Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotorapport: En måned i Oslomarka


Manepe

Anbefalte innlegg

Annonse

Etter å ha lest boka di om Lomsdal-Visten NP fra perm til perm to ganger, pluss noen dypdykk for å få litt "åndelig påfyll", ønsker jeg deg lykke til med det nye prosjektet. Du er en god skribent og fotograf. Oslo-marka må vel være hovedstaden på sitt beste?

Trond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger, alle sammen!

Så herlig! Flotte bilder fra mange kjente og kjære steder. Gikk du på ski eller til fots? Hvor(dan) provianterte du?

Turen ble gått til fots. Da jeg startet, var det aller meste av snøen allerede forsvunnet fra Sørmarka, noe tidligere enn hva som er vanlig. Etter halvannen til to uker, da jeg nådde Nordmarka, kunne jeg ha gått på ski og sleit litt med stedvis løs og dyp snø. Dette løste seg imidlertid da været ble kaldere og jeg fikk tidenes skareføre. I de nordlige delene av Nordmarka gikk jeg rundt på det som føltes som et planert, akkurat passe hardt dekke. Helt nydelig.

Flott! Hva gjorde du med mat på turen? Hvor fikk du forsyninger fra, og hvor mye bærte du med deg av mat?

Starta turen med to ukers proviant i sekken (vanlig tørrmat - havregryn, kokesjokkis, potetmos, saltpølse, sånne ting). Handlet etter hvert på forbipasserende steder (Grua, Asker, etc.). Hadde i utgangspunktet et mål om å ikke handle mer enn to ganger i løpet av hele turen, men endte vel med tre eller fire. Det er jo egentlig ingen grunn til å utsette seg for belastningen med å bære ekstra tungt, når man uansett må passere gjennom steder med matbutikker. Etter hvert har jeg også gått kraftig lei av havregrøt hver bidige turmorgen, så benytta anledningen til litt variasjon i kosten. Polarbrød med tubeost er usannsynlig godt etter tre uker med havre, melkepulver og vann.

Etter å ha lest boka di om Lomsdal-Visten NP fra perm til perm to ganger, pluss noen dypdykk for å få litt "åndelig påfyll", ønsker jeg deg lykke til med det nye prosjektet. Du er en god skribent og fotograf. Oslo-marka må vel være hovedstaden på sitt beste?

Rørende hyggelig at du har lest den to ganger, Trond! Det ligger mange arbeidstimer mellom de to permene der :) Takk for lykkeønskninger. Og, ja: Oslomarka er Oslo på sitt beste (selv om kanskje ikke alle innbyggere er like enig).

Glitrende! Og fremragende bilder! Får vi se turen på papir også snart? Håper det!

Joda, det blir papir av denne turen også. "Snart" er et relativt begrep, men planen er at denne og fem andre, kommende turer i "det sørlige østland" (alle med utgangspunkt fra Oslo) skal ende i en bok i 2013 eller 2014. Kanskje blir det også noe artikler ut av det. Vi får se :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på bloggen din, flott prosjekt. Skal ut i marka i morgen på en liten ukestur og prosjektet ditt er definitivt en inspirasjon.

Kunne di sagt noe om ruta du gikk?

Kult! God tur!

Ruta gikk (veldig grovt sett, minus avstikkere) fra Tomter og gjennom Gaupesteinsmarka, via Ytre Enebakk og Børtervanna til Østmarka naturreservat og videre nordover til Ramstadslottet. Denne etappen brukte jeg i underkant av en uke på. God tid. Så bar det gjennom siviliserte strøk rundt Strømmen, over Skjettenåsen og Gjelleråsen, og via Lahaugmoen og Vestli til Lillomarka. Brukte noen dager der, før jeg gikk nordover i Nordmarka via Bjørnsjøen, Kirkeberget, Katnosa og Gjerdingen. Handla mat på Grua - så gikk turen over Kolleren og Pershusfjell, til Aklangen, gjennom Spålen-Katnosa, forbi Storflåten, opp på Gyrihaugen og videre sørover til Kjaglidalen. Gikk over til Vestmarka ved Sollihøgda, videre til Brennhoggfjellet og Skaugumåsen. Så gjennom Asker (første siviliserte sted som måtte krysses siden Strømmen) og forbi Dikemark til Småvanna og Svartvannsdalen i Kjekstadmarka, forbi Røyken og inn i Hurumlandet. Turen gjennom Hurum gikk så via Herstadheia, Vardåsen, Setervannet, Sandungen, Stikkvannskollen og Langvann til Østnestangen. Etter å ha fisket litt i fjæra og tatt en natt på svaberget, gikk jeg til Tofte og tok bussen tilbake til Oslo.

Flotte bilder! Fint at du deler med oss :smile:

http://www.fjellforu...attach_id=46776

Jeg likte spesielt godt dette bildet. En ensom villmarking som sitter på en sten og tygger på ett eple mens han reflekterer over sivilisasjonen som raser forbi foran ham... Bra laget! :)

Takk!

Jeg hadde faktisk ikke trodd det før turen, men nærheten til sivilisasjonen gjorde faktisk naturopplevelsen enda sterkere. Denne situasjonen var spesiell. Å ha vært ute i en uke og så gå gjennom boligfelt og under E6, vel vitende om at jeg bare hadde tilbakelagt en fjerdedel av turen, ga liksom følelsen av å være litt på utsiden av fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte bilder og en fantastisk turidè!

Jeg er opprinnelig fra Oslo selv og kjenner ofte på det når turvennene mine prater om turområder at oslomarka blir sett litt ned på som en "overbefolket bymark uten rom for ekte turopplevelser". Jeg har opplevd mangt det og det er gøy å se at man faktisk så nært så tett befolkede områder kan få til en skikkelig tur. Oslomarka fortjener bedre rykte enn det har som turområde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.