper å vente litt. Men guidene er veldig effektive og raske - de skal ha gjestene sine med seg hjem til middag. De er som regel både hyggelige og hjelpsomme hvis du skulle ha behov for råd underveis. Jeg vil ikke satt det som mål å komme før de, men hvis mulig ville jeg forsøkt å finne en hverdag fremfor en helgedag - da er det generellt litt mindre folk (som nevnte allerede).

Jeg vil anslå dere kommer til å bruke 10-12 timer på turen fra Turtagrø og tilbake.

Husk at dere må ha langt nok tau til rappellen. 2x60m.

Det er en bresprekk å ta hensyn til. Den ligger helt oppe i skaret opp mot Bandet. Vanligvis har man gått uten stegjern og uten tau her, men de siste årene har denne pleid å åpne seg, i tillegg til at det er blåis mye av veien. Så du må nok regne med å ha stegjern og øks - og gå i taulag over sprekken.

Førstebestigerruta over Slingsbybreen (for å klatre opp Storen fra Nord) er ikke å anbefale.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og så bør det være tørt og snøfritt ellers blir det fort mye mer krevende.

Var oppe for noen dager siden, og vi dro god nytte av snøen. Man sparer tid og energi hvis man kan gå på snøen opp. Så jeg er ikke enig i at snø gjør det mer krevende. Men stegjern er et must.

At det er vått er heller ikke et stort problem siden fjellet ikke er spesielt glatt. Var vått hele dagen da jeg var oppe der, og det begynte å regne like før vi nådde toppen, uten at det bød på store problemer. Men blir det kaldt og vått derimot kan det være vanskelig å klatre med stive fingre. Et par tynne og et par tjukke hansker kan være kjekt å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Leser at det er en 40 m rapell ned fra toppen. Har skjønt det som at det er 100-150 m klatring. Hvor ender man opp i bunnen av rapellen? Er det skik at man må klatre ned igjen herfra eller er man da over på klyving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.